تبیان، دستیار زندگی
مریم عطاریان ، مشاور تبیان و نویسنده مقالات بخش خانواده .کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی از دانشگاه علامه و مادر سه پسر به نام های ارشاد،عرشیا و امیر که در یک روز متولد شدن.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نویسندگی با طعم  سه قلو

م


مریم عطاریان ، مشاور تبیان و نویسنده مقالات بخش خانواده .کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی از دانشگاه علامه و مادر سه پسر به نام های ارشاد ،عرشیا و امیر که در یک روز متولد شدن.


تبیان: اولین سوال ما اینه که چی شد ، تبیانی شدین وبه خانواده ی بزرگ ما پیوستین؟

متوجه شدم بخش مشاوره تبیان به دنبال مشاور هستند ،چون در این زمینه سابقه ی کار داشتم ،رزومه ام رو فرستادم  و بعد از یک مدت بصورت آزمایشی کار کردم از سال 87 تاکنون در بخش مشاوره مشغولم بعد از یکسال که در بخش مشاوره بودم همکاری با بخش محتوا را هم آغاز کردم.

صحبت از سابقه شد ،قبل از تبیان کجا مشغول بودین؟

**قبل از این که درسم تموم بشه حدود یک سال با دانشگاه پلیس زن همکاری داشتم.توسط استادم به این دانشگاه معرفی شدم. اما کار در شرایط نظامی ضوابط خودش را دارد که از کارت زدن سر ساعت هفت گرفته ، تا مابقی موارد .دنبال کاری بودم که شرایط آرام تری داشته باشه.

یک مدت هم دریک توانبخشی مشغول بودم . اونجا هم محیط خیلی خوب بود ولی  با روحیات من سازگار نبود آدم دردمند زیاد بود وقتی نمی تونستم براشون کاری کنم خیلی اذیت می شدم.

تبیان: نحوه کار آنجا را دوست داشتید کار مشاوره در محیط نظامی؟

** بله خوب بود ولی چون حالت نظامی داشت خشکی های خاص خودش را داشت. بعد چون محیط کار بود کارمندان اونجا دوست نداشتن جلوی همکاراشون بیان اتاق مشاوره و توسط دیگران دیده بشن ولی بیشتر دانشجوها استقبال می کردند. البته در اونجا در تهیه محتوا و بروشورها هم همکاری داشتم .

تبیان: تعریف شما از کار خوب چیه؟

**  مهمترین ویژگی کار خوب اینه که باعث کسب رضایت  بشه. یعنی  فرد از کارش لذت ببره و احساس کنه که مفیدبوده . البته مسائل مالی هم مهمه و نمی شه اونو نادیده گرفت ولی خوب اون دو فاکتور که عرض کردم برای خانم ها در اولویت است. برای آقایان قضیه فرق می کنه چون آقایون نان آور خونه هستند شاید از کاری لذت نبرن ولی تو همون کار بمونن و بازنشسته هم بشن اما در مورد خانم ها چون فرصت انتخابشون بیشتره، ممکن است بیشتر به این نکته توجه کنن.

تبیان:  اگر بپرسم رضایت بهتره یا درآمد شما چی می گین؟

** هر دو با هم اهمیت داره، همون علم و ثروت هر دو به اندازه هم اهمیت داره یعنی باید شرایط رو در نظر بگیریم که همون علم هم می تونه برای خودش مضر باشه و هیچ فایده ای نداشته باشه ولی ثروت خیلی مفید و سودمند باشد ولی باید شرایط رو هم در نظر گرفت.

تبیان:  تو بچگی دوست داشتید چی کاره بشین؟ فکر می کردین مشاور بشین یا نویسنده؟

**نه اصلاً. من بزرگترین آرزوم این بود که پزشک بشم خیلی دوست داشتم و تو مقطع پیش دانشگاهی تمام همّ و غم من این بود که درس بخونم و پزشک بشم درس هم خیلی می خوندم ولی فکر می کنم فرآیند مشاوره ای که به ما می دادن اصلاً خوب نبود و جهت دهی درست نبود. من برای پزشکی و دندانپزشکی خوندم .روانشناسی رو هم بخاطر فرایند درمان و نزدیکی کارش به پزشکی انتخاب کردم.

مهمترین ویژگی کار خوب اینه که باعث کسب رضایت بشه. یعنی فرد از کارش لذت ببره و احساس کنه که مفیدبوده .

تبیان: شما در کار تون خیلی موفق هستید. هم تو کار مشاوره و هم در بخش محتوا که من با شما همکارم . از مشکلات کارتون در این دو بخش بگین. 

