تبیان، دستیار زندگی
پس از روزها تظاهرات اعتراضی در شهرها و پایتخت تونس که ده ها کشته برجای گذاشت، دولت تونس با اعلام وضعیت اضطراری ملی در این کشور مقرارت منع رفت و آمد شبانه وضع کرده و تجمع بیش از سه تن را ممنوع اعلام کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظ دیکتاتور!


رئیس جمهوری تونس در این سخنرانی كه از تلویزیون تونس پخش شد با اعلام این كه خواسته‌های مردم برای رفع بیكاری و اصلاحات سیاسی را شنیده است قول داد كه رسانه‌های كشور به آزادی خواهند رسید.بن علی 74ساله از 23سال پیش تاكنون قدرت را در كشور تونس بر عهده داشت.شصت هزار نفرتظاهر كننده روز جمعه در اطراف وزارت كشور تونس در پایتخت شعار می‌دادند كه «بن علی، برو» و «بن علی نه، قیام ادامه دارد.»


تونس رییس جمهور بن علی

در فاصله کمتر از یکماه از خودسوزی یک دانشجوی بیکار در تونس که به اعتراضات اجتماعی انجامید، کشتار 23نفر از معترضان بدست نیروهای امنیتی این کشور 23سال دیکتاتوری را درهم پیچید، جوانان تونسی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی توانستند صدای خود را به گونه ای به گوش جهانیان برسانند که دولتهای  فرانسه و آمریکا از متحدان "بن علی" دست رد برسینه وی زدند.

به گزارش سرویس بین الملل آینده به نقل از خبرگزاریها گسترش تظاهرات اعتراضی در تونس باعث شده تا زین العابدین بن علی، رییس جمهوری این کشور، با کناره گیری از سمت خود و ترک کشور، به عربستان سعودی برود و محمد الغنوشی که اداره امور کشور را به صورت موقت برعهده دارد از مذاکره برای تشکیل دولت انتقالی در روز شنبه خبر داده است.

زین العابدین بن علی پس از بیست و سه سال حکومت بر تونس، روز جمعه اداره موقت امور کشور را به محمد الغنوشی، نخست وزیر تونس، واگذار کرد. محمد الغنوشی در یک برنامه تلویزیونی از مذاکره برای تشکیل دولت انتقالی در روز شنبه خبر داده است. خبرگزاری دولتی عربستان سعودی می گوید: زین العابدین بن علی  به همراه خانواده اش وارد عربستان سعودی شده است.

آژانس خبری سعودی به نقل از بیانیه دفتر ملک عبدالله، پادشاه عربستان اعلام کرده است این دفتر ورود زین العابدین بن علی را به عربستان سعودی خیر مقدم گفته است. در این بیانیه آمده است: تصمیم به پذیرش زین العابدین بن علی در راستای «وضعیت استثنایی» که مردم تونس با آن مواجه اند و همچنین امیدواری برای برقراری صلح و آرامش در تونس اتخاذ شده است.

پس از روزها تظاهرات اعتراضی در شهرها و پایتخت تونس که ده ها کشته برجای گذاشت، دولت تونس با اعلام وضعیت اضطراری ملی در این کشور مقرارت منع رفت و آمد شبانه وضع کرده و تجمع بیش از سه تن را ممنوع اعلام کرده است

به دنبال انتشار خبر احتمال ورود زین العابدین بن علی به فرانسه، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه فرانسه  اعلام کرد که فرانسه  به رییس جمهور سابق تونس اجازه ورود به خاک خود را نمی دهد.

در همین حال، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه در بیانیه ای خشونت علیه تظاهر کنندگان در تونس را محکوم کرد و از دولت تونس خواست با احترام به حقوق بشر، انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور برگزار کند. باراک اوباما شجاعت و بزرگی تظاهرات کنندگان تونسی را، که در اعتراض به بیکاری و فساد به خیابان ها آمده اند، ستایش کرده است مذاکره  برای تشکیل دولت انتقالی به گزارش رویترز، محمد الغنوشی شامگاه جمعه گفته است روز شنبه با نمایندگان احزاب سیاسی تونس دیدار خواهد کرد تا درباره تشکیل دولت انتقالی با آنها مذاکره کند.

