تبیان، دستیار زندگی
غافل از این كه این وسیله نه‌تنها خطر امواج خود روی سلامت كودك را دارد بلكه دیگر تنها وسیله‌ای برای تماس با دیگران نیست بلكه ابزاری فراتر از یك رایانه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك اسباب بازی خطرناك
موبایل

تلفن همراه تبدیل به اسباب‌بازی جدید كودكان و نوجوانان شده است؛ اسباب‌بازی جدیدی كه بحق به عنوان اسباب‌بازی خطرناك از سوی كارشناسان لقب گرفته است. شاید بسیاری از والدین نظارت بر استفاده از رایانه و بازی‌های رایانه‌ای از سوی فرزند خود داشته باشند، اما اغلب در مورد تلفن‌ همراه بی‌تفاوت هستند، غافل از این كه این وسیله نه‌تنها خطر امواج خود روی سلامت كودك را دارد بلكه دیگر تنها وسیله‌ای برای تماس با دیگران نیست بلكه ابزاری فراتر از یك رایانه است.

در حال حاضر، كودكان زیادی تلفن همراه شخصی در اختیار دارند كه درست مثل داشتن یك رایانه است و نیازمند كنترل از سوی والدین است.

بازی‌های رایانه‌ای موجود روی موبایل‌های امروزی چیزی از بازی‌های موجود روی رایانه‌های شخصی كم ندارد. این بازی‌ها به همان میزان كه محبوب‌ترین بازی كودكان در این دوره لقب گرفته‌اند، می‌توانند به عنوان یك تهدیدكننده جدی برای سلامت روح و روان و جسم آنان نیز به شمار روند. روان‌شناسان همواره در بحث شكل‌گیری شخصیت رفتاری و گفتاری افراد به نقش ابزارهایی چون تلویزیون، كتاب و مطبوعات تاكید می‌كنند. اكنون با شكل‌گیری دنیای پیچیده بازی‌های رایانه‌ای هشدارها درباره آسیب‌پذیری شخصیت بچه‌ها و تأثیرگذاری آن بر جامعه شدت یافته است.

به عقیده روان‌شناسان آن گونه كه نسبت به نقش این بازی‌ها در پرورش خلاقیت و شكوفایی ذهن و اندیشه كودكان و نوجوانان تأكید می‌شود، باید از عواقب ناشی از افراط در انجام بازی‌ها و نامناسب بودن بازی‌ها با سن آنها نیز هشدارداد.

این بازی‌ها همچون بسیاری از مصادیق فناوری باید در مسیر صحیح و جایگاه واقعی خود قرار گیرند تا بتوانند سودمند واقع شوند در غیر این صورت می‌توانند ضررهای بسیاری را در بر داشته باشند.

این وسیله نه‌تنها خطر امواج خود روی سلامت كودك را دارد بلكه دیگر تنها وسیله‌ای برای تماس با دیگران نیست بلكه ابزاری فراتر از یك رایانه است

بحث اشعه‌های مضر تلفن همراه موضوع مهم دیگری است كه باید مورد توجه قرار گیرد. كارشناسان سلامت هشدار داده‌اند كودكانی كه در معرض امواج تلفن همراه قرار دارند چه در دوران جنینی و در رحم مادر و چه پس از تولد تا رسیدن به 7 سالگی بیشتر با خطر بروز مشكلات رفتاری مواجه هستند. باید توجه داشت عمق نفوذ تشعشع الكترومغناطیسی ناشی از گوشی تلفن همراه در كودكان كمتر از10 سال بیش از 2 برابر بزرگسالان است. این میزان نفوذ برای كودكان كمتر از 5 سال نیز به بیش از 3 برابر می‌رسد. این در حالی است كه كودكان به دلیل سیستم عصبی در حال رشد خود و جذب انرژی بیشتر نباید زیاد از تلفن همراه استفاده كنند. استفاده از سرویس پیام كوتاه یا «هندزفری» برای كودكان در این موارد توصیه می‌شود.

در كنار این مسائل نباید مشكلات فرهنگی استفاده از تلفن همراه را از یاد برد. در گذشته اگر پدر و مادری از دوستان فرزندشان خوششان نمی‌آمد، رفت و آمدهایش را كنترل می‌كردند یا نهایتا اجازه بیرون رفتن از خانه را به او نمی‌دادند و تلفن‌ها را خود پاسخ می‌دادند، اما با وجود تلفن همراه امروز امكان كنترل برای خانواده‌ها بسیار كم و دشوار شده، یك كودك می‌تواند به صورت پنهانی پیامك بفرستد یا ام‌ام‌اس دریافت كند بی‌آن كه خانواده‌اش از این موضوع باخبر شوند.

دانش ضعیف اغلب والدین نسبت به ظرفیت‌های فنی گوشی، قیمت ناچیز سیمكارت‌های تلفن همراه، عدم ثبت هویت مالك نسبت به سیمكارت‌های اعتباری و... همه نكاتی است كه می‌تواند كودكان را به قربانیان تلفن همراه تبدیل كند.


باشگاه كاربران تبیان - ارسالی از f.a88