تبیان، دستیار زندگی
خیس شدن، جزء لاینفک سفرهای طبیعت گردی است. حتی اگر تابستان باشد، باز این غارها و رودخانه های جنگلی هستند که می توانند سفر خیسی را برای شما رقم بزنند! بنابراین شاید هیچ چیز به اندازه پوشش مناسب در این سفرها اهمیت نداشته باشد. در رودخانه ها، تقریبا تکلیف شم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک سفر خیس!

لباس غارنوردی


خیس شدن، جزء لاینفک سفرهای طبیعت گردی است. حتی اگر تابستان باشد، باز این غارها و رودخانه های جنگلی هستند که می توانند سفر خیسی را برای شما رقم بزنند! بنابراین شاید هیچ چیز به اندازه پوشش مناسب در این سفرها اهمیت نداشته باشد.

در رودخانه ها، تقریبا تکلیف شما با خودتان مشخص است. لباس غواصی بهترین پوششی است که می تواند شما را  در آب های عمیق شناور نگه داشته و کل سطح پوست را در هنگام عبور از گذرگاه های کثیف پوشش دهد. اما در غارنوردی چطور؟


لباس های غواصی اگرچه برای غارنوردی در غارهای آبی استفاده می شوند، اما این لباس ها معایبی دارند که ممکن است از پوشیدنشان صرف نظر کنید.

این لباس ها چون برای غارنوردان طراحی نشده اند به طور قابل توجهی حرکت پاها را محدود کرده و صعود را مشکل می کنند. نتیجه چنین وضعی به طور مشخص افزایش خستگی و کاهش قوای جسمی است.

علاوه بر این، در صورتی که از یک لباس شراط خیس در غار خشکی استفاده شود بسیار آزار دهنده خواهد بود چون حس می کنید عرق تان محبوس شده و در نتیجه دائما احساس خیسی می کنید.

این لباس ها میزان عایق بودنی که ایجاد می کنند بسیار کم است و برای اینکه بخواهیم گرم بمانیم باید دائما در حال فعالیت باشیم و در صورتی که مجبور باشیم به دلیلی مدت طولانی را متوقف باقی بمانیم به راحتی تا حد خطرناکی سردمان خواهد شد. در مقابل در هنگام صعود و یا حرکت های سریع در مسیرهای خشک به شدت گرم می شوید.

در مورد انتخاب کفش به یاد داشته باشید که زیره های لاستیکی بهتر از

زیره های پلاستیکی چسبندگی دارند و خوب گیر می کنند ولی در عوض

زود تر و راحت تر نیز مستهلک می شوند. در صورتی که این کفش ها

بدون آستر باشند خیلی زود تر خشک می شوند

چی بپوشیم؟

یک لباس مخصوص موج سواری که جنس آن neoprene سبک باشد و در قسمت های زانو و پشت آرنج وصله هایی برای افزایش مقاومت داشته باشد، خیلی خیلی بهتر از لباس های غواصی است. این نوع طراحی با کلیه حرکت های صعود سازگارتر است و به شمال اجازه می دهد تا در مواقع لزوم هر دو دست خود را بالای سرتان بکشید و محدودیت ایجاد نمی کند.

لباس غارنوردی

لباس های از جنس نئوپرن neoprene باید دارای آستر دوبل باشد و ضخیم تر از 5 میلیمتر نباشد و حتی برای غارهای گرم نازک تر هم باشد.

لباس هایی که تا حدی گشاد باشند می توانند در هنگام حرکت، آزادی بیشتری به شما بدهند و همچنین می توانید برای شرایط سرد یک لباس گرم هم زیر آن بپوشید.

لباس های شرایط خیس یک تکه سبک تر و ارزان قیمت تر از لباس های دو تکه هستند اما لباس های دو تکه راحت تر و همه فن حریف اند. زنان غارنورد نسبت به مردان, با لباس های دو تکه احساس راحتی بیشتری دارند. در نظر داشتن یک کلاه برای مواقع شیرجه زدن ست لباس شما را کامل می کند.  با این حال، در هر شرایطی یادتان باشد که ایمن ترین و راحت ترین راه در اکتشاف غارهای سرد، خشک ماندن است!