محمد الغنوشی در گفت وگوی تلفنی با یک شبکه خصوصی در تونس گفت:«فردا (شنبه) روز سرنوشت سازی است. من با نمایندگان احزاب سیاسی برای تشکیل دولت دیدار خواهم کرد و امیدوارم که انتظارات برآورده شود.» محمد الغنوشی پیشتر در یک برنامه تلویزیونی گفت تا انتخابات زودرس زمام امور را در دست خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شامگاه جمعه خیابان های پایتخت تونس با توجه به مقررات منع رفت و آمد آرام به نظر می رسد ولی مشخص نیست که تغییر رییس جمهور مردم را راضی خواهد کرد تا دست از اعتراض بکشند یا این که به اعتراض خود ادامه خواهند داد. پس از روزها تظاهرات اعتراضی در شهرها و پایتخت تونس که ده ها کشته برجای گذاشت، دولت تونس با اعلام وضعیت اضطراری ملی در این کشور مقرارت منع رفت و آمد شبانه وضع کرده و تجمع بیش از سه تن را ممنوع اعلام کرده است.

تونس رییس جمهور بن علی

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که روز جمعه ارتش تونس کنترل فرودگاه اصلی این کشور را در اختیار گرفته و کلیه پروازها لغو شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، روز جمعه صدای تیراندازی در مرکز پایتخت تونس به گوش می رسد و پلیس به سوی تظاهر کنندگان گاز اشک آور پرتاب کرده است. این در حالی است که پس از آن که هزاران نفر در خیابان های پایتخت تونس خواستار استعفای رییس جمهوری این کشور شدند، زین العابدین بن علی روز جمعه هیات دولت را منحل کرد و دستور برگزاری انتخابات زودرس در شش ماه آینده را داد.

به گزارش رویترز، نزدیک به هشت هزار نفرتظاهر کننده روز جمعه در اطراف وزارت کشور تونس در پایتخت شعار می‌دادند که «بن علی، برو» و «بن علی نه، قیام ادامه دارد.» این گزارش اضافه کرده است، منابع پزشکی و شاهدان عینی می گویند در درگیری های پنجشنبه شب 12 نفر دیگر در پایتخت تونس و شهر شمالی «راس جبل» کشته شده اند.

در حالی که مقام‌های دولتی تونس می‌گویند تاکنون تنها 23 نفر در درگیری‌های پایتخت این کشور کشته شده‌اند، مخالفان و گروه‌های مدافع حقوق بشر در تونس می‌گویند شمار کشته‌شدگان بیش از 60 نفر است. آقای بن علی 74 ساله از 23 سال پیش تاکنون قدرت را در کشور تونس بر عهده داشت. شعارهای مردم معترض تونس پاسخی به سخنان پنج‌شنبه شب زین‌العابدین بن علی بود که ضمن تعهد به پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال 2014 وعده داد که اصلاحاتی در سیستم سیاسی تونس صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهوری تونس در این سخنرانی که از تلویزیون تونس پخش شد با اعلام این که خواسته‌های مردم برای رفع بیکاری و اصلاحات سیاسی را شنیده است قول داد که رسانه‌های کشور به آزادی خواهند رسید. آقای بن علی ضمن دادن وعده این که نیروهای امنیتی دیگر از مهمات جنگی برای مقابله با مردم استفاده نخواهند کرد همچنین دستور داد که قیمت شکر، شیر و نان در این کشور کاهش یابد. اعتراض‌ها و تظاهرات در تونس نزدیک به یک ماه پیش پس از خودسوزی یک فارغ‌التحصیل 26 ساله دانشگاه پس از ضبط گاری میوه و سبزی‌اش توسط ماموران در شهر کوچک «سیدی بویزید» آغاز شد

منبع: آینده

بخش سیاست