تبیان، دستیار زندگی
كلیه نسخه‌های به دست آمده از این مجموعه مربوط به دوران قاجار و پهلوی است وتعداد اندكی مربوط به ماه‌های نخست انقلاب اسلامی است و در بین آن‌ها نسخه‌های نفیسی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جذب 2100 نسخه از نشریات ادواری قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی

جذب 2100 نسخه از نشریات ادواری قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی

مدیر مركز اسناد و مطبوعات سازمان كتابخانه‌ها،موزه‌ها ومركز اسناد آستان قدس رضوی:

جذب 2100 نسخه از نشریات ادواری دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی

مدیر امور اسناد ومطبوعات سازمان كتابخانه‌ها،موزه‌ها ومركز اسناد آستان قدس رضوی گفت: مجموعه‌ای ارزشمند بالغ بر 2100 نسخه از نشریات ادواری دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی جذب مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، منصور سلطان محمدی با بیان این مطلب گفت: این مجموعه شامل 157عنوان مجله، روزنامه و سالنامه به تعداد 2132 نسخه می‌باشد كه به منظور تكمیل و تامین كسری نشریات و غنی‌سازی مجموعه آرشیو مطبوعات جذب شده است.

وی خاطرنشان كرد: در این مجموعه 22 عنوان شامل 1024 نسخه مجله، 133 عنوان به تعداد 1106 نسخه روزنامه و دو عنوان شامل دو نسخه سالنامه دیده می‌شود.

سلطان محمدی تصریح كرد: كلیه نسخه‌های به دست آمده از این مجموعه مربوط به دوران قاجار و پهلوی است وتعداد اندكی مربوط به ماه‌های نخست انقلاب اسلامی است و در بین آن‌ها نسخه‌های نفیسی به چشم می‌خورد كه سایر آرشیوهای مطبوعاتی فاقد آن می‌باشند.

وی اظهار داشت: در این مجموعه 28 جلد صحافی شده وجود دارد كه از ره آورد این منابع، تعداد 55 عنوان جدید نیز به گروه مطبوعات اضافه شده است.

وی به یكی از نشریات نفیس با عنوان «اخبار» كه یكی از نشریات به دست آمده از این مجموعه است اشاره كرد و افزود: قسمتی از این آن نسخه‌هایی ارزشمند مربوط به سال‌های ابتدایی نشریه (1334) تا سال 1345 است كه در هیچ آرشیو مطبوعاتی دیده نشده و در زیر لوگوی این نشریه عبارت«خبرگزاری شوروی تاس» نوشته شده است كه در حقیقت ناشر نشریه است.

مدیر امور اسناد ومطبوعات سازمان كتابخانه‌ها،موزه‌ها ومركز اسناد آستان قدس رضوی بیان كرد: تعداد 600 نسخه از نشریات نفیس و قدیمی مربوط به سالهای 1328 تا 1332 در این مجموعه جذب شده است كه از میان آنها 53 عنوان جدید نیز به گروه آرشیو مطبوعات افزوده شده ونیز تمام این روزنامه ها و هفته نامه ها مربوط به دوران قبل و بعد از دولت دكتر مصدق است.


منبع: آستان قدس رضوی

تنظم برای تبیان: سمانه دولت آبادی