تبیان، دستیار زندگی
احمدعلی راغب گفت امسال سیاستی را مبنی بر تولید موسیقی‌های عاشورایی مبتنی بر فرهنگ و موسیقی آیینی تصویب كردیم و امید داریم سال آینده شاهد بهترین نغمات عاشورایی باشیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین نغمات عاشورایی از سال آینده

احمدعلی راغب

احمدعلی راغب گفت امسال سیاستی را مبنی بر تولید موسیقی‌های عاشورایی مبتنی بر فرهنگ و موسیقی آیینی تصویب كردیم و امید داریم سال آینده شاهد بهترین نغمات عاشورایی باشیم.

راغب آهنگساز و كارشناس موسیقی گفت: جلسات نظارت و ارزیابی صدای استان‌ها كه هفته‌ای دو روز برگزار می‌شود به نوعی نظارت بر تولیدات رادیویی مراكز استانها دارد و از آنجایی كه برنامه‌های بعضی از مراكز افت محتوایی داشته با ارزیابی توانستیم اشكالات را مشخص و اقدام به رفع آنها نماییم.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی استان‌ها در به كارگیری موسیقی كه خوراك اصلی برنامه‌سازی است ضعف‌هایی داشتند و این عزیزان موسیقی را به لحاظ جملات و محتوا كمتر می‌شناختند و در مقابل به این هنر به عنوان فاصله و میان برنامه نگاه می‌كردند و این در حالی است كه موسیقی برای خودش جایگاهی دارد و به تنهایی یك رسانه است كه باید در به كارگیری‌اش خیلی دقت نظر شود.

این آهنگساز با بیان این كه امسال سیاستگذاری خاصی در موسیقی رسانه ملی صورت گرفته، بیان داشت: در سال جاری سیاستگذاری بیشتر روی موسیقی آیینی است كه به دنبال آن جلساتی را برگزار كردیم و از آنجایی كه موسیقی عاشورایی و آیینی همیشه دغدغه‌ من بوده سعی كردم ترانه‌ها و موسیقی‌هایی را كه به ترانه مشهور شده‌اند، از موسیقی آئینی جدا كنیم به گونه‌ای كه در موسیقی عاشورایی از ترانه‌ها استفاده نكنند چون ذهنیت جامعه آن موسیقی را با عنوان آن ترانه می‌شناسد.

راغب: امیدواریم امسال بتوانیم نمونه‌سازیهای خوبی توسط این گروهی كه برای این كار انتخاب شده‌اند صورت گیرد و با حمایت معاونت هنری شهرداری این نمونه‌ها تكثیر و در اختیار تكایا، مساجد و اماكنی كه در رابطه با عاشورا فعالیت دارند قرار گیرند كه در آینده نغمات عاشورایی مبتنی بر فرهنگ و آیین ایرانی به دست فراموشی سپرده نشود.

كارشناس موسیقی صدا و سیما با بیان این كه موسیقی آیینی بسیار كهن و ریشه‌دار است، اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر مداحان جوان سعی كردند موسیقی روزمره را وارد موسیقی عاشورایی كنند كه این درست نیست.

راغب گفت: به دنبال تصویب این سیاست برای تولید موسیقی عاشورایی، هم‌اكنون افراد خوبی انتخاب شده‌اند كه در زمینه تولید و نمونه سازیهای این نوع موسیقی فعالیت كنند.همچنین چند اثر از ساخته‌های بنده نیز در حال بازسازی و نمونه‌سازی هستند كه در آینده ضبط می‌‌شوند.

امیدواریم امسال بتوانیم نمونه‌سازیهای خوبی توسط این گروهی كه برای این كار انتخاب شده‌اند صورت گیرد و با حمایت معاونت هنری شهرداری این نمونه‌ها تكثیر و در اختیار تكایا، مساجد و اماكنی كه در رابطه با عاشورا فعالیت دارند قرار گیرند كه در آینده نغمات عاشورایی مبتنی بر فرهنگ و آیین ایرانی به دست فراموشی سپرده نشود.

كارشناس نغمات آیینی و موسیقی مراكز استان‌ها در خاتمه خاطر نشان كرد: امیدوارم با تولید و پخش این آثار محرم سال آینده شاهد بهترین نغمات عاشورایی باشیم.


منبع : فارس

بخش هنری تبیان