تبیان، دستیار زندگی
1700 سال قبل، وقتی شاپور ساسانی دستور ساخت محکم ترین و بزرگترین پل دزفول را داد، هیچ گاه خیال نمی کرد که میراث ماندگارش دچار مرگ تدریجی شود. آن هم درست در دورانی که میراث رقبای هم عصر او به عنوان یک افتخار جهانی معرفی و ثبت می شوند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دزفول، 1700سال بعد

پل دزفول


1700 سال قبل، وقتی شاپور ساسانی دستور ساخت محکم ترین و بزرگترین پل دزفول را داد، هیچ گاه خیال نمی کرد که میراث ماندگارش دچار مرگ تدریجی شود. آن هم درست در دورانی که میراث رقبای هم عصر او به عنوان یک افتخار جهانی  معرفی و ثبت می شوند!


دزفول را بیش از هر اثر تاریخی و فرهنگی، با پل قدیمی اش می شناسند. پلی که هنوز هم بعد از گذشت 1700سال، نمونه زنده ای از استحکام و ظرافت معماری ایرانی به شمار می رود و میزبان عابران و اتومبیل هایی است که در مسیر عبوری شان از روی آجرهای محکم آن می گذرند. با این حال پل تاریخی دزفول با تمام جاذبه هایش نتوانسته است جایی را در فهرست میراث جهانی یونسکو به خود اختصاص دهد.

همایون حاتمیان تاریخ شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دزفول در این باره به ایرنا می گوید: «با ثبت جهانی این پل، می توان گامی مهم برای حفظ این بنای مهم و ارزشمند تاریخی برداشت اما این کار مقدماتی می خواهد كه همت جمعی مسئولان برای قطع هرچه سریع تر تردد وسایل نقلیه از روی آن، مرمت و نیز نظارت دقیق برای جلوگیری از تخریب و صدمه بیشتر به بدنه اصلی از جمله این مقدمات است.»

دزفول

او با اشاره به این که نباید اجازه داد با صدمات بیشتر پل از فضای باستانی خارج شود، می گوید: «باید شكل واقعی پل حفظ شود تا بتوان برای جهانی شدن آن اقدام كرد.»

حاتمیان با ابراز تاسف از ثبت دیرهنگام پل قدیم دزفول در فهرست آثار تاریخی ملی ادامه می دهد: «پل باستانی دزفول در سال 84 به ثبت ملی رسید كه انتظار می رفت این موضوع بسیار زودتر از این زمان تحقق یابد. این سازه تاریخی بین سال های 260 تا 263 میلادی توسط شاپور اول ساسانی احداث شد و آنچه از منابع تاریخی قابل استخراج است احتمال می رود ساخت پل به مدت سه سال در حد فاصل دو تاریخ یاد شده انجام شده باشد.»

به گفته حاتمیان اگرچه مهمترین ویژگی پل این است كه از بدو تاسیس تاكنون همواره محل تردد وسایل نقلیه بوده اما این موضوع اكنون به عنوان یك ضعف و خطر بزرگ برای سازه محسوب می شود. اكتفا به تردد یك طرفه و اقداماتی نظیر آن كفایت نمی كند و با توجه به اینكه پل در مراحل حساسی قرار دارد می بایست هرچه زودتر تردد از روی آن بطور كامل متوقف و مرمت آن آغاز شود.

دزفول

او ادامه می دهد: «وقتی یك اثر ثبت جهانی شود نام و مشخصات آن در سایت های معتبر گردشگری جهان قرارمی گیرد و گردشگران را به سمت خود سوق می دهد.»

این در حالی است که حسین گلستان باغ، مسئول كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر دزفول هم با تاكید بر ضرورت ثبت جهانی پل قدیم این شهر به خبرگزاری ایسنا می گوید: «برای توقف تردد اقداماتی درحال انجام است كه احداث راست گرد و چپ گرد در دهانه های ورودی پل از جمله از آن جمله است. با احداث این پروژه كه تا بهمن ماه امسال تحقق خواهد یافت امكان دسترسی وسایط نقلیه بدون نیاز به تردد روی پل برای نقل مكان به دیگر مناطق فراهم می شود و عبور و مرور از طریق این پل بطور كامل قطع خواهد شد.»


بخش گردشگری تبیان- الهام مرادی