تبیان، دستیار زندگی
در بسیاری از مواقع خشم ما یا بی دلیل است و یا شدت آن با شدت موضوعی که برایش خشمگین شده ایم ، هماهنگی ندارد. در این مواقع باید به دنبال نقطه ی انحرافی در درون خود باشیم تا بتوانیم خود و احساسمان را به خوبی کنترل کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکته ی انحرافی درون شماست

خشم

زندگی در خود پیشامد ها و اتفاقاتی دارد که ناگزیر از خشمگین شدن هستیم اما در بسیاری از مواقع خشم ما یا بی دلیل است و یا شدت آن با شدت موضوعی که برایش خشمگین شده ایم ، هماهنگی ندارد. در این مواقع باید به دنبال نقطه ی انحرافی در درون خود باشیم تا بتوانیم خود و احساسمان را به خوبی کنترل کنیم.

از آن جا که یک پدیده را می توان به گونه های متفاوتی درک نمود و پاسخ های احساسی متعددی داد، اگر خطاهای فکری را بشناسید و راه برخورد با آنها را بیاموزید، می توانید از میزان خشم خود کم کنید.

صحبت با خود

اغلب اندیشه های آگاه به شکل مکالمات بی صدا و گاه صداهای کم در سکوتی هستند که در ذهن، صورت خارجی پیدا می کند و ما آن را «صحبت با خود» می نامیم. از این رو می توان با توجه کردن به کلمات ویژه یا عباراتی که در اندیشه و کلام وجود دارد به خطاهای شناختی یا خطای اندیشه پی برد.

به مثال زیر دقت کنید:

عشق فانتزی

تیک تیک ساعت خبر از آمدن همسر می دهد، خانم خانه بعد از نظافت منزل و آراستن خویش مقدمات چای تازه ای را فراهم می کند و در حالی که تلویزیون نگاه می کند منتظر آمدن همسرش است. بعد از مدت کوتاهی همسرش وارد منزل می شود و با استقبال گرم خانم مواجه می شود. مرد پس از آن که لباس های منزل را به تن کرد، از کیفش روزنامه ای درآورده و شروع به خواندن روزنامه می کند، خانم خانه نیز دو چای خوش رنگ در فنجان ریخته و به کنار همسرش می رود، پنج دقیقه ای می گذرد و مرد همچنان غرق در روزنامه خواندن است و به چایی که رو به سرد شدن است، هیچ توجهی ندارد، مرد روزنامه می خواند و زن هر لحظه ناراحت تر می شود، اما با ادامه یافتن این شرایط (حدود سی دقیقه این شرایط ادامه یافته) خانم خانه با ناراحتی از پیش او بلند شده و با گلایه  و غر زدن به شوهر، مقدمه یک بحث طولانی فراهم می شود.

افکار و خودگویی های ما، روی میزان عصبانیت و حتی نوع واکنش ما اثر دارد.

ساختار خشم خانم خانه را رسم می کنیم:

عامل برانگیزاننده خانم: روزنامه خواندن مداوم و عدم توجه به همسر.

تفکر(خودگویی):  من برایش هیچ ارزشی ندارم و او مرا دوست ندارد .

احساس: منفی وخشم نسبت به همسر.

رفتاریاواکنش: عصبانی شده و با ناراحتی شروع به گلایه از همسر می کند.

حال فرض کنید اگر خانم خانه با خود این گونه فکر نکرده بود چه تغییری حاصل می شد؟

عامل برانگیزاننده: روزنامه خواندن مداوم و عدم توجه به همسر

تفکر (خودگویی) : مردان معمولا دوست دارند وقتی از سرکار به منزل می آیند، دقایق اولیه را به کار شخصی خود مثل روزنامه خواندن یا تلویزیون دیدن سپری کنند.

 احساس :این رفتار طبیعی است .

رفتار یا واکنش خانم :در ابتدا او را به حال خود گذاشته و بعد از مدتی با یک فنجان چای به سمت او رفته و کنار او می نشیند و به آرامی سرصحبت را با همسرش بازمی کند (بهتر است ابتدا از موضوع هایی که مورد علاقه ی همسرش است، شروع به صحبت کنند.)به وضوح روشن است، افکار و خودگویی های ما، روی میزان عصبانیت و حتی نوع واکنش ما اثر دارد.

 

تمرین:

1- در یک ماه اخیر، حوادثی که به نظر خودتان در ارتباط با همسر یا بقیه اطرافیان ناموفق بوده اید را ثبت نمایید در هر مورد ساختار زیر را تکمیل نمایید.

محرک← واکنش ناموفق شما← تفکر (خودگویی)← تغییر یا حذف خودگویی← واکنش مناسب و جدید

2- با خود بیندیشید اگر خودگویی شما تغییر می کرد یا حذف می شد چه واکنشی رخ می داد؟

هر چه بیشتر تمرین کنید و خودگویی های خود را منطقی تر نمایید، احساس بهتری خواهید داشت.از امروز قرار بگذارید و روی افکار و خود گویی های تان کار کنید. مطمئن باشید زندگی تان تغییر می کند.

منبع : کتاب کنترل خشم در خانواده

بخش خانواده ایرانی تبیان - فرآوری : داودی

مقالات مرتبط:

شعله ای که می توان خاموش کرد

پیشنهادی برای غلبه برخشم

تنفس آرام، راه حلی دیگر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.