تبیان، دستیار زندگی
برای نوزادان چه کفشی مناسب تر است؟ برای نوپایان چطور؟ و برای کودکان؟ این سوال ها از آن دست سوال هایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنین مختلف، کفش های متفاوت

کفش کودک

کفش مناسب برای کودکان

برای نوزادان چه کفشی مناسب تر است؟ برای نوپایان چطور؟ و برای کودکان؟ این سوال ها از آن دست سوال هایی است که خیلی از والدین می پرسند. اگر شما هم دنبال پاسخ این پرسش ها می گردید، با ما همراه شوید....

برای نوزادانی که هنوز راه نمی روند، یعنی نوزادان تازه متولد شده، بچه های 12ماهه (و حتی بعضی از کودکان 18ماهه) انتخاب کفش چندان سخت نیست چون اولا آن ها به کفشی که برای شان انتخاب می کنید، اعتراضی نمی کنند و بهانه ای نمی گیرند. ثانیا از آن جا که آن ها نمی توانند راه بروند، هر کفشی که انتخاب کنید، آسیب چندانی به پای آن ها نخواهد رسید. در این سن و سال، کافی است کفشی که انتخاب می کنید، سبک باشد. حتی در این سن صرفا پوشیدن جوراب هم کفایت می کند و دیگر نیازی به پوشیدن کفش نیست!

کفش نوزادان

اگر فرزندتان تازه راه افتاده...

برای کودکانی که تازه راه افتاده اند، یعنی بین 21 تا 36 ماه سن دارند، بهتر است کفش های ساق بلند بخرید تا پا و مخصوصا قوزک پای آن ها را به خوبی بپوشاند. بهتر است کفش هایی که برای این سن انتخاب می شوند محکم باشند زیرا استخوان کودکان نوپا سست و ضعیف است. نکته دیگر آن که باید به کف کفش توجه کرد و نمونه هایی را انتخاب کرد که کف آن ها صاف نباشد تا کودک در مسیرهای خیس لیز نخورد. مهم ترین مساله در انتخاب کفش برای این رده سنی، طبی بودن کفش و برخورداری از قوس مناسب است.

کفش کودکان

برای بچه های بزرگ تر

وقتی کودکان کمی بزرگ می شوند، شروع به نظر دادن در انتخاب کفش خود می کنند اما مراقب باشید و بدانید که نباید همه چیز را به سلیقه کودک و انتخاب او موکول کرد. در این سن انتخاب کفش های سبک و مقاوم بسیار مهم است. وزن کفش باید به حدی باشد که سبب خستگی پای آن ها نشود، به ویژه آن که معمولا در این سن، آن ها ساعات زیادی را در مدرسه یا بیرون از خانه می گذرانند و کفش برای ساعات طولانی به پای آن ها است. ضمنا این را بدانید که اگر کفش چرمی نیز برای کودکان بخرید، معمولا کفش آن ها بیش از یک ماه عمر خواهد کرد.

دكتر فریدون رحیمی، متخصص ارتوپد و جراح پا، درخصوص كفش مناسب می ‌گوید: چرم طبیعی یكی از ضروریات كفش خوب است، به خصوص در اطفال كه تعریق پا در آن ها بسیار زیاد است. ولی در صورتی كه به علت گرانی، فرد قادر به خرید این نوع كفش نباشد، لازم است كه كفش پلاستیكی دارای منافذ متعدد تهیه شود.

به گفته این پزشك متخصص، قوام كفش یكی دیگر از دلایل اهمیت كفش است و لازم است در قسمت پاشنه، مستحكم و نگاه دارنده باشد و در قسمت پنجه، نرم و قابل انعطاف باشد.

كفش‌های تخت و بدون پاشنه و كفش‌ های پاشنه بلند، هر دو از عوامل بیماری ‌های پا به ‌شمار می‌ روند.

دكتر رحیمی با اعلام این مطلب می ‌افزاید: بهتر است كفش، پاشنه 2 تا 3 سانتی ‌متری داشته باشد و پاشنه كفش‌ های بلند بانوان، لژدار باشد.

وی می ‌افزاید: بهتر است رویه كفش بلند و بنددار باشد، زیرا كفش‌ های بنددار، قابل تنظیم به اندازه پا هستند و كفش ‌های با رویه كوتاه، باعث ایجاد درد و تورم در قسمت انگشتان پا می ‌شود.

کفش سالمندان

ارتباط سن و كفش

شاید این جمله را كه "پس از چند روز، كفش جا باز خواهد كرد" را بارها از زبان فروشندگان كفش شنیده باشید ولی واقعیت این است كه خرید كفش تنگ، بسیار مضر است و اگر از ابتدای خرید، به اندازه سایز نشود، تا آخر آزاردهنده و بیماری ‌زا خواهد بود.

دكتر رحیمی درباره ورزشكاران نیز متذكر می ‌شود: بسیاری از این افراد به علت عدم استفاده از كفش‌ های ورزشی اختصاصی، اغلب دچار آسیب می ‌شوند كه باید به این امر توجه كافی داشته باشند.

کفش مناسب برای سالمندان

سالمندان باید كفشی نرم و قابل انعطاف به پا كنند تا به راحتی بتوانند پستی و بلندی ‌ها را حس كنند، در غیر این صورت احتمال زمین خوردن آن ها بسیار خواهد بود؛ استفاده از کفش های ایمن در سالمندان به قدری مهم است که می تواند آن ها را از خطر سقوط حفظ کند. بنابراین سالمندان باید در انتخاب کفش دقت کنند، کفش های کف لاستیکی و پاشنه کوتاه را انتخاب کنند و با دم پایی کف صاف یا در حالی که فقط جوراب به پا دارند از پلکان بالا نروند. افراد قوی و سالم نیز به دلیل تاثیرات طبیعی بالا رفتن سن مانند تعادل ضعیف، ضعف بینایی و اثرات جانبی ناشی از مصرف برخی داروها در معرض خطر افتادن و زمین خوردن هستند. از این‌ رو برای پیشگیری از زمین خوردن و کاهش خطر آسیب دیدگی‌ های ناشی از آن، آکادمی آمریکایی طب خانواده توصیه می ‌کند که این افراد باید کتانی‌ هایی با کف نرم بپوشند و کف کفش‌ های آن ها نیز نباید لیز باشد.

گردآورنده: معصومه آیت اللهی- کارشناس تبیان

منابع:

جام جم

هفته نامه سلامت

سایت دانشگاه آزاد اسلامی قم

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

برای خرید وسایل ورزشی از فروشگاه اینترنتی، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

کفش مناسب جهت کودکان

چه چکمه‌ای بخریم؟

کفش های تمیز و مرتب

راهنمای خرید کفش

پنج نکته در خرید کفش

چه کفشی بپوشیم، چه کفشی نپوشیم؟

استفاده از کفی‌های طبی کفش

5 مُد‌ ضد سلامت

کفش، به قیمت سلامت

سوزش پاها

صافی ‌‌كف ‌‌پا

پای شما، قلب دوم شما

پابرهنه راه نروید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.