تبیان، دستیار زندگی
در زمینه‌ى تضعیف وفادارى مردم نسبت به نظام هم كارهاى زیادى میكنند: شایعه می سازند، براى اینكه مردم را از مسئولین كشور، مأیوس كنند. تخم بدبینى می پراكنند. » هر كار شایسته‌ى باارزشى كه در سطح كشور انجام بگیرد، این را در وسائل تبلیغات گوناگون مورد تردید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دشمن را امیدوار نکنید!

رهبر معظم انقلاب اسلامی: همه جناحها باید مراقب باشند تا دوست و دشمن را اشتباه نگیرند

فتنه چیست؟

فتنه، جلوه‌اى از توطئه‌ى دشمنان است ؛ فتنه یعنى كسانى شعارهاى حق را با محتواى صددرصد باطل مطرح و برای فریب مردم بیان کنند. هدف از ایجاد فتنه ، گمراه كردن مردم است .

باید دشمن را مأیوس کرد

وقتى دشمن مأیوس شد ، یك ملت از شرّ او خلاص خواهند شد .

گناه بزرگی که عده ای مرتکب آن می شوند آن است که دشمن را امیدوار می کنند .

امیدوار کردن دشمن به این معنا است که عده ای شرایطی را به وجود آورند که دشمن درخود این جرأت را پیدا کند که در زمینه هایی  دخالت و اظهار نظر کند  ، به عبارتی دشمن را امیدوار می كنند كه می تواند منفذى در بین مردم ، در بین عوامل گوناگون و...باز كند .

عوامل امیدوار کردن دشمن

زمانی که دشمن احساس کند که مردم از دین و وفاداریشان نسبت به باورهایشان کناره گرفته اند و دیگر با آنان همراه نیستند وحرکتی نخواهند کرد، آن موقع است که به رسیدن اهداف خود امیدوار می شود .

راه مقابله با دشمن

بصیرت یکی از راه های مقابله با دشمن می باشد که می توان آن را شرط لازم اما ناکافی معرفی کرد .

گاهی اوقات دیده می شود افرادی در بسیاری از گمراهی ها حضور دارند ، شناخت لازم را داشته اند اما بر خلاف دریافت خود عمل می کنند .

در حوادث گوناگون ممكن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود ، انسان باید بصیرت پیدا كند .

بصیرت به چه معنا می باشد ؟

بصیرت به معنای این است كه انسان در حوادثى كه پیرامون او می گذرد و در حوادثى كه پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا می كند ، تدبر كند ؛ سعى كند از حوادث به شكل عامیانه و سطحى عبور نكند ؛ به تعبیر امیرالمؤمنین ، اعتبار كند : « رحم اللَّه امرء تفكّر فاعتبر» ؛(نهج‌البلاغه، خطبه‌ى 103) فكر كند و بر اساس این فكر، اعتبار كند ؛ یعنى با تدبر مسائل را بسنجد - « و اعتبر فأبصر» - با این سنجش ، بصیرت پیدا كند .

حوادث را درست نگاه كردن ، درست سنجیدن ، در آنها تدبر كردن ، در انسان بصیرت ایجاد می كند ؛ یعنى بینائى ایجاد می كند وچشمش به حقیقت باز می شود .

در اینجا نکته ای وجود دارد وآن این است که : گاهى بصیرت نیز وجود دارد ، اما در عین حال خطا و اشتباه ادامه پیدا می كند ؛ اینجا است که این نکته که بصیرت شرط كافى براى موفقیت نیست وتنها می تواند شرط لازم باشد، محسوس تر ظاهر می شود .

امام باقر (ع) می فرمایند: «یَا صَالِحُ اتَّبِعْ مَنْ یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِحٌ وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِكُكَ وَ هُوَ لَكَ غَاشٌّ وَ سَتَرِدُونَ عَلَى اللَّهِ جَمِیعاً فَتَعْلَمُون ؛ ازآن کسی كه حرفهائى به تو می زند كه آنقدر تلخ است كه تو را به گریه مى‌آورد ، اما خیرخواه توست ؛ حرف آن را گوش كن و بپذیر .» ودر ادامه می فرماید.

نبود عزم و اراده ، عاملی است که باعث می شود فردی با داشتن بصیرت ، باز هم در دام خطا و اشتباه قرار گیرد .

بعضى‌ها حقایق را می دانند ، اما براى اقدام تصمیم نمی گیرند ؛ براى اظهار تصمیم نمی گیرند ؛ براى ایستادن در موضع حق و دفاع از حق تصمیم نمی گیرند .

رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقابله هوشمندانه ،با ،ابعاد، شبیخون فرهنگی، دشمن، وظیفه ای ،همگانی است

البته این تصمیم نگرفتن ها نیز عللی دارد :

عافیت‌طلبى ، تنزه‌طلبى ، هواى نفس ، شهوات ، ملاحظه‌ى منافع شخصى وگاهی لجاجت .

گاهی فردی یك حرفى را زده است ، می خواهد پاى حرف خود بایستد ، به خاطر اینكه اگر از حرف خودش برگردد ، ننگش می کنند در حالی که در دین گفته شده است : « لعن اللَّه اللّجاج ؛ لعنت خدا بر لجاجت ».

افرادى هستند اطلاع دارند ، واقعیت را هم می دانند ؛ در عین حال به جهت گیرى‌هاى مخالف ، جهت گیرى‌هاى دشمن کمک می کنند .