دستکش ها وسیله ای ضروری هستند اما در نظر داشته باشید پیدا کردن

نوع مناسب آن کمی دشوار است. در حالت ایده ال، یک جفت دستکش بلند صنعتی از جنس PVC بسیار مناسب است

پوشش پا

کفش های لاستیکی یا چکمه در غارنوردی یکی از محبوب ترین و بهترین پوشش های پا هستند. این کفش ها به خوبی از پاها و ساق پاها محافظت می کنند و همچنین محکم هستند و پاها را در اغلب غارها خشک نگه می دارند. ضمنا با قیمت کمی هم قابل تهیه هستند.

زیره های لاستیکی بهتر از زیره های پلاستیکی چسبندگی دارند و خوب گیر می کنند ولی در عوض زود تر و راحت تر نیز مستهلک می شوند. در صورتی که این کفش ها بدون آستر باشند خیلی زود تر خشک می شوند.

در نظر داشته باشید که قسمت بالای چکمه خود را با یک کش و ادامه شلوار خود بپوشانید تا مانع ورود شن و ماسه و آب به داخل آنها شوید. برای اینکار می توانید از نوار های لاستیکی از جنس تیوب استفاده کنید. این جنس به علت چسبندگی خوبی که دارد مانع لغزیدن و درآمدن هنگام راه رفتن می شود.

برای برنامه های سبک، غارهای تمیز و یا غارهایی که باید شنا کنید، کفش های کتانی مناسب هستند. کفش هایی که به هدف راهپیمایی و از جنس چرم تولید شده اند برای غارهای خیس مناسب نیستند زیرا زمانی که خیس شوند سنگین می شوند.

لباس غارنوردی

جوراب

جوراب هایی که برای شرایط خیس و از جنس neoprene هستند بسیار پر طرفدار و محبوبند. این نوع جوراب ها پاها را به خوبی گرم نگه داشته و دارای لایه های خوبی هستند. جوراب های مناسب شرایط خیس با لباس های شرایط خیس ست خوبی هستند اما اگر پاها مدام در معرض آب نباشند بسیار آزاردهنده و خیلی زود غیر قابل استفاده می شوند.

زمانی که کفش لاستیکی به پا دارید جوراب های پشمی بلند و یا الیاف مصنوعی انتخاب مناسبی هستند. حتی بعد از یک برنامه طولانی امکان دارد پاها کماکان خشک مانده باشد.

دستکش

شاید در برنامه های کوتاه در غارهای ساده با دست های بدون پوشش (دستکش) بتوان جان سالم بدر برد اما وقتی در برنامه ای طولانی, روزهای متوالی غاری را پیمایش می کنید و دوست ندارید که بر اثر سرما یا آسیب به دست ها، چابکی و زبروزرنگی خود را از دست بدهید، دستکش ها وسیله ای ضروری هستند اما در نظر داشته باشید پیدا کردن نوع مناسب آن کمی دشوار است. در حالت ایده ال، یک جفت دستکش بلند صنعتی از جنس PVC بسیار مناسب است.

زمانی که به پوشیدن دستکش عادت کردید تا حدی که امکان دارد از آنها استفاده کنید تا دست های خود را تمیز و خشک و دور از آسیب های سطحی قرار دهید. دستکش های بلند مانع ورود آب و گل به درون دستکش و آستین ها می شود. در غارهای آلوده می توانید با انداختن یک حلقه کشی یا نوار چسب به دور مچ لباس سرتاسری خود و دستکش از دست های خود محافظت کنید. توجه داشته باشید که حتی اگر نتوانید دستکش مناسبی تهیه کنید استفاده از هر نوع آن بهتر از استفاده نکردن است.

منابع: بقا در طبیعت

فدراسیون کوهنوردی


بخش گردشگری تبیان- الهام مرادی