تبیان، دستیار زندگی
دَمپایی نوعی پای‌ افزار نرم و سبک است که برای پوشیدن در محیط خانه به کار می‌ رود و پا را هم کامل نمی‌ پوشاند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دمپایی ، کی و کجا ؟

دمپایی

دَمپایی نوعی پای‌ افزار نرم و سبک است که برای پوشیدن در محیط خانه به کار می‌ رود و پا را هم کامل نمی‌ پوشاند.

دمپایی‌ ها را معمولا از جنس پلاستیک یا نمد یا چرم نرم درست می ‌کنند و گاه لایه‌ ای از پارچه نیز بر روی آن ها دوخته می ‌شود.

دمپایی ‌های پلاستیکی بیشتر برای استفاده در حمام یا کنار استخر کاربرد دارد.

منظور از واژه ی دمپایی این است که این پای‌ افزار در کفش ‌کن قرار ندارد و در درون خانه نزدیک به پای صاحب آن(دمِ پای او) قرار دارد.

دمپایی روفرشی

یکی از حوادث شایع در منزل، فرو رفتن اجسام نوک تیز یا برنده در کف پا است که می تواند موجب زخم یا سوراخ شدن کف پا شود؛ بنابراین بهتر است در منزل و روی فرش دمپایی بپوشید. دمپایی باید کاملا اندازه ی پا باشد. با پوشیدن دمپایی های گشاد و یا دمپایی های کوچک که پا به طور کامل در آن قرار نمی گیرد، احتمال زمین خوردن بیشتر می شود.

دمپایی های ابری، روی سرامیک، کاشی و یا سنگ به خصوص اگر سطح زمین خیس باشد، بسیار لیز و خطرناک است و باید از پوشیدن آن ها اجتناب کرد.

دمپایی حمام

دمپایی در استخر و حمام

دكتر‌ رضا ‌یعقوبی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی ‌شاپور اهواز می گوید: پوست مرطوب در برابر عوامل بیماری ‌زا نفوذپذیر است و به همین علت رعایت نكات بهداشتی و استفاده از دمپایی و وسایل شخصی در استخر ضروری است.

افزایش رطوبت و وارد شدن ضربه به پوست دو عاملی است كه موجب نفوذپذیری پوست در برابر عوامل بیماری ‌زا می ‌شود به همین دلیل لازم است در استفاده از استخر، بهداشت شخصی رعایت شود.

زگیل كف ‌پا از بیماری ‌های شایع در استخرها است كه در صورت استفاده نكردن از دمپایی شخصی، امكان ابتلا به این بیماری افزایش می ‌یابد.

قارچ كف پا نیز از دیگر بیماری ‌های پوستی است كه امكان ابتلا به آن در استخرها وجود دارد.

برای پیشگیری از ابتلا به قارچ كف پا توصیه می ‌شود در استخر حتما از دمپایی شخصی استفاده شود.

همچنین وارد آمدن ضربه به پوست نیز آن را نسبت به عوامل بیماری ‌زا نفوذپذیر می‌ كند. پوشیدن دمپایی در محیط استخر علاوه بر پیش‌ گیری از تماس پا با عوامل بیماری ‌زا از وارد آمدن ضربه به پا نیز پیش ‌گیری می ‌كند.

دمپایی های لاانگشتی و دردهای احتمالی

استفاده ی طولانی مدت از دمپایی های لاانگشتی می تواند موجب بروز درد در ناحیه ی پا، کمردرد و یا حتی آسیب رسیدن به لگن شود.

دکتر شیدا مظفری، متخصص طب ورزشی می گوید: پوشیدن دمپایی های لاانگشتی در واقع موجب تغییر در شیوه ی حرکات عادی و طبیعی فرد شده و در نهایت به پاها و زانوی فرد آسیب می رساند. تحقیقات نشان می دهد کسانی که دمپایی لاانگشتی به پا می کنند، حین راه رفتن گام های کوتاه تری برمی دارند و پاشنه های پای خود را با نیروی عمومی کمتر به زمین می زنند.

به همین دلیل توصیه می شود که افرادی که به هر دلیل مایل به پوشیدن این دمپایی ها هستند، فقط برای مدت زمانی کوتاهی از آن ها استفاده کنند.

دمپایی لاانگشتی

دمپایی‌ های لاانگشتی و التهاب تاندون ها

پزشکان هشدار دادند: پوشیدن دمپایی‌ های لاانگشتی و کفش صندل می ‌تواند باعث التهاب تاندون ها شود.

یک متخصص ارتوپد در آمریکا تاکید کرد: با نزدیک شدن به فصل تابستان تمایل به پوشیدن کفش های باز و دمپایی لاانگشتی بیشتر می ‌شود، اما باید نسبت به استفاده از این دمپایی هشدار داد؛ چرا که پوشیدن آن ها مخصوصا برای مدت طولانی، ‌باعث التهاب تاندون ها و مشکلات دیگر می‌ شود.

دکتر تزوی بار دیوید متخصص بیمارستان یورک پریس بیتاریان در نیویورک تصریح کرد: سازگار شدن پاها با دمپایی لاانگشتی یا صندل فشار زیاد و مشکل سازی به ماهیچه ی ساق پا وارد می ‌کند. چون پاها در این شرایط تلاش می‌ کنند که تعادل فرد را در هنگام راه رفتن با صندل حفظ کنند.

چه باید کرد؟

بهترین راه حل آن است که این انتقال از کفش بسته به صندل یا دمپایی به تدریج صورت گیرد تا ماهیچه‌ های ساق پا بتوانند خود را با وضعیت جدید سازگار کنند و به این ترتیب می تـوان از بروز درد و یا التهاب تاندون ها در ساق پا پیشگیری کرد.

ورزش دادن پا و تمرین کشیدگی پیش از استفاده از این نوع پاپوش‌ ها ضروری است.

کسانی که زیاد دمپایی پا می کنند

پوشیدن دمپایی های راحتی در بلند مدت می‌ تواند برای سلامت پا مضر باشد. پزشکان معتقدند راه رفتن مداوم با دمپایی باعث می ‌شود استخوان پشت پاشنه ی پا به سمت بیرون منحرف شود و فشار وزن بدن به صورت نامناسب در کف و کناره‌ های پا پخش شود که این امر عوارضی مانند خارج شدن عضو از شکل طبیعی را به همراه دارد.

گردآوری: مریم مرادیان نیری – سایت تبیان

منابع:

ویکی پدیا

جام جم

هموطن سلام

IRIB

ایسنا

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

پابرهنه راه نروید

5 مُد‌ ضد سلامت

پای شما، قلب دوم شما

راهنمای خرید صندل

قبل از پوشیدن صندل باید ...

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.