تبیان، دستیار زندگی
حضور فلیب تروسیه در هتل محل اقامت تیم ملی ایران شائبه های حضور این مربی روی نیمكت ایران پس از مسابقات جام ملت های آسیا را تشدید كرد .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتخار می‌كنم سرمربی ایران شوم

تروسیه

وقتی حضور تروسیه در هتل شرایتون را به كفاشیان خبر می دهیم، رئیس فدراسیون فوتبال بیش از سایرین سوال می كند كه این مربی كجاست تا با وی صحبت كند. سوال می شود كه آیا قصد مذاكره دارید یا قراری با این مربی داشته اید كه رئیس پاسخ منفی می دهد و می گوید صرفا برای احوال پرسی است چون این مربی از گزینه های قبلی فدراسیون بوده، اما همین صحبت های كفاشیان خبرنگاران اعزامی را ترغیب می كند تا از زبان تروسیه ناگفته هایی را بشنود.

قبل از نشستن روی یك صندلی در كنار تروسیه، وی از خطرناك بودن خبرنگاران ایرانی می گوید و همین موضوع عاملی می شود تا بتوان راحت مصاحبه را آغاز كرد.

تاكاشی خبرنگار ژاپنی در حال مصاحبه است، اما تروسیه با دیدن خبرنگاران ایرانی، وی را مجبور می كند كه هر چه زودتر مصاحبه را تمام كند تا گفت و گو با اصحاب رسانه ایرانی را آغاز كند اگر چه شبكه های تلویزیونی بین المللی نیز منتظر مصاحبه با این مربی فرانسوی هستند. پس از احوال پرسی مختصر در ضلع شمالی لابی هتل شرایتون مصاحبه 2 خبرنگار اعزامی 2 خبرگزاری از ایران با تروسیه آغاز می شود.

*آقای تروسیه سلام. بدون مقدمه می خواهیم در مورد برخی شایعات از شما سوال هایی داشته باشیم.

بفرمائید، اما در مورد شایعات خبرنگاران راحت تر و بهتر می توانند پاسخ بدهند.

* اما این شایعه در مورد شماست.

 من حاضرم به هر موضوعی جواب دهم.

*پس حالا كه قرار است به هر سوالی پاسخ دهید ابتدا از جام ملت های 2011 شروع می كنیم و در ادامه شایعات را مطرح خواهیم كرد.

 بفرمائید.

* نظرتان در مورد جام ملت ها چیست؟

من بیشتر مسابقات روز اول را تماشا كردم، اما هنوز زود است كه بخواهیم در مورد آینده پیش بینی كنیم چون باید تیم ها بیشتر بازی كنند تا عیار واقعی شان مشخص شود. تیم ها در شرایط خوبی هستند و معلوم است كه تك تك آنها برای حضور در تورنمنت قطر روند آماده سازی خوبی را طی كرده اند و میزبان هم شرایط خوبی را برای تیم ها و هواداران تدارك دیده است. بحث نحوه میزبانی قطر در روز اول مسابقات مهم تر از مسایل فنی است چون با انجام یك مسابقه نمی توان در مورد مسایل فنی و تاكتیكی تیم ها اظهار نظر دقیقی داشت.

تروسیه

* پس از میزبانی قطر رضایت دارید.

بله این كشور سهمیه میزبانی جام جهانی را به دست آورده و به همین دلیل با شروع جام ملت ها كارش را به خوبی آغاز كرده است. سازماندهی بازی ها؛ هتل ها و حمل و نقل شرایط خوبی دارد.

* چرا كشورهای خاورمیانه شروع خوبی نداشته اند؟

دوباره تاكید می كنم در روز اول قضاوت كردن كار راحتی نیست. البته همیشه این طور است كه در تورنمنت های بزرگ تیم های سرشناس و بزرگ بیش از دیگران تحت فشار هستند و شاید یكی از دلایل افت برخی تیم های مطرح همین بوده است.

تیم های بزرگ در روز اول استرس بیشتری دارند و این اتفاق برای ژاپن برابر اردن رخ داد و حتی تیم های ایران و عراق نیز در جریان بازی استرس داشتند.

* اگر بخواهیم قضاوت اولیه داشته باشیم بهترین تیم روز اول كدام بود؟

انتخاب بهترین كار اشتباهی است و با اتمام بازی های مرحله اول یا حداقل با انجام 2 بازی برای هر تیم می توان در این زمینه اظهار نظر كرد. باید صبر كرد و در پایان بازی دوم قضاوت می كنم.

*دیدار ایران مقابل عراق را تماشا كردید؟

بله بازی خیلی سنگینی برای هر دو تیم بود. ایران و عراق به لحاظ فیزیكی و فنی خوب بازی كردند، اما برنامه های ایران در نیمه دوم بهتر جواب داد و 3 امتیاز به این تیم رسید.

* پیروزی بر عراق چقدر راه صعود ایران به مرحله بعد را هموار كرد؟

ایران در گروه بسیار سختی قرار دارد و هر 4 تیم شانس صعود دارند، اما این برد آن هم برابر عراق بسیار تاثیرگذار خواهد بود. نمی توانم تیم های صعود كننده از گروه چهارم را پیش بینی كنم اما امیدوارم ایران یكی از تیم ها باشد.

