تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی فوتبال کشورمان در دومین دیدار خود در پانزدهمین دوره رقابت های جام ملتهای آسیا به مصاف کره شمالی خواهد رفت ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان کف دست قطبی و کره شمالی!

تیم ملی ایران

این درست که تیم ملی کره شمالی در سال 2010 یکی از نماینده های فوتبال آسیا در جام جهانی بود و این هم قبول که این تیم نمایش درخشانی در آفریقای جنوبی برابر برزیل داشت. این را نیز همه قبول دارند که تیم کره شمالی یکی از با سابقه ترین تیمهای قاره آسیاست اما فوتبال کره شمالی با این همه قدمتش تا به حال برابر فوتبال ایران بازنده بوده است.

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ بررسی نتایج بازیهای رو در روی ایران و کره شمالی نشان می دهد که این تیم شرق آسیایی تا به حال موفق نشده ایران را شکست دهد و همین مساله به خوبی گواه موفقیت فوتبال ایران برابر این تیم است. شکست های پیاپی این تیم برابر ایران، گهگداری جایش را تساوی میداد اما تا به حال کره ایها موفق به پیروزی برابر ایران نشده اند و با توجه به این مساله، قرار است این دو تیم این بار در رقابتهای جام ملتهای آسیا با هم رو در رو شوند.

کره شمالی در نخستین بازیش در جام ملتهای آسیا مردم کشورش را با آن نمایش ضعیف برابر امارات ناامید کرد اما از آن طرف مردم ایران با عملکرد خوب تیم ملی در بازی مقابل عراق به نتایج این تیم در این رقابتها امیدوار شدند.

دیداری که یکشنبه از ساعت 16:45 دقیقه به وقت تهران در دوحه برگزار می شود تا دو تیم برای نخستین بار از سال 92 تا به حال در رقابتهای جام ملتهای آسیا با هم مصاف داشته باشند. این دو تیم در سالهای اخیردر رقابتهای مقدماتی جام جهانی بارها با هم روبه رو شده اند اما از سال 92 تا سال 2011 این برای نخستین بار است که قدرتهای فوتبال آسیا از غرب و شرق قاره به مصاف هم میروند. آخرین رویارویی این دو تیم هم به خرداد سال 88 باز می گردد که ایران با مربیگری افشین قطبی برای صعود به جام جهانی 2010  به پیونگ یانگ رفت اما نتوانست به نتیجه ای بهتر از تساوی در پایتخت کره شمالی دست یابد.

دیدار ایران - کره شمالی

* وضعیت ایران و کره شمالی تا پیش از بازی امروز

ایران و کره شمالی وضعیت کاملا متفاوتی با هم دارند. کره شمالی در نخستین بازیش در جام ملتهای آسیا مردم کشورش را با آن نمایش ضعیف برابر امارات ناامید کرد اما از آن طرف مردم ایران با عملکرد خوب تیم ملی در بازی مقابل عراق به نتایج این تیم در این رقابتها امیدوار شدند.

البته نمایشی که کره ایها در بازی با امارات نشان دادند، مطابق با انتظار بود. همواره کره شمالی برابر تیمهایی خوب نتیجه میگیرد که اساسشان حمله باشد و وقتی که حریف کره شمالی تیمی است محتاط، بازی این تیم هم گره میخورد و این اتفاقی بود که در بازی سه شنبه بر سر تیم کره شمالی افتاد.

وقتی فروردین سال 88 علی دایی به خاطر باخت تیم ملی به عربستان از کار برکنار شد و محمد مایلی کهن هم با بیانیه های معروفش خودش را از تیم ملی برکنار کرد، قطبی مدعی شد که دو کره(شمالی و جنوبی) را مثل کف دستش میشناسد

به غیر از وضعیت تیمی ایران و کره شمالی در گروه چهارم رقابتهای جام ملتهای آسیا، این دو تیم از لحاظ بازیکن هم تفاوتهای عمده ای دارند. کره شمالی به خاطر شرایط خاص سیاسی این کشور که دارای حکومتی کمونیستی است، شرایط حضور بازیکنان این تیم در خارج از مرزهای این کشور را نمیتواند برای فوتبالیستهایش فراهم کند اما بر خلاف کره شمالی، وضعیت برای بازیکنان ایرانی متفاوت است. از میان بازیکنانی که سه شنبه قبل برای ایران به میدان رفتند محمد نصرتی، ایمان مبعلی، غلامرضا رضایی، آندرانیک تیموریان، مسعود شجاعی و جواد نکونام سابقه حضور در لیگهای خارجی را دارند وقطعا همین تجربه می تواند امروز به سود تیم ملی ایران باشد.

ایران - کره شمالی

*کف دست قطبی و کره شمالی

وقتی فروردین سال 88 علی دایی به خاطر باخت تیم ملی به عربستان از کار برکنار شد و محمد مایلی کهن هم با بیانیه های معروفش خودش را از تیم ملی برکنار کرد، قطبی مدعی شد که دو کره(شمالی و جنوبی) را مثل کف دستش میشناسد و میتواند به تیم ملی کمک کند تا بلیت جام جهانی را به دست بیاورد.

با همین حرفها بود که مسوولان فدراسیون فوتبال پذیرفتند که نیمکت مهم تیم ملی را به افشین قطبی بسپارند اما ایران با قطبی از دو بازی برابر دو کره تنها دو امتیاز گرفت تا تیم ملی نتواند به جام جهانی برود.

همین نتایج بر تعداد منتقدان قطبی اضافه کرد اما فدراسیون فوتبال کماکان از این سرمربی حمایت کرد. به نظر می رسد الان وقتش فرا رسیده که قطبی ثابت کند، تساوی برابر کره شمالی در رقابتهای انتخابی جام جهانی افریقای جنوبی یک اتفاق بوده و همانطوری که خودش ادعا کرده او کره شمالی را مانند کره جنوبی مثل کف دستش میاندازد. برای اینکه متوجه شوید قطبی راست گفته یا تنها یک ادعا را مطرح کرده چند ساعتی صبر کنید. حول و حوش ساعت 19 امروز معلوم میشود که حق با قطبی است یا با منتقدانش.

بخش ورزشی

محسن معتمدکیا