تبیان، دستیار زندگی
این سریال با عنوان با من حرف بزن قرار است بازتابی از اتفاقات اجتماعی شهر تهران باشد و با لحنی واقع‌گرا ناهنجاری‌های جامعه را به مردم پایتخت‌نشین از طریق آنتن شبکه تهران نشان دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازسازی پرونده‌های واقعی قضایی در تلویزیون

اصغر توسلی

من نمی‌دانم جند قسمت از این مجموعه 26 قسمتی امکان پخش از آنتن سیما را خواهد یافت اما قدردان جسارت و شجاعت مدیران شبکه تهران و همکاری بی‌نظیر قوه قضائیه هستم.شبکه ایران: اصغر توسلی که ساخت سریال‌هایی چون "روزگار جوانی"، "دختران" و "پای پیاده" را در کارنامه‌ خود دارد، پس از سال‌ها دوری از تلویزیون قرار است با روایتی از اتفاقات واقعی پرونده‌های قضایی به قاب شیشه‌ای بیاید.

این سریال با عنوان "با من حرف بزن" قرار است بازتابی از اتفاقات اجتماعی شهر تهران باشد و با لحنی واقع‌گرا ناهنجاری‌های جامعه را به مردم پایتخت‌نشین از طریق آنتن شبکه تهران نشان دهد.

اصغر فرهادی در گفت‌وگو با شبکه ایران، در خصوص آخرین اخبار تولید این مستند داستانی می‌گوید: در حدود 75درصد از فیلمبرداری کار به پایان رسیده است و چنانچه در روند تولید با مشکل خاصی مواجه نشویم تولید کار تا 40 روز دیگر به پایان خواهد رسید.

پرونده‌های قضایی و  یک اتفاق مستند

"با من حرف بزن" در 26 قسمت 35 دقیقه‌ای، 26 پرونده‌ واقعی قضایی را روایت خواهد کرد. به گفته توسلی برای نوشتن این داستان‌ها حدود 500 پرونده قضایی بررسی شده‌اند. این کارگردان می‌گوید: با همکاری وکلا و قضات به سراغ پرونده‌هایی رفتیم که می‌توانستند مشکلات و دغدغه جمع بیشتری از مردم را بیان کنند. بر اساس پرونده‌های انتخاب شده، فیلمنامه کار نوشته شد و تلاش کردیم شبیه یک اتفاق مستند آن را روایت کنیم.

‌گزارشی از یک واقعه جنایی

در این سریال قرار است یک‌گزارش از یک واقعه را ‌بینیم؛ توسلی برای جلوه بیشتر واقعیت با آدم‌های درگیر واقعه مصاحبه‌هایی هم داشته است. وی می‌گوید: هیچ‌کدام از داستان‌های مجموعه مستند واقعی نیست و همه بازسازی شده است، اما برای این که صحنه‌های بازسازی شده شباهت بیشتری به واقعیت پیدا کنند با متهم، مجرم و شاکی پرونده‌های جنایی که اغلب آقای عزیز محمدی پیگیری پرونده را به عهده داشتند، گفت‌وگو داشتم که آن مصاحبه‌ها هم بخشی از فیلمنامه شدند.

با همکاری وکلا و قضات به سراغ پرونده‌هایی رفتیم که می‌توانستند مشکلات و دغدغه جمع بیشتری از مردم را بیان کنند. بر اساس پرونده‌های انتخاب شده، فیلمنامه کار نوشته شد و تلاش کردیم شبیه یک اتفاق مستند آن را روایت کنیم.

اینترنت و پیامک‌هایی که به قتل منجر شده‌اند

این کارگردان از مولفه‌های انتخاب پرونده‌های قصایی می‌گوید: داستان‌هایی را انتخاب کرده‌ایم که مردم جامعه به عنوان معضلات روزمره با آنها درگیر هستند از جمله استفاده غیرضروری از وسایل ارتباطی مدرن مثل اینترنت و حتی پیامک که به قتل منجر شده‌اند و پرداختن به پرونده‌هایی با مضامینی مثل زمین‌خواری، مورد نظر این برنامه نبوده است.

