تبیان، دستیار زندگی
در اینجا کلمه اهل بیت آورده و قبلاً همه اش نساءالنبی است . یعنی عنوان نساءالنبی تبدیل شد به ضمیر مذکر... آیات قبل و بعد از این آیه همه تکلیف و تهدید و خوف و رجا و امر است راجع به زنان پیغمبر : در خانه های خودتان بمانید و ... این آیه ( آیه تطهیر) بالاتر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا نام علی علیه السلام در قرآن نیامده است؟

امام علی (علیه السلام)

نظراتی مطرح شد در این که منظور از الیوم در آیه مورد بحث چه روزی است . اکنون نظر شیعه که نظر حق است ارائه می شود: شیعه بیانی دارد که مدعی است هم مضمون آیات سخن او را  تأیید می کند و هم تاریخ .

1. از جنبه تاریخی:

قدیمی ترین کتاب تاریخی اسلام از کتابهای تاریخ عمومی اسلامی و از معتبرترین کتابهای تاریخ اسلامی که شیعه و سنی آن را معتبر می شمارند ، کتاب تاریخ یعقوبی است... که داستان غدیر خم در آن نوشته شده است . نقل روایت این است که پیغمبر اکرم در بازگشت از حجة الوداع هنگامی که به غدیرخم که نزدیک جحفه است رسیدند ، قافله را متوقف و اعلام کردند که می خواهم درباره موضوعی با مردم صحبت کنم ؛ بعد دستور داد منبری برایش درست کنند از جهاز شتر و چیزهای دیگر  ، مرکز مرتفعی ساختند . حضرت رفت بالای آن و مفصّل صحبت کرد ؛ ألستُ أولی بکم مِن أنفسکم ؟ قالوا : بلی . آن گاه فرمود : مَن کنتُ مولاه فهذا علیٌّ مولاه . بعد از این بود که این آیه نازل شد : الیوم یئس... استدلال شیعیان یکی از جنبه تاریخی است که می گویند وقتی به تاریخ و شأن نزول ها مراجعه می کنیم در نتیجه می بینیم نقل های تاریخی نه یکی ، نه دو تا و نه ده تا بلکه به طور متواتر می گویند که این آیه در روز غدیرخم نازل شد که پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را به جانشینی خودش نصب کرد . (امامت و رهبری، ص 97 تا ص100)

2. از جنبه قرائن موجود در آیه:

قرائن داخلی آیه همانند شواهد خارجی یعنی اخباری که از طریق شیعه و سنی در شأن نزول این آیه وارد شده است ، نشان می دهد این آیه درباره موضوع غدیر خم بوده است .

کلام خدا در آیه مورد بحث که فرموده: "از من بترسید" یعنی چه؟

واخشون از من بترسید . خدا خطاب به مسلمانان می فرماید : بعد از این از اینکه دینتان از بین برود یا ضعیف شود و هر چه که بر سرتان بیاید باید از من بترسید .

مگر خدا دشمن دین خودش است ؟ نه، این آیه همان مطلبی را می گوید که در آیات زیادی از قرآن به صورت یک اصل اساسی هست راجع به نعمتهایی که خداوند بر بنده اش تمام می کند . می فرماید : إنّ الله لا یغیّر ما بقوم حتی یغیّروا ما بأنفسهم... مضمون این است : خداوند هر نعمتی را که بر قومی ارزانی بدارد ، آن نعمت را از آنها نمی گیرد مگر وقتی که آن مردم خودشان را از قابلیت بیندازند . ... از من بترسید یعنی از خودتان بترسید . ای جماعت مسلمین بعد از این اگر خطری باشد آن است که خودتان با نعمت اسلام بد عمل کنید، کفران نعمت کنید آن استفاده ای را که باید ببرید نبرید...از این روز دیگر خطری از خارج جامعه اسلامی را تهدید نمی کند و خطر از داخل تهدید می کند .  (همان،ص 100 تا ص 104)

واخشون از من بترسید . خدا خطاب به مسلمانان می فرماید : بعد از این از اینکه دینتان از بین برود یا ضعیف شود و هر چه که بر سرتان بیاید باید از من بترسید

هرچه بر سر مسلمین آید، از خودشان است

تاریخ اسلام شاهد این کلام و حیانی است که بعد از رسول الله هر چه بر سر مسلمین آمد از ناحیه خودشان بود و اینکه به این آیه عمل نکردند و خودسرانه از روی هوا و هوس برخلاف کلام خدا و دستور صریح پیامبر صلی الله علیه و آله کسانی را که شایستگی منصب خلافت مسلمین رانداشتند بر سر کار آوردند و شد آنچه نباید می شد.