*مهم ترین ملاك ها برای صعود چیست؟

مربی هر تیم برای صعود تیمش به مرحله بعد كار سختی دارد چون باید بتواند توان روحی بازیكنان را در شرایط بالایی حفظ كرده و توان فیزیكی نفرات را با دقت زیر نظر داشته باشد. علاوه بر این این مسایل، شانس هم تاثیر زیادی در موفقیت و قهرمانی تیم ها دارد و در دوره های قبلی نیز این موارد به وضوح دیده شده است.

*فكر می كنید در این دوره چه تیمی قهرمان شود؟

5 كشور شانس اصلی هستند چون از روز اول عملكرد خوبی از خود نشان داده اند. ایران، ژاپن، كره جنوبی، استرالیا و قطر از آماده ترین ها هستند. نام قطر را با توجه به میزبانی در كنار نام تیم های بزرگ و قدیمی آسیا قرار دادم چون این تیم بازی اول را باخت، اما در مسابقه با چین خیلی خوب بازی كرد و با قدرت به برتری رسید و نشان داد كه هدفش قهرمانی است. قطر تیمی كاملا هجومی است و اطمینان دارم در بازی سوم كویت را شكست می دهد و راهی مرحله بعد خواهد شد. سیستم این تیم خیلی هجومی است و می تواند برای تیمی خطر ساز شود.

* ارزیابی تان از تیم ملی ایران و افشین قطبی چیست؟

ایران هم تیم خوبی است و با داشتن یك مربی خوب از مدعیان قهرمانی است.

افشین قطبی و نکونام

* چقدر از افشین قطبی شناخت دارید؟

من این مربی را به خوبی می شناسم. وی یك مربی بین المللی است كه در كشورهای مختلف تجارب زیادی كسب كرده و اكنون شناسنامه خوبی در میان مربیان دارد. قطبی با حضور در تیم ملی ایران اعتبار خیلی خوبی كسب كرده اگر چه این مربی در كره جنوبی نیز عملكرد مطلوبی داشته و ارتباطات خوبی را نیز برای خود كسب كرد. وی در تیم ملی ایران نیز عملكرد مناسبی داشته است.

* اما ایران با این مربی نتوانست راهی جام جهانی شود.

می دانم كه قطبی در 3 بازی آخر سرمربی ایران شد. شرایط این تیم بعد از شكست برابر عربستان برای رسیدن به جام جهانی بسیار سخت بود. قطبی بعد از آنكه سرمربی شد نتایج خوبی كسب كرد و به همین دلیل فدراسیون فوتبال ایران قراردادش را تمدید كرد.

* خبر دارید كه قطبی سرمربی شیمیزوی ژاپن شده است؟

بله. انتقال وی به تیم ژاپنی به سود فوتبال ایران خواهد شد و می تواند عامل توسعه و پیشرفت سطح مربیان داخلی ایران شود.

*شما سال ها در فوتبال ژاپن حضور دارید، آیا قطبی می تواند در این باشگاه موفق شود؟

بله وی تجربه زیادی از كار كردن در بیرون از ایران داشته و راه های برقراری ارتباط در خارج از ایران را می داند. كار كردن در ژاپن نیز بسیار خوب است و باشگاه ها از امكانات زیادی بهره می برند. علاوه بر این می دانم كه ایرانیان زیادی در این كشور حضور دارند و آنها می توانند حامی خوبی برای این مربی ایرانی باشند. مناسبات ایران و ژاپن نیز بسیار خوب است و قطبی مشكلی برای كار كردن در این كشور نخواهد داشت.

*خبر دارید كه برخی رسانه ها از مذاكره شما با مسئولان فدراسیون ایران خبر داده اند؟

شما بگویید آیا این طور بود؟

*قرار شد شما خیلی شفاف پاسخ دهید.

بله تماس هایی با من گرفته شده چون من دوستان زیادی در فوتبال ایران دارم و مذاكراتی در این زمینه داشته ام. می دانم مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به دنبال جایگزین قطبی هستند و اگر من در فهرست 10 نفره آنها باشم افتخار می كنم كه سرمربی ایران شوم. این پیشنهادها در حد حرف بوده و باید ببینیم در آینده چه رخ خواهد داد. من بیش از 20 سال است كه در فوتبال آسیا حضور دارم و فوتبال این قاره در شرق و غرب را به خوبی می شناسم و اطلاعاتم در این زمینه كافی است.

*ولی در گذشته بیشتر به نیمكت تیم ملی ایران نزدیك بودید؟

همین طور است. بعد از شكست ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 برابر عربستان و بعد از اخراج علی دایی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران با من تماس گرفتند و خواستند سرمربی تیم ملی شوم. بعد از یكسری مذاكرات خیلی منتظر پاسخ نهایی ماندم ولی هیچ جوابی نشنیدم تا اینكه قطبی به عنوان سرمربی ایران معرفی شد. آن زمان مذاكرات جدی تر بود اما الان در حد پیشنهاد است. به من گفته اند كه ایران روی من نظر دارد اما این امكان وجود دارد كه یك مربی دیگر به عنوان سرمربی جایگزین قطبی شود.

* به هر حال ایران به جام جهانی قبلی نرفت و اكنون انتظارات از سرمربی آینده زیاد خواهد بود؟

ایران همیشه در آسیا جزو 5 تیمی است كه شانس صعود به جام جهانی دارد و همه انتظار دارند كه ایران یكی از نماینده های آسیا در جام جهانی فوتبال باشد.

*حرف آخر؟

امیدوارم تیم ملی ایران در همه تورنمنت ها موفق باشد و فوتبال این كشور نتایج خوبی به دست آورد.

بخش ورزشی

منبع: فارس