تبیان، دستیار زندگی
شیعیان حق دارند به طور آزادانه آیین‌هاى مذهبى و فرهنگى خود را اجرا نموده و مساجد و حسینیه‌ها را در نقاط مختلف جهان برپا دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراض به یک کتاب ضدشیعی

وهابیت

معاون رئیس اتحادیه جهانى علماى مسلمان، طی نامه‌اى به دكتر یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه علماى مسلمان، مراتب اعتراض خود را نسبت به چاپ كتاب " التشیع فی افریقا" (تشیع در آفریقا) توسط اتحادیه مزبور ابراز كرد.

اخیراً اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان اقدام به انتشار کتابی نموده است که در آن هر گونه فعالیت مسوولان ایرانی در کشورهای آفریقایی را تلاش برای تبلیغ مذهب تشیع دانسته است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله واعظ زاده خراسانى در باره‌ی این خبر گفت:

شیعیان حق دارند به طور آزادانه آیین‌هاى مذهبى و فرهنگى خود را اجرا نموده و مساجد و حسینیه‌ها را در نقاط مختلف جهان برپا کنند.

وی خطاب به قرضاوی اظهار كرد: این كتاب قبل از چاپ مى‌بایست از سوی اعضاى هیات امناى اتحادیه، مورد بررسى دقیق قرار می‌گرفت.

شیعیان حق دارند به طور آزادانه آیین‌هاى مذهبى و فرهنگى خود را اجرا نموده و مساجد و حسینیه‌ها را در نقاط مختلف جهان برپا دارند

آیت الله واعظ زاده در این باره خاطرنشان كرد: كسانى كه در تالیف كتاب تشیع درآفریقا نقش داشتند افرادى کاملا بى‌اطلاع و ناآشنا بوده و به روش بسیار موذیانه‌اى تهمت‌هاى بى‌اساس و نارواى خود را به مسلمانان شیعه نسبت داده‌اند.

معاون رئیس اتحادیه جهانى علماى مسلمان، هم‌چنین به روش شیطانى این كتاب كه علت تمام اتفاقات ناگوار جهان اسلام و به خصوص كشورهاى افریقایى را به جمهورى اسلامی ایران نسبت داده است، اعتراض كرده و اظهار داشت: برخى از موسسات و مراكز اسلامى شیعه نه تنها با جمهورى اسلامی ایران در ارتباط نیستند، بلكه از نظر فكرى نیز توافق چندانى با این كشور ندارند.

عضو شوراى عالى مجمع جهانى تقریب مذاهب، بر این نكته تاكید نمود كه شیعیان حق دارند به طور آزادانه آیین‌هاى مذهبى و فرهنگى خود را اجرا نموده و مساجد و حسینیه‌ها را در نقاط مختلف جهان برپا دارند.

كتاب مذكور، فعالیت‌هاى مراكز فرهنگى و دانشگاهى كشورهاى عربستان سعودى، كویت، قطر، امارات، لیبى و مصر در كشورهاى افریقایى را نادیده گرفته است

واعظ‌ زاده خراسانی ادعاهاى كذب كتاب مزبور در خصوص عملكرد و فعالیت‌هاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى و نمایندگی‌هاى فرهنگى جمهورى اسلامى ایران را بى‌اساس و ناروا تلقى كرد و در این باره گفت: وظیفه اصلى شوراى عالى انقلاب فرهنگى در محدوده داخلى جمهورى اسلامى ایران تعریف شده است، و در راستاى توسعه و همسوسازى فرهنگ ایرانى با فرهنگ و دستورات اسلامى می‌باشد.

وی با اشاره به ایراد دیگر كتاب"تشیع در آفریقا" خاطرنشان كرد: كتاب مذكور هرگونه فعالیت جمهورى اسلامى ایران در كشورهاى آفریقایى از قبیل دیدارهاى مسؤولین ایرانى و هم‌چنین فعالیت‌هاى اقتصادى ایران در این كشورها را در راستاى نشر فرهنگ تشیع قلمداد مى‌كند، این درحالیست كه كتاب مذكور، فعالیت‌هاى مراكز فرهنگى و دانشگاهى كشورهاى عربستان سعودى، كویت، قطر، امارات، لیبى و مصر در كشورهاى افریقایى را نادیده گرفته است".

معاون رئیس اتحادیه جهانى علماى مسلمان علت این امر را ترس نویسندگان كتاب از اعتراض به فعالیت‌هاى وهابیان با توجه به این كه خود نیز از آنان می‌باشند، دانست.


بخش کتاب‌خوانی تبیان - محمد بیگدلی