تبیان، دستیار زندگی
آقا معلم با اطمینان خاطر گفته بود "صد در صد پرسپولیس را می بریم". پرسپولیس هم با کلی محروم و مصدوم روانه یزد شده بود و با توجه به نیاز مبرم شهید قندی به برد در این مسابقه به نظر می رسید که جلالی شانس بیشتری برای عمل به قولش ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برد شیرین پرسپولیس در کویر خشک


آقا معلم با اطمینان خاطر گفته بود "صد در صد پرسپولیس را می بریم". پرسپولیس هم با کلی محروم و مصدوم روانه یزد شده بود و با توجه به نیاز مبرم شهید قندی به برد در این مسابقه به نظر می رسید که جلالی شانس بیشتری برای عمل به قولش داشته باشد.

ولی در آن سوی میدان هم سلطان روی نیمکت قرمزها نشسته بود. او هم روز چهارشنبه اعلام کرده بود که "جلالی و تیمش قدرت بردن پرسپولیس را ندارند و ما برای سه امتیاز به یزد می رویم" و وقتی خداداد افشاریان سوت پایان بازی را به صدا در آورد، آنکه به قولش عمل کرده بود، شخص علی پروین بود.

در غیات انصاریان محروم و باقری مصدوم پرسپولیس با شکل جدیدی در خط دفاعی گام به ورزشگاه شهید نصیری یزد گذاشته بود. رضا نیک نظر برای اولین بار در ترکیب اصلی پرسپولیس در نقش دفاع راست به میدان رفت و سید عباسی هم در غیاب معدنچی محروم بالا جبار در دفاع چپ به کار گرفته شده بود. البته زمین عجیب و غریب یزدی ها و چاله های موجود در آن در کنار چمن هفتاد رنگ باعث شده بود که بازیکنان نتوانند توپ را روی زمین تشخیص دهند و به همین خاطر بازی بیشتر روی هوا و به سبک بزن زیرش در جریان بود. طبیعی است که پرسپولیسی ها هم به علت تجربه بسیار زیاد در این امر موفق تر از میزبان نارنجی پوش خود ظاهر و در نهایت با دست پر از میدان خارج شوند. به جرات می توان گفت که نیمه نخست به جز ضربه سر قوسی شکل علیزاده که دور از دستان طباطبایی روی تیر افقی دروازه قندی نشست هیچ صحنه حساس و قابل ذکری نداشت و یاران قندی حتی نتوانستند یک موقعیت جدی روی دروازه میهمان خود خلق کنند.

با شروع نیمه دوم، اکسادران هوایی پرسپولیس در سایه یکی از پرتا ب های نفسگیر علیزاده خیلی زود به هدف زد و پس از اشتباه مدافعان قندی در دفع توپ، سهراب انتظاری با ضربه ای محکم سقف دروازه میزبان را فرو ریخت. انتظار می رفت با این گل شهید قندی که دیگر چیزی برای دفاع نداشت، حملات خود را روی دروازه پرسپولیس شدت ببخشد ولی تیم میزبان به جز حرکات کارلوس سانتوس و یاورزاده از جناحین هیچ برنامه دیگری نداشت و قرمزها هم با یک دفاع چند لایه و منطقی اجازه ندادند که به جز چند سانتر نصفه و نیمه هیچ خطری دروازه پرسپولیس را تهدید کند. البته در این میان نباید از بازی قابل قبول و کم اشتباه حاجی زاده و رضایی در قلب دفاع پرسپولیس هم به سادگی عبور کرد. قرمزها در سایه همین دفاع منسجم موفق شدند نه تنها حملات جسته و گریخته حریف را بی ثمر بگذارند بلکه در یکی از ضد حملات خود با پاس آفساید شکن عالی علیزاده و ضربه بدون معطلی و دقیق کاظمیان اندوخته خود را دو برابرکردند تا سرانجام سلطان با پیروزی بی دردسر و راحت خود، یا سربلندی راهی رختکن شود و قرمزها هم نفس راحتی بکشند چون دیگر از ادبیات خاص پروین در خاتمه بازیهای منجر به باخت خبری نبود و آنها می توانستند این پیروزی شیرین تر از باقلوای یزدی را حسابی مزمزه کنند. هر چند تغییر چندانی در وضعیت پرسپولیس در جدول رده بندی ایجاد نشد ولی برای تیمی که تا همین چند هفته پیش در خانه خود با 4 و 3 گل مغلوب حریفان می شد، کسب دومین پیروزی متوالی و این بار در خانه حریف خیلی لذت بخش خواهد بود. حالا با هم حاشیه دیدار را می خوانیم .

در حاشیه شهید قندى - پرسپولیس

استقبال بى نظیر

ایران ورزشى - گنجایش ورزشگاه شهید نصیرى یزد 20 هزار نفر است اما این ورزشگاه روز پنجشنبه 30 هزار نفر جمعیت داشت. یزدى ها از بازى تیم شان مقابل پرسپولیس استقبال خوبى كرده بودند. آنها حتى روى پله ها و میله هاى ورزشگاه هم نشسته بودند و بازى را از نزدیك تماشا مى كردند.