** در بخش مشاوره تنها مشکل اینه که چون تماس رو در رو نیست ممکنه طرف مقابل تمام مطلبش را کامل و روشن بیان نکنه و یا ما برداشت صحیح از نوشته های شخص نکنیم. وفقط همینه و در محیط مجازی فقط می شه در حد راهنمایی خدمت کرد و امکان مشاوره کامل نیست. اما این نکته هم حائز اهمیت است ،گاهی برای کسی که نمی تونه و این امکان رو نداره که به مشاوره حضوری مراجعه کنه و اصلاً موضوعی است که روش نمی شه به صورت حضوری با مشاور در میان بگذاره ، خیلی فضای مناسب و خوبیست . در بخش محتوا هم مشکل خاصی نیست ،فقط گاهی اوقات فشار کاری زیاده.

تبیان: یک ویژگی که شما دارید اینه که فوق العاده منظم هستید و برنامه ریزی دقیقی دارید؟ اینطور نیست؟

** برای محتوا بله ولی مشاوره گاهی اتفاق می افتد که عقب بمونم مثل اسفندماه که عقب موندم ولی سعی خودم رو می کنم به روز باشم  و اینها همه لطف خدا است.

تبیان: از سه قلوهاتون بگید وقتی متوجه شدید سه قلو دارید چه احساسی داشتید؟

** وقتی به من گفتند سه قلو هستند واقعاً اضطراب داشتم ولی الان با شرایط خودمو وفق دادم خدا هم خیلی بهم کمک کرد.

عطاریان

تبیان: از کار کردن با سه قلو بگید. در حقیقت شما دورکار هستید و درخونه کار می کنین با داشتن سه قلوها چطور می تونین کار کنید؟

** بالاخره سه تا بچه خیلی سخته و اونهایی که یک فرزند بزرگ کردند و دارند می بینند چقدر سخته حالا اینو سه برابر و گاهی نه برابر کنید چون همشون روی هم اثر می گذارن. برای نوزادیشون 6 یا 7 نفر لازم بود که کمک کنن و کل خانواده ام مادرم، پدرم، برادرم و خاله و عمه و ... همه با ما کمک کردند و 3 و 4 ماه اول که نگهداری بچه ها خیلی سخت بود چون خانواده ام از من حمایت کردند تونستم به کار مشاوره و محتوام ادامه بدم .البته کار محتوا چون پیش بینی پذیر بود در دوران بارداری ،  خیلی از مقاله ها را آماده کرده بودم ولی مشاوره اینطور نبود . برای همین بیشتر سعی می کردم از خوابم بگذرم و به کارهام برسم هیچ وقت از بچه ها کم نگذاشتم وقتی بچه ها خواب بودند سعی می کردم استراحت نکنم و به کارهای عقب مونده برسم.

تبیان: در طول زندگی ،غم هاتون بیشتر بوده یا شادیهاتون؟

** شادی هام. من تا قبل از بچه دار شدنم زندگی خیلی آرومی داشتم بعضی وقتها فکر می کردم خدا که همیشه توی برهه ای از زمان آدمها را امتحان می کنه امتحان و تنش من چیه؟ زندگی خیلی آرومی داشتم . زندگی در کنادر تنها برادر و پدر و مادری که محیط آرومی رو برامون فراهم کرده بودند، تقریبا بدون تنش بود.  خدا رو شکر ازدواجم هم خیلی خوب بود خانواده همسرم هم خیلی خوبن.

تبیان: زیادی دیگه آروم بودید به سه قلو احتیاج داشتین.

** بله همه می گفتند اینقدر زندگیت آروم بود دیگه خدا این سه تا نعمت رو بهت داد.

تبیان: آخرین بار که شما گریه کردین یادتون هست یا دیگه فرصت برای گریه نداری؟

** بله گریه می کنم بعضی روزها که بچه ها خیلی اذیتم می کنن، واقعاً گریه می کنم و نمی تونم هیچ کاری بکنم دارم یکیشون رو می خوابونم اون یکی جیغ می زنه بعد همه بیدار می شن بداخلاق می شن و ... اتفاقاً من قبلاً زیاد گریه نمی کردم ولی از وقتی بچه ها دنیا اومدن بیشتر گریه می کنم.

تبیان: دست تنها بچه ها را نگه می دارید؟

**خیر خانواده ام خیلی کمک می کنن الان یکیشون پیش پدر و مادرم هست و فقط شب ها می یاریمش خونه ارشاد پسرم پیش پدر و مادرم هست  و 2 تای دیگه پیش خودمه.

تبیان: آخرین بار که از ته دل خندید و خوشحال شدید کی بود؟

**پریشب بود از کارهای پسرم امیر، وقتی تلویزیون روشن می کنیم فکر می کنه آدم ها پشت تلویزیونن و با اون حالت دوست داشتنی و تعجب بچگی می ره و پشت تلویزیون رو نگاه می کنه و دنبال آدم ها می گرده.

