تبیان، دستیار زندگی
دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر امروز در جمع خبرنگاران گفت:«در جشنواره امسال هیچ كار سفارشی نداریم.» و همچنین خبر داد كه خودش مسئولیت بخش بین‌الملل را هم برعهده دارد و بودجه‌ی این دوره از جشنواره را یك میلیارد و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش‌فروش بلیت‌ جشنواره؛ 5 بهمن ماه

جشنواره فجر

تبیان: دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر امروز در جمع خبرنگاران گفت:«در جشنواره امسال هیچ كار سفارشی نداریم.» و همچنین خبر داد كه خودش مسئولیت بخش بین‌الملل را هم برعهده دارد و بودجه‌ی این دوره از جشنواره را یك میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام كرد.

محمد حیدری كه در نخستین نشست خبری بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر صحبت می‌كرد، با بیان این مطلب ادامه داد: در بخش مهمان این دوره از جشنواره كارگردان‌هایی حضور دارند كه هر یك برای خود اعتباری دارند، اما اسامی آثار راه یافته به این بخش همزمان با انتشار جدول جشنواره در تاریخ 25 دی‌ماه مشخص خواهد شد.

اجرای «هامون‌بازها» رحمانیان در بخش مهمان

او در این نشست از اجرای نمایش « هامون‌بازها» به كارگردانی محمد رحمانیان به عنوان یكی از آثار شركت كننده در بخش مهمان خبر داد.

حیدری در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره‌ی بازبینی‌های متعدد آثار شركت كننده درجشنواره توضیح داد: به هر حال بخش بازبینی جزو قوانین ماست و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی همه كارها باید بازبینی شوند. بنده نمی‌توانم در مورد بازبینی نشدن آثار تصمیم‌گیری كنم. اما بعد از انتشار جدول جشنواره بازبین‌ها به مدت 27 تا 28 روز فرصت دارند تا برای بازبینی آثار برنامه‌ریزی كنند. ضمن اینكه گروههای تهرانی پیش از جشنواره و گروه‌های شهرستانی شب قبل از اجرا، نمایششان بازبینی خواهند داشت.

به گفته محمد حیدری تمام بازبین‌های جشنواره فجر از چهره‌های شناخته شده هستند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره‌ی حمایتش از گروه‌های نمایشی در برابر مطالب و حاشیه‌هایی كه برای برخی نمایش‌ها بوجود می‌آید،یادآور شد: تئاتر هنر زنده‌ای است، گاهی حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌هایی درست می‌شود كه ناشی از ناآگاهی است. شاید كسانی كه این مطالب را می‌نویسند نمی‌دانند یك گروه نمایشی با چه دشواری‌هایی و در چه شرایطی كارش را آماده اجرا می‌كند. ما تمام تلاشمان را می‌كنیم كه آرامش گروه‌ها فراهم شود. اگر گاهی عكسی از زاویه خاصی منتشر می‌شود، به دلیل نا آگاهی آن عكاس است و این درست نیست كه چنین اتفاقاتی را به كل تئاتر تعمیم داد.

شاه‌آبادی هیچ دخالتی در جشنواره نكرده است

دبیر جشنواره تئاتر فجر در ادامه درباره میزان دخالت معاونت هنری در برگزاری این جشنواره تصریح كرد: حاضرم قسم بخورم آقای شاه‌آبادی هیچ دخالتی در جشنواره نكرده است و جشنواره به صورت مستقل برگزار می‌شود، البته پشتیبانی ایشان در جشنواره ما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

حیدری یادآور شد: شاید آقای شاه‌آبادی در ابتدای ورودش به تئاتر چندان شناختی از تئاتر نداشت. اما در حال حاضر از جشنواره ما به خوبی حمایت كرده است. تمام بخشهای جشنواره بودجه‌های جداگانه خود را دریافت كرده‌اند و قسط اول كمك هزینه‌ی گروه‌های نمایشی پرداخت شده است، اما نمی‌توان آینده را پیش‌بینی كرد.

بخش رادیو تئاتر دوسالانه شده است

وی درباره حذف بخش رادیو تئاتر در این دوره از جشنواره متذكر شد: این بخش را حذف نكرده‌ایم معتقدیم رسانه ملی بسیار گسترده و اثرگذار است و می‌تواند بخش مجزایی در شأن خودش را داشته باشد. اگر قرار است این بخش برگزار شود باید به صورت مطلوب این اتفاق بیفتد. در حال حاضر بخش رادیو تئاتر دوسالانه شده است،‌از ابتدای انتشار فراخوان این موضوع اعلام شده بود و دوستان رادیو می‌توانستند همان زمان اعلام آمادگی كنند نه اینكه یكماه پیش از جشنواره گلایه‌مندی خود را اعلام كنند بنابراین فكر می‌كنم، این حركت كمی جنبه تبلیغاتی دارد.