یزدى ها دیر آمدند

نظم قبل از بازى پرسپولیس - قندى كاملاً به چشم مى خورد. البته یزدى ها عادت ندارند كه از صبح به ورزشگاه بروند. به همین خاطر گارد ویژه براى نظم دادن ورزشگاه ساعت 12 به ورزشگاه رفتند. آنها خیلى خوب توانستند نظم ورزشگاه را حفظ كنند.

وسط زمین شلوغ بود

یكى از نكات جالب توجه بازى روز پنجشنبه شلوغى وسط زمین ورزشگاه نصیرى بود. قبل از شروع بازى وقتى ناظر بازى به وسط زمین آمد با عكاسان، خبرنگاران و مسؤولان زیادى روبرو شد. همین مسأله باعث شد تا نیمى از آنها توسط ناظر بازى از زمین بازى بیرون بروند.

نیمكت ها در خطر

نیمكت هاى قندى و پرسپولیس روز پنجشنبه را به سختى سپرى كردند چون نیمكت قندى درست پشت تماشاگران پرسپولیس قرار داشت و نیمكت پرسپولیس پشت هواداران قندى. همین مسأله باعث شده بود تا مشكلات زیادى براى نیمكت دو تیم ایجاد شود. ناظر بازى هم نتوانست جاى نیمكت دو تیم را عوض كند.

قندى ها تشویق شدند

قبل از شروع بازى قندى ها ساعت 15:14براى گرم كردن به وسط زمین آمدند. همین امر باعث شد تا ورزشگاه با تشویق هاى طرفداران یزدى منفجر شود. پرسپولیسى ها هم ساعت30:14به وسط زمین آمدند.

پرسپولیسى ها كم بودند

روز پنجشنبه فقط3 هزار تماشاچى براى تشویق پرسپولیس در ورزشگاه شهید نصیرى حاضر بودند. به غیر از این سه هزار نفر، بقیه طرفداران قندى بودند اما حضور پرشور یزدى ها باعث نشد تا پرسپولیس مقابل تماشاگران امتیاز بازى را به قندى بدهد. البته این سه هزار تماشاچى هم از اهواز و یزد بودند. طرفداران قندى هم همشهرى هاى خودشان را خائن خطاب مى كردند.

روبوسى كریمى و طباطبایى

فرشید كریمى قبل از بازى در حین گرم كردن به طرف هادى طباطبایى رفت و با او خوش و بش گرمى انجام داد و با هم عكس یادگارى گرفتند. این صحنه با نارضایتى تماشاچیان قندى روبرو شد.

برخورد خشك جلالى با پروین

قبل از شروع بازى، مجید جلالى به طرف رختكن پرسپولیس رفت و با على پروین خیلى خشك و رسمى برخورد كرد. او هنوز آن روزهاى بد را فراموش نكرده.

كاظمیان رخصت گرفت

جواد كاظمیان قبل از شروع بازى به طرف رختكن قندى رفت. او خواست از مجید جلالى رخصت بگیرد. هواداران قندى در این صحنه او را به شدت تشویق كردند.

ابراهیمى كمك داور بود

ابراهیمى مثل همیشه سوژه اصلى بازى بود. او طبق معمول در كنار زمین ایستاد و مثل یك كمك داور بازى را زیرنظر گرفت. تماشاچیان قندى آنقدر او را هو كردند كه دیگر ابراهیمى كلافه شده بود اما ناصر خان از آن بیدها نیست كه با این بادها بلرزد

سوت

پشت رختكن پرسپولیس یك تماشاگر بود كه با سوت هاى بلندش اعتصاب كادر فنى این تیم را به هم ریخته بود. او آنقدر این كار را در حین بازى انجام داد تا صداى ابراهیمى و خوردبین دربیاید.حتى پروین هم از پشت شیشه نیمكت او را تماشا مى كرد.

شعار علیه علیزاده

تماشاگران یزدى روز پنجشنبه از خجالت علیزاده درآمدند. این بازیكن توانست روز پنجشنبه بازى خوبى براى پرسپولیس انجام دهد، به همین خاطر یزدى ها با شعار دادن علیه او، حسابى از خجالتش درآمدند. علیزاده هم با یك حركت تماشاگران یزدى را تحریك كرد.

چفیه به بازیكنان

قبل از شروع بازى پرسپولیس - قندى مراسم ویژه اى برگزار شد. این مراسم براى تجلیل از سرداران شهید بود. به همین خاطر فرزند یكى از شهداى شهر یزد در كنار زمین ایستاد به بازیكنان قندى و پرسپولیس چفیه دارد.

پرتاب صندلى

بین دو نیمه پرسپولیس - قندى میان تماشاچیان قرمزپوش و نارنجى پوشان یزد دعوا شد. آنها با كندن صندلى هاى ورزشگاه و پرتاب كردن به سمت یكدیگر، جو را به هم ریختند. این موضوع باعث شد تا گارد ویژه دست به كار شود و آنها را آرام كنند.

باز هم اوت هاى علیزاده

اوت هاى علیزاده روز پنجشنبه صداى همه را درآورده بود. او حتى اوت هاى وسط زمین را به طرف دروازه قندى پرتاب مى كرد.

نیك نظر خوب بود

رضا نیك نظر بالاخره براى پرسپولیس 90 دقیقه بازى كرد. او روز پنجشنبه یكى از بهترین بازیكنان زمین بود. نیك نظر اجازه نفوذ یاورزاده را گرفته بود .