تبیان: شما توی قسمت محتوا و ارائه مقالات توی بحث کودک هم زیاد می نویسید  این موضوع چقدر توی بحث بچه هاتون کمکتون می کنه و در حقیقت چقدر بهش عمل می کنید؟

** تاثیر دارد ولی از وقتی که من بچه دار شدم فهمیدم اینها بعضی هاش فقط در حد توصیه است و انگار نمی شه همه ی اون ها رو عملی کرد ولی بعضی هاش خیلی مفیده  واقعاً کمک می کند.

تبیان: برای عید امسال برنامه خاصی دارید؟

** انشاءالله امسال به همراه سه قلوها به خرم آباد منزل خانواده همسرم می ریم. اونجا خانواده همسرم هستند و کمکم می کنند.

تبیان: تا به حال شما از چه کسانی عیدی می گرفتین و به چه کسانی عیدی می دادین؟

** همه به من عیدی می دادن .عمه ها خاله ها و دایی و ... همه بهم عیدی می دادن من فقط به برادرم و خواهر همسرم که در خانه هستند و هنوز ازدواج نکردند عیدی می دم عیدی گرفتنم بیشتر است.

تبیان: امسال اولین سال که سه قلوها هنگام تحویل سال و سر سفره هفت سین هستند تا پارسال فقط شما و همسرتان بودید ، به این سنت دور سفره نشستن و قرآن خواندن اعتقاد دارید؟

** بله خیلی اعتقاد دارم.

تبیان: هنگام تحویل سال به چه چیزی فکر می کنید سال گذشته مسلماً به این فکر می کردید که بچه هاتون سالم باشن امسال به چه چیزی فکر می کنید؟

** امسال هم همینطور اولین چیز مهم سلامتی بچه ها است و فکر نمی کنم هیچ نعمتی بزرگ تر از سلامتی باشد.

عطاریان

تبیان: الان بگیم آرزوی مهمتون چیه ،چی می گین؟

** دوست دارم مادر خوبی برای بچه هام باشم .مخصوصاً چون سه تا هستند خیلی نگران تربیتشون هستم و هر چی هم دنیا پیش میره، پیچیده تر می شه. انگار هر کار کنیم پدر و مادر از بچه ها عقب  می مونن .این مسئله خیلی نگرانم می کنه .دوست دارم سه پسر که اهل علم و اخلاق هستن ، تربیت کنم.

تبیان: شما اگر خودتون به عنوان کاربر نه کسی که توی تبیان کار می کنه وارد سایت تبیان بشین از کدوم بخش تبیان بیشتر استفاده می کنیم؟

** بخش زناشویی را انتخاب می کردم.

باید از کنار خیلی مسائل رد بشیم و سخت نگیریم . تو هر شرایطی قرار گرفتین بالاخره یک راهی هست برای کنار آمدن با اون مسئله.

تبیان: نظر همسرتون نسبت به کارتون چیه؟ آیا از اول با کارتون موافق بودن؟

** بله مشکل خاصی نداشتن الان هم به ایشون بگم می خوام برم سر کار مخالفت نمی کنن ، همسرم خیلی آدم انعطاف پذیری است و هیچ مانعی تو زندگی نمی اندازه. ایشان خیلی منو حمایت می کنن و روحیه ی خوبم به خاطر اینه که اطرافیان خیلی کمک و حمایتم می کنن.

تبیان: خاطره انگیزترین خاطره زندگیتون چی بوده؟

** همون روز که رفتم سونوگرافی و گفتن بچه هام سه قلو است.  فقط بهت بود اصلاً باورم نمی شد.

تبیان: حرفتون با کاربران که توی مشاوره و مقاله باهاتون در ارتباط هستند ، چیه؟

** امیدوارم سال خوبی داشته باشن .سعی کنن در زندگی سخت نگیرن .سعی کنن با زندگی درگیر نشن . باهاش کنار بیان. بخواهیم و نخواهیم یک برهه ای از زمان ممکنه توی زندگی ، فشارها و تنش های شدیدی بوجود بیاد،  بهترین راه اینه که آرامش خودت رو حفظ کنی. اینه که باهاش کنار بیای و دنبال راه حل باشی .باهاش درگیر نشی .توی مشاوره ها هم می بینم ، آدم هایی که مشکلات زیادی دارن ، آدم هایی هستند که خیلی با مسائل درگیر می شن و اصلاً نمی خوان از کنارش رد بشن . واقعاً زندگی همینه . باید از کنار خیلی مسائل رد بشیم و سخت نگیریم ،واقعاً توصیم اینه که تو هر شرایطی قرار گرفتین بالاخره یک راهی هست برای کنار آمدن با اون مسئله.

خیلی ممنون که قبول زحمت کردید و تشریف آوردید.

مرکز مشاوره تبیان