در زندگی ، بسیاری از افراد را می بینیم که در طول انقلاب و تاریخ ، زحماتی را کشیدند اما در فرصت هایی از زمان که گاه مصلحت های فردی به میان می آید ، درست در نقطه‌ى مقابل اعتقادات و اندیشه های گذشته ی خود می ایستند  و در خدمت ضد انقلاب ها قرار می گیرند !

عامل اصلى این رفتارها ؛غفلت از ذكر پروردگار،غفلت از وظیفه ، غفلت از مرگ و غفلت از قیامت است .

اینها  همه دست به دست هم خواهد داد و موجب می شود كه فردی به كلى و صد و هشتاد درجه جهت گیرى‌ اش عوض کند.

دین و وفاداری مردم ، رکن اساسی است !

دشمن همیشه در حملات خود دو نکته و اصل را مورد حمله قرار می دهد ؛ دین و وفاداری مردم . او به شکلی آگاهانه می داند که اگر وفاداری و دین مردم را خدشه دار سازد ، به راحتی می تواند اهداف ننگین خود را به ظهور عملی برساند.

به روشنی مشاهده می کنیم که دشمن از سالهاى دهه‌ى 60 ، از دوران حیات بابركت امام، چه دشمنان بیرونى و چه مزدوران یا نوكران بى‌مزد و منت آنها از داخل ، مقدسات دینى ، حقایق دینى و بیّنات اسلامى را مورد تردید و انكار قرار دادند ، این یك چیز تصادفى نبوده است ؛  روى این تكیه داشته‌اند .

این مسئله از ماجراى سلمان رشدى آغاز شد تا فیلم هاى ضد اسلام هالیوودى، تا كاریكاتورها، تا قرآن‌سوزى، تا حوادث گوناگونى كه علیه اسلام در این گوشه و آن گوشه اتفاق افتاد .

این ها همه به خاطر آن است که ایمان مردم را به اسلام و مقدسات اسلامى كم كنند . در داخل كشور ، از طرق مختلف ، پایه‌هاى ایمان مردم ، بخصوص نسل جوان را متزلزل كنند ؛ از اشاعه‌ى بى‌بندوبارى و اباحیگرى ، تا ترویج عرفان هاى كاذب - جنس بدلى عرفان حقیقى - ترویج بهائیت و ترویج شبكه‌ى كلیساهاى خانگى؛ اینها كارهائى است كه امروز با مطالعه و تدبیر و پیش‌بینى دشمنان اسلام دارد انجام می گیرد؛ هدفش هم این است كه دین را در جامعه ضعیف كند .

و لا تتّبع من یضحكك و هو لك غاش ؛ اما پیروى نكن از حرف آن كسى كه حرفهاى شیرینى می زند كه خوشت مى‌آید و لبهاى تو را به تبسم باز می كند ، اما « و هو لك غاش »؛ فریب گر است ، باتوغش می كند ، خیرخواهى ندارد ، از روى بددلى و بدخواهى است ، [ولی] حرفى میزند كه تو خوشت بیاید ؛ از این شخص پرهیز كن

در زمینه‌ى تضعیف وفادارى مردم نسبت به نظام هم كارهاى زیادى می كنند :

دینداری و سلامت

شایعه می سازند ، براى اینكه مردم را از مسئولین كشور ، مأیوس كنند .

تخم بدبینى می پراكنند .

هر كار شایسته‌ى باارزشى كه در سطح كشور انجام بگیرد ، این را در وسائل تبلیغات گوناگون مورد تردید قرار می دهند .

ضعف هاى موجود را چندین برابر جلوه می دهند و نقاط قوت را نشان نمی دهند تا بدین وسیله مردم ، مخصوصاً نسل جوان را نا امید کنند .

افق آینده را در مقابل نسل جوان و مردم تیره و تار نشان می دهند ، براى اینكه مردم را از صحنه خارج كنند .

داشتن بصیرت وآگاهی و هشداری کافی ، اراده بر حرکت های بزرگ آدمی را دربرابر حملات واکسینه خواهد کرد .

به ظاهر حرف ها توجه نکنید !

امام باقر (ع) می فرمایند : «یَا صَالِحُ اتَّبِعْ مَنْ یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِحٌ وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِكُكَ وَ هُوَ لَكَ غَاشٌّ وَ سَتَرِدُونَ عَلَى اللَّهِ جَمِیعاً فَتَعْلَمُون ؛ ازآن کسی كه حرفهائى به تو می زند كه آنقدر تلخ است كه تو را به گریه مى‌آورد ، اما خیرخواه توست ؛ حرف آن را گوش كن و بپذیر .»  ودر ادامه می فرماید : تلخ است ،

« و لا تتّبع من یضحكك و هو لك غاش ؛ اما پیروى نكن از حرف آن كسى كه حرفهاى شیرینى می زند كه خوشت مى‌آید و لبهاى تو را به تبسم باز می كند ، اما « و هو لك غاش »؛ فریب گر است ، باتوغش می كند ، خیرخواهى ندارد ، از روى بددلى و بدخواهى است ، [ولی] حرفى میزند كه تو خوشت بیاید ؛ از این شخص پرهیز كن . « و ستردّون الى اللَّه جمیعا فتعلمون »؛ وقتى پیش خداى متعال رفتید ، آنگاه حقایق دلهاى یكدیگر را آنجا خواهید فهمید .» (كافى ، ج 2 ، ص 683)

فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان

منبع : بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم گیلان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.