می‌خواستیم اعضاء شورای سیاستگذاری با تئاتر آشنا شوند

حیدری درباره‌ تركیب اعضای شورای سیاست‌گذاری این دوره از جشنواره متذكر شد: استفاده از این دوستان برای این است كه با تئاتر آشنا شوند تا در تصمیم‌گیری‌های آینده‌شان بیشتر به هنرهای نمایشی بها بدهند. ما می‌خواهیم از طریق این شورا دوستان را در جریان تئاتر قرار بدهیم. البته نمی‌توان منكر شد كه بخشی از این ماجرا تبلیغاتی است.

او درباره تاثیر اعضای این شورا در سیاستگذاری‌ها و استقلال جشنواره تئاتر فجر هم توضیح داد: به هر صورت جشنواره فجر 28 دوره خود را پشت سر گذاشته، ما این دوستان را به دلیل حمایتشان از تئاتر دعوت كرده‌ایم. بعد از برپایی جشنواره نشست خبری دیگری خواهیم داشت كه در این نشست كیفیت برگزاری جشنواره ارزیابی خواهد شد.

دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر در پاسخ به پرسشی درباره عدم حضور حسین پارسایی مدیر پیشین اداره كل هنرهای نمایشی و مدیر فعلی بنیاد رودكی در این شورا توضیح داد: آقای پارسایی وظیفه‌اش را در بنیاد رودكی انجام می‌دهد. هنرمندان تئاتر مشكلات تئاتر را می‌دانند ما مسوولان دیگر را دعوت كرده‌ایم تا با مشكلات تئاتر آشنا شوند.

حیدری در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی عدم تناسب شورای بازبینی بخش تجربه‌های نو با آثار شركت كننده در این بخش تصریح كرد: ما از خانواده تئاتر در این شورا استفاده كردیم، از بسیاری دوستان دعوت به همكاری كردیم كه نتوانستند بیایند. شورای عالی تئاتر نمی‌تواند پاسخگوی همه بخشها باشد، هر بخش شورای تخصصی خود را می‌خواهد.

وی در ادامه درباره رفتار نامناسب برخی از اعضای این شورا با تعدادی از شركت‌كنندگان در بخش تجربه‌های نو توضیح داد: تا امروز در جریان برخورد نامناسبی قرار نگرفته‌ام.

در حد توانمان همكاری كردیم

حیدری درباره‌ی شیوه‌ی نامناسب ارائه سالن تمرین به برخی از گروه‌های شركت كننده در جشنواره یادآور شد: نباید فراموش كنیم سالن تمرین یكی از مشكلات جدی تئاتر ماست.امكاناتی كه در اداره تئاتر وجود دارد در شأن تئاتر ما و هنرمندان آن نیست. ما در حد توانمان با همه گروه‌ها همكاری كرده‌ایم. كسانی كه به صورت شخصی مراجعه كرده‌اند مشكلاتشان حل شده است. اما به هر حال امكانات و شرایط در تئاتر ما نسبی است. بخشی از داوری‌ها هم نسبی وسلیقه‌ای است و به اراده بنده نیست.

من مسئول بخش بین‌الملل هم هستم

دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به رفتن محمد اطبایی از امور بین‌الملل اداره كل هنرهای نمایشی اضافه كرد: مثل تمام جشنواره‌های معتبر دنیا دبیر جشنواره مسوولیت بخش بین‌الملل را هم بر عهده دارد و من در این زمینه پاسخگو خواهم بود. ما امسال آثاری از كشورهای آلمان،‌ایتالیا، استونی، چین، ژاپن، لهستان و ... برای شركت در جشنواره دعوت كرده‌ایم. تمام تلاشمان در انتخاب آثار این بخش مبتنی بر كیفیت آثار بوده، ضمن اینكه آثاری اولویت داشته‌اند كه در برقراری ارتباط بصری با تماشاگر موفق‌تر باشند.

حیدری افزود: تلاش كرده‌ایم كارهای آوانگارد و تجربی را هم دعوت كنیم، چرا كه جشنواره ما بخشهای مختلفی دارد. در كنار این آثار دو گروه ویژه بین‌الملل كه به شیوه اجرایی خاصی در جهان معروف هستند، میهمان جشنواره می‌شوند. ما پیش از این درباره این گروه‌ها فقط در كتابها خوانده‌ایم، اما حالا با نمونه عینی آثار آنها آشنا می‌شویم.

بازار تئاتر با رویكرد جدیدی برگزار می‌شود

وی با اشاره به تفاوت‌های دومین بازار تئاتر ایران در مقایسه با اولین بازار افزود: امسال بازار تئاتر ایران با رویكرد جدیدی برگزار می‌شود، تمام تلاشمان بر حضور موثر گروه‌های ایرانی متمركز است. از مدیران كمپانی‌ها و فستیوال‌های معتبر جهانی دعوت كرده‌ایم و رزومه این مهمانان خارجی به صورت كتابچه‌ای منتشر می‌شود تا گروه‌ها با آنها و سابقه‌ی كاریشان آشنا شوند.