چرا نام علی علیه السلام در قرآن نیامده است؟

گزارش نمایشگاه قرآن

اولاً: بنای قرآن بر این است که مسائل را به صورت اصل بیان کند نه به صورت فردی و شخصی .

ثانیاً: اگر آیه ای هم به طور صریح [ در این خصوص وجود داشت باز آن را توجیه می کردند . ] پیغمبر صلی الله علیه و آله در گفتار خودش به طور صریح گفت : هذا علیُّ مولاه دیگر از این صریح تر چه می خواهید؟ ولی فرق است میان گفتار پیغمبر با این صراحت را زمین زدن و آیه قرآن را با وجود کمال صراحت اسمی در آن ، همان روز اول بعد از وفات پیغمبر زمین زدن... فرق است که کاری که به هر حال آن را انجام می دادند ، توجیهش در خارج این طور باشد که بگویند : [ آنها که مرتکب این خطا شدند] خیال می کردند مقصود پیغمبر این بوده و در نتیجه گفته پیغمبر را به این صورت توجیه کردند و یا اینکه بگویند : نص آیه قرآن با این صراحت را کنار گذاشتند یا قرآن ر ا تحریف کردند . (همان، ص 109 و 110)

وضع خاص آیات ولایت در قرآن

مطلبی که واقعاً رمز مانند است این که به طور کلی در قرآن آیاتی که در مورد اهل بیت پیغمبر است و مخصوصاً آیاتی که لااقل از نظر ما شیعیان در مورد امیرالمؤمنین است یک وضع خاصی دارد و آن اینکه در عین وجود دلایل و قرائن بر مطلب در خود آیه گویی یک کوششی هست که این مطلب در لابلای مطلب دیگر یا در ضمن مطلب دیگری گفته شود... مثلاً آیه ای داریم به نام آیه تطهیر: إنما یریدالله لیذهب عنکم اهل البیت... مسلّم تطهیری که این آیه بیان می کند در درجه اول از آن چیزهایی است که خود قرآن آنها را رجس می داند... یعنی هر چه که قرآن نهی کرده هر چه که گناه شمرده می شود، می خواهد گناه اعتقادی باشد یا گناه اخلاقی و یا گناه عملی ، اینها رجس و پلیدی است . این است که می گویند مفاد این آیه عصمت اهل بیت یعنی منزه بودن آنها از هر نوع آلودگی است.

تاریخ اسلام شاهد این کلام و حیانی است که بعد از رسول الله هر چه بر سر مسلمین آمد از ناحیه خودشان بود و اینکه به این آیه عمل نکردند و خودسرانه از روی هوا و هوس برخلاف کلام خدا و دستور صریح پیامبر صلی الله علیه و آله کسانی را که شایستگی منصب خلافت مسلمین رانداشتند بر سر کار آوردند و شد آنچه نباید می شد
عید غدیر

می رویم سراغ تاریخ و سنت و حدیث مسلمین نه تنها شیعه که طرفدار اهل بیت هستند بلکه آن فرقه ای هم که طرفداری بالخصوصی از اهل بیت ندارند در معتبرترین کتابهایشان هنگام بیان شأن نزول آیه ، آن را در وصف اهل بیت پیغمبر دانسته اند و در آن جریانی که می گویند : آیه در طی آن نازل شد علی علیه السلام هست و حضرت زهرا و حضرت امام حسن و حضرت امام حسین و خود رسول اکرم علیهم السلام. یکی دو تا هم نیست در روایات اهل تسنن زیاد است . همین آیه در لابلای آیات دیگری است و قبل و بعدش همه درباره زن های پیغمبر است ... در آیات قبل ضمیرها همه مؤنث است .معلوم است که مخاطب زن های پیغمبرند . بعد از دو سه آیه ، یک مرتبه ضمیر مذکر می شود و به همین آیه می رسیم : إنما یریدالله لیذهب عنکم اهل البیت... بعد دو مرتبه ضمیر مؤنث می شود. قرآن هیچ کاری را به گزاف نمی کند .

در اینجا کلمه " اهل بیت " آورده و قبلاً همه اش نساءالنبی است . یعنی عنوان نساءالنبی تبدیل شد به ضمیر مذکر... آیات قبل و بعد از این آیه همه تکلیف و تهدید و خوف و رجا و امر است راجع به زنان پیغمبر : در خانه های خودتان بمانید و ... این آیه ( آیه تطهیر) بالاتر از مدح است می خواهد مسئله تنزیه آنها از گناه و معصیت را بگوید . مفاد آیه غیر از مفاد آیات ماقبل و مابعد آن است. در اینجا مخاطب اهل بیت است و در آنجا نساءالنبی. ولی همین آیه در وسط آن آیات گنجانده شده است . (همان، ص 116 تا 120)

 سید روح الله علوی – کارشناس گروه دین و اندیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.