تبیان، دستیار زندگی
اخترشناسان بزرگترین تصویر رنگی از تمامی آسمان که از ترکیب هفت میلیون عکس 125 میلیون پیکسلی تشکیل شده را به نمایش گذاشتند. این تصویر شاهکاریست که تا سال های سال دانشمندان را در درک هستی یاری خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین عکس جهان از آسمان

اخترشناسان بزرگترین تصویر رنگی از تمامی آسمان که از ترکیب هفت میلیون عکس 125 میلیون پیکسلی تشکیل شده را به نمایش گذاشتند. این تصویر شاهکاریست که تا سال های سال دانشمندان را در درک هستی یاری خواهد کرد.

بزرگترین عکس جهان از آسمان

تیم اکتشاف دیجیتالی آسمان "اسلون" تصاویر خود را ویژه اخترشناسان حرفه ای و غیر حرفه ای منتشر می کند که این تصاویر در شناسایی میلیونها جرم کیهانی کمک بزرگی به شمار می روند.

بزرگترین تصویر از کل آسمان در دویست و هفدهمین نشست سالانه انجمن اخترشناسی آمریکا به معرض نمایش گذاشته شد. "مایکل بلنتون" فیزیکدان دانشگاه نیویورک که این تصویر را ارائه کرد می گوید امکان ندارد بتوان درباره وسعت اطلاعاتی که "اسلون" جمع آوری می کند اغراق کرد.

به گفته وی تا کنون بیش از سه هزار و 500 مقاله بر اساس اطلاعات به دست آمده از این پروژه نگاشته شده است که چند نمونه از آنها در حال حاضر ارائه شده اند. همچنین تا به حال با استفاده از اطلاعات به دست آمده توسط این تیم بیش از نیم میلیارد ستاره و کهکشان کشف و معرفی شده اند و تصویر جدید نیز می تواند به اندازه ای قابل توجه حجم این داده ها را افزایش دهد.

در عین حال از اطلاعات نجومی این تیم در تکمیل اطلاعات برنامه آسمان گوگل نیز استفاده می شود، برنامه ای که به کاربران خود امکان می دهد در میان آسمانها سفر کرده و بخشهای مختلف آن را بررسی کنند.

اطلاعات ارزشمند تیم اسلون توسط دوربینی 125 میلیون پیکسلی بوده که برای سالها رکورد دار تنها دوربین جهان با بالاترین وضوح تصویری بوده است، این دوربین اکنون بازنشسته شده و تجهیزات طیف نگاری متعددی جایگزین آن خواهند شد.

Bob Nichol یکی از اساتید دانشگاه  Portsmouth درباره این تصویر می گوید:" حتی پیشرفته ترین دوربین های دنیا تصاویری با وضوح 11 میلیون پیکسل تولید می کنند که نیاز به صفحات نمایش فوق العاده ای برای دیده شدن دارد اما این تصویر چند تراپیکسلی واقعا بزرگتر از حد تصور است به طوری که برای نمایش کامل آن به 500000 عدد صفحه نمایش پیشرفته و دقیق نیاز است."

نمایی از این تصویر بی نظیر

نمای بالا، تصویر کلی تراپیکسل را از نیم‌کره شمالی و جنوبی کهکشان راه‌شیری نشان می‌دهد که از کنارهم قرار دادن 7 میلیون تصویر پروژه اسلون بدست آمده است. الگویی که در این نقشه‌های عظیم می‌بینید، نقشه خوشه‌ها و دیوارهای کهکشانی است که بزرگ‌ترین ساختارهای شناخته‌شده در عالم به شمار می‌روند.برای درک بهتر غنای اطلاعات تراپیکسل اسلون، به تصاویر ردیف بالا دقت کنید. تصویر بالا-چپ که زوم‌شده نقطه‌ای از نقشه کلی آسمان است، کهکشان مثلث یا M33 را نشان می‌دهد، کهکشانی مارپیچی که در شب‌های تاریک با دوربین دوچشمی هم قابل تشخیص است. در بالا-وسط، نمای نزدیک‌تری از این کهکشان را می‌بینید که سحابی NGC604 در آن به‌وضوح مشخص است و در نمای بالا-راست، تصویری بزرگ و واضح از این سحابی را می‌بینید. این سحابی که مملو از هیدروژن‌های یونیزه است.

تصویر جدید از آسمان اثری است که تا پنجاه سال آینده نیز اهمیت خود را از دست نخواهد داد و اخترشناسان می توانند از آن به عنوان مرجعی برای مقایسه استفاده کنند.

منابع: خبرگزاری مهر ، universetoday.com

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی