تبیان، دستیار زندگی
به منظور اجرای این مراسم، با اطلاع‌رسانی قبلی از طریق جراید و صدا و سیما، درب‌های منتهی به روضه منوره از ساعت 30/ 17 تا حدود ساعت 21 روز دوشنبه 20 دی ماه جاری مسدود بود؛ لذا اجرای مراسم با تسریع بیشتری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آئین غبارروبی مضجع منور رضوی

آئین غبارروبی مضجع منور رضوی

با حضور آیت الله واعظ طبسی

آئین غبارروبی مضجع منور رضوی برگزار شد

آئین غبارروبی مضجع منور حضرت ثامن‌الحجج(ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، در این مراسم پرفیض كه با حضور آیت الله واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی و حضرات آیات امامی كاشانی، موسوی خلخالی، مرتضوی و اشرفی شاهرودی و حجت الاسلام والمسلمین علی واعظ طبسی صورت پذیرفت، ضریح مطهر هشتمین اختر فروزان آسمان امامت و ولایت حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا علیه‌السلام غبار روبی و عطرافشانی شد.

بر اساس این گزارش، در مراسم غبار روبی كه با آوای جان‌بخش كلام الله مجید توسط قاریان برجسته كشوری آغاز شد، ابتدا درب ضریح مطهر توسط تولیت آستان قدس رضوی گشوده و نذورات ارادتمندان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام جمع‌آوری شد و به بیرون از حرم مطهر انتقال یافت.

در ادامه و در فضایی آكنده از عطر صلوات خاصه و زیارات وارده كه توسط مداحان خاندان عترت(ع) قرائت می‌شد، تمامی قسمت‌های داخلی ضریح مطهر نظیر كف، سقف و دیواره‌ها غبار روبی و با گلاب ناب شست و شو داده شد.

سپس پوشش سبز رنگ مضجع شریف حضرت رضا(ع) تعویض و سنگ مضجع منور برای لحظاتی مقابل چشمان بارانی حاضران چهره گشود. در این لحظات روحانی كه صحنه‌هایی وصف‌ناپذیر از شور و حال ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) و نجواهای عارفانه آنان با ولی‌نعمت خود را به همراه داشت، سنگ مضجع منور نیز غبارروبی و عطرافشانی شد.

در پایان این مراسم كه با حضور استاندار خراسان رضوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران استانی و خادمان بارگاه منور رضوی برگزار شد، حاضران در رواق دارالزهد گردهم آمده و غبار متبرك حرم مطهر را از آیت الله واعظ طبسی به نیت تیمن و تبرك دریافت كردند.

به منظور اجرای این مراسم، با اطلاع‌رسانی قبلی از طریق جراید و صدا و سیما، درب‌های منتهی به روضه منوره از ساعت 30/ 17 تا حدود ساعت 21 روز دوشنبه 20 دی ماه جاری مسدود بود؛ لذا اجرای مراسم با تسریع بیشتری صورت گرفت تا انتظار زائرانی كه ساعاتی پشت درب‌های ورودی روضه منوره مانده بودند، زودتر به پایان برسد.

این مراسم معنوی طبق سنتی دیرینه و با آداب و رسومی خاص با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از حضرات آیات، مدیران كشوری و استانی و خدام بارگاه منور رضوی معمولا چند نوبت در سال برگزار می‌شود.

لازم به ذكر است مراسم غبارروبی همزمان از طریق ویدئو پروژكشن برای زائران بارگاه منور رضوی در رواق امام خمینی(ره) پخش شد.


تنظیم برای تبیان: سمانه دولت آبادی