تبیان، دستیار زندگی
احتمالا شما هم شنیده اید که استرس برای بیماری دیابت مثل سم است. اگر شما به دیابت مبتلا باشید استرس می تواند آشکارا در مدیریت بیماری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل استرس در دیابت

www.novindiet.com

دیابت

احتمالا شما هم شنیده اید که استرس برای بیماری دیابت مثل سم است.

اگر شما به دیابت مبتلا باشید استرس می تواند آشکارا در مدیریت بیماری شما مداخله نماید. علاوه بر آن که اگر تحت استرس باشید ممکن است مصرف یک وعده ی غذایی یا دریافت داروی تان را فراموش نمایید که در نتیجه می تواند سطوح قند خون تان را متاثر نماید.

فرا گرفتن روش های مدیریت استرس به ویژه اگر به دیابت مبتلا باشید بسیار مهم است.

هر چند که نمی توانید به طور کامل استرس را از زندگی روزمره ی خود حذف نمایید، ولی راه های بسیاری برای تخفیف استرس وجود دارند و شما با فرا گرفتن راه کارهای مدیریت استرس به کنترل بهتر بیماری دیابت خود کمک می نمایید.

وقتی به نظر می رسد که وقایع زندگی تان نامطلوب پیش می روند، همیشه دیدن جنبه های منفی و نیمه ی خالی لیوان آسان تر از دیدن جنبه های مثبت است. در حالی که در هر زمینه از زندگی شما نکات مثبتی وجود دارند از جمله در: شغل تان، خانواده، دوستان و سلامت شما. لذا نگاه کردن به نقاط قوت و نیمه ی پُر لیوان به شما کمک می کند که وقایع ناخوشایند و استرس را پشت سر بگذارید.

پیشرفت در شغل با استرس امکان پذیر نیست: 

این که همه ی ما می خواهیم در کارمان موفق باشیم انکار ناپذیر است. اما اگر این اهمیت کار با استرس روزافزون برای شما همراه باشد، شاید ارزش زیادی نداشته باشد. معنای این جمله عدم اهمیت به کار نیست ولی ما باید استعدادهای خود را جدی بگیریم.

شما باید بدانید که توانایی ها و استعدادها و اهداف شما کدامند؟ آیا شما بیش از حد از خودتان انتظار دارید؟ سعی کنید بی مورد به خودتان فشار و استرس وارد نکنید و بیشتر از آن چه که دارید و یا می توانید به آن دست پیدا کنید را انتظار نداشته باشید.

همیشه در کارتان افراد موفق تر را در نظر بگیرید آیا همه ی آن ها استرس شما را دارند؟ قطعا این طور نیست پس شما هم می توانید با تمرین، توان بهره گیری از استعداد خود را افزایش دهید بدون آن که استرس داشته باشید.

آن چه را که نمی توانید تغییر دهید را بپذیرید:

برای آن دسته وقایع استرس زا که قابل تغییر نیستند یک برنامه ی ساده ی عملکردی را تدارک ببینید. به هر حال مسائل زندگی دو دسته اند: یک دسته قابل اصلاح و بهبود هستند و دسته ی دیگر را نمی توان تغییر داد و لذا باید با آن ها سازش و مدارا کرد.

از خودتان سوال های زیر را بپرسید:

* آیا من موقعیت یا موقعیت های استرس زا را تحت کنترل دارم؟

* آیا از قبل برای آن برنامه ریزی کرده ام؟

* آیا می توانم موقعیتم را تغییر دهم؟

* آیا دغدغه ی امروز من دو سال بعد هم همین قدر مهم است؟

* آیا اگر خودم را مضطرب و ناراحت کنم فایده دارد؟

* آیا ارزش دارد که با استرس سلامت خودم را به خطر بیندازم؟

فقط آن دسته کارهایی را انجام دهید که انجام آن ها واجب و ضروری است. از پذیرفتن کارهایی که مسئولیت انجام آن ها را ندارید و لازم نیست که حتما آن ها را انجام دهید پرهیز نمایید. لازم نیست هر دعوتی که از شما می شود را بپذیرید و یا هر درخواستی که از شما می شود را اجابت کنید، شما بیش از هر چیز باید مراقب سلامت خود باشید و از استرس دور بمانید.

شما باید از قبل برای مواقعی که با اتفاق های غیر منتظره و استرس زا مواجه می شوید تدابیری را اندیشیده باشید.

مشاوره

سعی کنید همیشه تدابیری جهت کنترل استرس در موقعیت های مختلف را در ذهن داشته باشید و آماده باشید که با استرس های روزمره مقابله کنید.

با شخصی دیگر در مورد استرس خود درد و دل کنید:

استرس ها را در درون خود محبوس ننمایید. اگر نمی خواهید که با یکی از اعضای خانواده یا یک دوست صمیمی مشورت کنید مشاوران و افراد حاذقی وجود دارند که بتوانند حمایت ها و بصیرت هایی را برای شما به ارمغان آورند.

اگر تمایل دارید که به روان شناس یا مشاور مراجعه نمایید از پزشک تان بخواهید که شما را راهنمایی کند.

استفاده از فعالیت بدنی و ورزش برای مقابله با استرس:

مزایای ورزش در کاهش استرس به خوبی شناخته شده است به ویژه برای افرادی که به دیابت مبتلا می باشند. ورزش به شما احساس خوبی می بخشد و علایم استرس تان را تسکین می دهد.

یک پیاده روی فرح بخش یا قدری نرمش و ورزش می تواند روحیه ی شما را بازسازی کند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر این که انجام برخی نرمش ها و تمرینات کششی و تمرینات یوگا و مدیتیشن در تسکین استرس مفید می باشند.

زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید:

شما باید در شبانه روز زمانی را برای استراحت و تجدید قوای خود در نظر بگیرید. در این زمان ها می توانید به فعالیت هایی نظیر: هر نوع تفریح و استراحت و تنفس عمیق به عنوان یک برنامه ی اصلی زندگی بپردازید.

می توانید در یک فضای خوشایند پیاده روی کنید. می توانید به موسیقی مورد علاقه ی خود گوش کنید و یا از مطالعه ی یک کتاب آرام بخش لذت ببرید. می توانید به عبادت و مناجات بپردازید و مشکلات خود را به خدا بسپارید و به او توکل نمایید.

شب ها به اندازه ی کافی بخوابید:

برطرف نمودن خستگی روزانه با خواب کافی شبانه نقش بسیار مهمی را در بهبود خلق و خو و توانایی بدن برای مقابله با استرس های روزمره بازی می نماید.

سعی کنید 8 ساعت خواب شبانه را داشته باشید.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

استرس هم قند خون را بالا می برد

افزایش دیابت با زندگی مُدرن

ارتباط استرس با بیماری ها

استرس، باعث مرگ زودهنگام می ‌شود

تاثیر استرس بر بدن

استرس باعث چاقی می شود

دیابت نوع دو را بهتر بشناسیم

دیابت نوع یک را بهتر بشناسیم

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.