تبیان، دستیار زندگی
سرفه‌های مزمن یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه مردم به پزشک است. سرفه مزمنی که 8 هفته یا بیشتر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر دائم سرفه می‌کنید ...

مردی در حال سرفه کردن

سرفه‌های مزمن یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه مردم به پزشک است. سرفه مزمنی که 8 هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند، نه ‌تنها آزاردهنده است، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد. این سرفه‌ها می‌تواند وضعیت جسمی شما را با مشکل مواجه کند، همکاران و اعضای خانواده را اذیت کرده و حتی داشتن خوابی راحت را نیز از شما بگیرد. ‌در نتیجه شما هم دائم احساس خستگی و عصبانیت می‌کنید.

گاهی تشخیص علت اصلی سرفه‌های مزمن کمی مشکل است. اما شایع‌ترین علل بروز چنین مشکلی ترشحات پشت بینی، برگشت اسید معده و آسم هستند. البته هر وقت بیماری زمینه‌ای بهبود یابد، این سرفه‌ها هم خوب خواهند شد.

علائم سرفه مزمن چیست؟

سرفه‌های مزمن ممکن است با نشانه‌هایی دیگر نیز همراه باشند. آبریزش یا گرفتگی بینی ، خلط گلو، خس‌خس سینه و تنگی نفس ، سوزش سر دل یا ترش ‌کردن غذا و در موارد نادری نیز ممکن است در سرفه‌های فرد، خون هم وجود داشته باشد.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سرفه شما مدت طولانی ادامه پیدا کرد، به خصوص زمانی که با خلط یا خون همراه بود؛ اگر منجر به بروز بی‌خوابی در شما شد؛ یا بر روابط خانوادگی، اجتماعی و کار شما تاثیر گذاشت، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.

علل بروز مشکل کدام اند؟

زمانی که محرکی مانند اسید معده، عطر، اسپری یا حتی غذایی تند موجب تحریک اعصاب دستگاه تنفسی شوند، سرفه شروع می‌شود. البته سرفه‌های گاه به گاه مشکلی ندارد و طبیعی است. اما سرفه‌ای که مدتی طولانی ادامه یابد، نشانه مشکل دیگری است که باید آن را برطرف کرد.

آبریزش و ترشحات بینی، آسم، بیماری ریفلاکس معده، عفونت دستگاه تنفسی، داروهای فشار خون ، برونشیت مزمن و سرطان ریه از جمله دلایلی هستند که ممکن است این مشکل را به وجود آورند. اگرچه ممکن است هر کسی با این مشکل مواجه شود، اما سیگار کشیدن می‌تواند شرایط را وخیم سازد. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران نیز می‌تواند منجر به آسیب ریه و باعث سرفه شود.

همچنین جالب است بدانید خانم‌ها هم بیشتر از آقایان در معرض سرفه‌های مزمن قرار دارند. سرفه مداوم شما را خسته می‌کند، انرژی شما را کاهش می دهد و خواب راحت را از شما می‌گیرد. همچنین می‌تواند باعث ایجاد سردرد، سرگیجه، عرق کردن بیش از حد و بی‌اختیاری ادرار شود.

برای کاهش سرفه‌ها چه باید کنیم؟

بسیاری از انواع سرفه‌های مزمن، به دلیل استعمال دخانیات شروع شده یا بدتر می‌شوند. بنابراین ترک سیگار به ‌طور چشمگیری باعث بهبود این سرفه‌ها می‌شود.

در شرایطی نیز برگشت اسید معده از دیگر دلایل این سرفه‌هاست. بنابراین اگر سرفه شما هم به این دلیل ایجاد شده است، با حفظ وزن مناسب و خوردن وعده‌های غذایی کوچک در دفعات بیشتر می‌توانید تا حدی از بروز مشکل بکاهید. همچنین به یاد داشته باشید بلافاصله پس از خوردن غذا دراز نکشید و هنگام خواب سر خود را اندکی بالاتر بگذارید.

سرفه مزمن را می توانید با آویشن درمان کنید. این گیاه به طور سنتی برای درمان سرفه و حتی سیاه‌ سرفه استفاده می‌شده است. در حال حاضر داروی گیاهی آویشن برای کاهش سرفه توسط پزشکان تجویز می شود.

با خوردن بعضی مواد غذایی نیز می‌توانید به بهبود و کنترل سرفه‌ها کمک کنید، مثل نوشیدن عسل حل شده در آب گرم یا چای.

چند هفته است سرفه می‌کنید؟

برخی پزشکان متخصص ریه توصیه می‌کنند سرفه ای که بیش از سه هفته ادامه پیدا کند، نیازمند بررسی ریوی و دستگاه تنفسی است.

آنها معتقدند سرفه‌های خیلی شدید و طولانی مدت مربوط به بیماری های آسم، سل ریوی، برونشیت و یا عفونت سینوس ها است و در صورتی که بیش از سه هفته به طول بینجامد، نیازمند بررسی قفسه سینه و آزمایشات سیتی اسکن یا تصویربرداری سینوس می‌باشد.

گردآورنده : نیره ولدخانی – سایت تبیان

منابع :

جام جم - نیلوفر اسعدی بیگی

ایسنا

* مطالب مرتبط :

موقع عطسه یا سرفه جلوی دهانتان را بگیرید

چطور سرفه را متوقف کنیم؟

سرفه زیاد همراه با تب را جدی بگیرید

سرفه، واکنشى طبیعى

ضد سرفه هاى طبیعى

سرفه چیست؟

سرفه زیاد همراه با تب را جدی بگیرید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.