تبیان، دستیار زندگی
اگر به خانه جدیدى نقل مكان مى كنید و به دنبال انتخاب رنگ مناسبى براى اتاق كودكتان هستید یا قصد دارید دكوراسیون اتاق او را تغییر دهید، مطالعه این مطلب مى تواند كمك مفیدى براى شما باشد. رنگى كه براى دكوراسیون اتاق كودك در نظر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتاق بچه ها باید چه رنگی باشد؟


اگر به خانه جدیدى نقل مكان مى كنید و به دنبال انتخاب رنگ مناسبى براى اتاق كودكتان هستید یا قصد دارید دكوراسیون اتاق او را تغییر دهید، مطالعه این مطلب مى تواند كمك مفیدى براى شما باشد. رنگى كه براى دكوراسیون اتاق كودك در نظر مى گیریم باید با مقطع سنى كه كودك شما در آن قرار دارد متناسب باشد. در طول سال اول زندگى رنگ هاى ملایم براى اتاق كودكان بهترین انتخاب هستند، چرا كه نوزاد به نور و سایه بیشتر توجه نشان مى دهد تا تفاوت رنگ ها. از این رو اتاق خواب نوزادان باید با رنگ هاى روشنى مانند سفید و كرم و یا رنگ هاى زرد، صورتى، آبى یا سبز روشن، رنگ آمیزى شود. هرچه كودك بزرگتر مى شود با به كارگیرى رنگ هاى شاد و درخشان در اتاق مى توان فضایى جذاب و سرشار از انرژى و تحرك براى او فراهم آورد. اگرچه استفاده از رنگ هاى روشن و طرح هاى شاد كه مورد پسند كودكان بوده و موجبات تحریك خلاقیت آنها را فراهم مى آورند در اتاق كودكان توصیه مى شود، اما همواره باید دقت كرد كه دكوراسیون اتاق كودكان در عین بشاشیت و شادى، بیش از اندازه شلوغ نباشد تا موجب بى قرارى و سلب آرامش كودك نشود.

از آنجا كه در انتخاب دكوراسیون اتاق كودكان رعایت اصول ایمنى در درجه اول اهمیت قرار دارد براى رنگ آمیزى این اتاق ها باید همواره از رنگ هایى استفاده كرد كه در ساخت آنها سرب به كار نرفته باشد. پس از اطمینان از بى زیان بودن نوع رنگ مصرفى، نوبت به انتخاب یك زمینه رنگى براى اتاق كودك مى رسد.

براى طراحى رنگى دكوراسیون اتاق كودكان دو راه وجود دارد: استفاده از رنگ هاى شاد و درخشان و دیگرى ایجاد فضایى مملو از رنگ هاى ملایم و رؤیایى كه اسباب بازى هاى رنگارنگ كودك در آن نقش آكسان هاى رنگى را ایفا مى كنند. هنگام طراحى رنگ در دكوراسیون اتاق كودك باید به خاطر داشت كه اغلب كودكان مجموعه اى از اسباب بازى هاى رنگارنگ را در فضاى اتاق خود جاى خواهند داد كه بى شك نماى اتاق را تحت تأثیر قرار مى دهند.

گاهى اوقات انتخاب رنگ و دكوراسیون اتاق كودك با توجه به جنسیت او انجام مى شود. بسیارى از والدین رنگ هاى گرم و ملایمى مانند صورتى و بنفش یاسى را براى دختران و رنگ هاى آبى و سبز را براى فرزند پسرشان مى پسندند. همچنین در میان كودكان بزرگتر كه قادر به اعمال سلیقه خود در انتخاب رنگ و دكوراسیون اتاقشان هستند بسیارى از دختران فضایى رؤیایى و دخترانه و بسیارى از پسران رنگ هاى پرسایه و شاد با كنتراست بیشتر را مى پسندند. دختران دكوراسیونى مملو از رنگ هاى صورتى، سفید و بنفش، تور، روبان و حریر و فضایى فانتزى و رویاگونه را ترجیح مى دهند. از این رو توجه به جزئیات ریز و كوچك در اتاق دختران اهمیت بیشترى مى یابد. در دكوراسیون اتاق دختران هارمونى و هماهنگى بیشتر و در اتاق پسران رنگ هاى متضاد و كنتراست بیشتر ترجیح داده مى شود. اما در دنیاى امروز طراحى دكوراسیون اتاق كودكان بر پایه جنسیت آنها چندان توصیه نمى شود و حتى بسیارى از والدین رنگ هایى چون پرده هاى گوناگون زرد (از لیمویى و كرم تا زرد پرتقالى و نارنجى) را كه علاوه بر روشنایى و نشاط كافى براى اتاق كودك به جنسیت خاصى نیز منتسب نیست ترجیح مى دهند. در هر حال باید از محدود كردن انتخاب كودكان در رنگ دكوراسیون اتاقشان پرهیز كرد و به خاطر داشت كه الزاماً نباید اتاق دختران صورتى و اتاق پسران آبى باشد.

روزنامه شرق

خانه كوچك من / اتاق نامرتب ، كودك شلخته

میز تحریرهای زیر تختخوابی

اتاق كودك خود را چگونه تزئین کنیم

كتاب های « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.