روانکاوی معضلات و انحرافات روز جامعه

وی هدف این مجموعه را نه سرگرمی بلکه روانکاوی معضلات و انحرافات روز جامعه می‌داند که خانواده‌ها بشدت با آنها درگیر هستند: قرار نیست راه‌حل نشان دهیم بلکه هدف این است که با نشان دادن غده‌ها و تاول‌های این دردها، مخاطب را از حجم اندوه آن مطلع کنیم تا حساسیت‌ها برای پیشگیری و فاصله بیشتر از این معضلات افزایش یابد.

همذات‌پنداری و ارتباط مخاطب با واقعه

همیشه این نگرانی وجود دارد که ذکر ماجراهای تلخ و واقعی مخاطب را گریزان کند، اما توسلی می‌گوید: به اعتقاد من مخاطب با ماجرایی ارتباط برقرار می‌کند که بتواند خود و اطرافیانش را در آن ماجرا مشاهده کرده و با آن همذات‌پنداری داشته باشد و نه با تلخی و شیرینی ماجرا. ضمن این‌که تلاش کردیم میزان تلخی و آزاردهنگی این صحنه‌ها آنچنان که شاهد عینی ماجرا آن را حس می‌کند، نباشد. به عنوان مثال تصور جسدهای قطعه قطعه شده یک تصادف سخت در حاشیه یک بزرگراه برای هر بیننده‌ای آزار دهنده است اما با کشیدن یک پرده بر روی آن می‌توان این موضوع را القاء کرد که زیر این حجاب یک فاجعه بزرگ رخ داده است و بیننده را متوجه دغدغه‌ها این فاجعه عمیق ساخت.

حوادث پرحاشیه و خبرساز

صفحات حوادث جراید در ماه‌های اخیر از روشن شدن سرنوشت پرونده‌ها و قصاص متهمانی گزارش دادند که به شدت پرحاشیه و خبرساز بوده‌اند. آیا این وقایع قرار است سهمی از این سریال خواهند داشت. توسلی می‌گوید: بله سراغ این دست پرونده‌های خاص که بازتاب گسترده‌ای در جامعه داشتند هم رفتیم منتها فقط مضمون و محتوا را بازسازی کردیم. از ذکر نشانی و نمونه‌ای از این گونه پرونده‌ها معذورم؛ چرا که پخش آن بستگی به صلاحدید مسئولان شبکه دارد.

"با من حرف بزن" و بازیگران ناشناخته

حدود 150 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته بازیگری و ادبیات نمایشی، به همراه 4 بازیگر اصلی، توسلی را در بازسازی این صحنه‌ها یاری داده‌اند. این کارگردان از دلیل استفاده نکردن از چهره‌های شناخته شده در این مجموعه می‌گوید: اکثر بازیگران "با من حرف بزن" اولین کار تصویری خود را تجربه کرده‌اند؛ چرا که می‌خواستم مخاطب سابقه ذهنی از چهره بازیگران نداشته باشد تا حوادث جلوه واقعی‌تر پیدا کنند.

جسارت و شجاعت مدیران شبکه تهران و همکاری بی‌نظیر قوه قضائیه

کارگردان "با من حرف بزن" با قدردانی از همکاری قوه قضائیه و دیگر نهادها در مراحل تولید این سریال می‌افزاید: من نمی‌دانم جند قسمت از این مجموعه 26 قسمتی امکان پخش از آنتن سیما را خواهد یافت اما تشکر می‌کنم از مدیران شبکه تهران که جسارت و شجاعت پرداختن به این موضوعات را داشتند و آن را به ما منتقل کردند.


منبع: شبکه ایران

تنظیم : سینما و تلویزیون تبیان / مسعودعجمی