او درباره ارائه كمك هزینه به گروه‌های شهرستانی ادامه داد: قراردادهایی كه با تهرانی‌ها بسته شده برای گروه‌های شهرستانی هم توسط انجمن هنرهای نمایشی بسته می‌شود. به این معنا كه انجمن‌ هنرهای نمایشی موظفند شماره‌ حساب گروه‌ها را بگیرند و پیش از شروع جشنواره كمك هزینه‌های آنها را به حسابشان واریز كنند.

شهرستانی‌ها مشكل اسكان ندارند

حیدری با ابراز خرسندی از افزایش كمك هزینه گروه‌های شركت كننده در جشنواره تاكید كرد: گروه‌های شهرستانی مشكل اسكان نخواهند داشت، تلاش می‌كنیم برای همه گروه‌ها امكاناتی برابر فراهم كنیم. هر گروه حداقل 4 شب در تهران خواهد بود و با استفاده از كارت VIP می‌تواند نمایشهای جشنواره را ببیند.

به گزارش ایسنا،وی درباره تولیدات مشترك نمایشی میان گروه‌های ایرانی و خارجی توضیح داد: این سیاست‌ها باید از طریق مركز هنرهای نمایشی دنبال شود. ما با دعوت از مدیران فستیوال‌ها و گروه‌های خارجی این زمینه را فراهم كرده‌ایم. تولید مشترك می‌بایستی در فرایندی مناسب به اجرا برسند. پیشنهاد كرده‌ایم این آثار مشترك برای سال آینده تولید شوند نه اینكه در جشنواره امسال محدود شوند.

در ادامه‌ی این نشست حیدری توضیحاتی درباره بخشهای مختلف جشنواره ارائه كرد و افزود: امسال برای نخستین بار شاهد حضور آثارنمایشی كردی و منتخبان جشنواره ملی جوان ایرانی هستیم. ضمن اینكه برای نخستین بار سانس ویژه برخی از آثار را برای اصحاب رسانه، هنرمندان تئاتر تهران و شهرستانها در نظر گرفته‌ایم كه این افراد می‌توانند 15 نمایش را در سانس ویژه‌ای كه برای آنها تعریف شده است تماشا كنند.

وی در ادامه از ارسال پیك جشنواره به منازل شهروندان به عنوان یكی از برنامه‌های ویژه این دوره از جشنواره یاد كرد و افزود: این بسته شامل دو ویژه‌نامه است كه در یكی از اینها سالن‌های جشنواره فجر و امكانات رفاهی دراطراف سالن‌ها معرفی می‌شود، ضمن اینكه نقشه جشنواره فجر هم در كنار این بسته به شهروندان ارائه خواهد شد. ما این بسته‌ها را در تیراژ 20 هزار تا به درب منازل شهروندان اهدا می‌كنیم، زیرا وقتی شعار «تئاتر برای همه» سر می‌دهیم باید به دنبال جذب مخاطبان گسترده‌تر هم باشیم.

دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر در پاسخ به پرسشی درباره ظرفیت‌های محدود سالنهای تئاتر عنوان كرد: ما ضمن معرفی سالن‌های میزبان جشنواره، سالنهای دیگری را كه در طول سال اجرای عمومی دارند معرفی می‌كنیم. در این پیك شهروندان با جریان روتین تئاتر در سالنهای نمایشی آشنا می‌شوند، ضمن اینكه عوامل و گروه‌های نمایشی هم برای شناخت خانواده‌های تهرانی معرفی خواهند شد.

آغاز پیش‌فروش بلیت‌ها از 5 بهمن ماه

حیدری درباره‌ی سامانه فروش بلیت هم متذكر شد: پیش فروش بلیت‌ها در سامانه بلیت بین 5 تا 8 بهمن‌ماه آغاز می‌شود. امسال بلیت روزفروش برای هیچ سالنی نداریم. بلیت‌هایی كه در پیش‌فروش خریداری نمی‌شود در قالب بلیت مهمان و كارت VIP و رسانه‌ها ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره عدم راهیابی متن «ناامنی» نوشته‌ی هاله مشتاقی‌نیا كه توسط مركز هنرهای نمایشی منتشر شده به این دوره از جشنواره فجر تصریح كرد: این مساله برای من هم تناقض است، چرا متنی كه توسط مركز هنرهای نمایشی تصویب و منتشر شده توسط شورای بازخوانی رد می‌شود.

محمد حیدری گفت: بودجه این دوره از جشنواره یك میلیارد و 600 میلیون تومان است كه به بخشهای مختلف جشنواره اختصاص پیدا كرده است، این بودجه به صورت متمركز در تمام بخشها هزینه می‌شود.

به گفته او در این دوره از جشنواره آثاری از استان‌های البرز،‌ایلام،‌همدان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، كهكیلویه و بویراحمد، ملایر و ... حضور دارند.

به گزارش ایسنا، در این دوره از جشنواره كارگاه‌های آموزشی از 16 تا 21 بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود و آثار بخشهای دیگر از 22 بهمن تا اول اسفندماه اجرا خواهند داشت.

حیدری با اشاره به تفاوت‌هایی در انتشار بولتن و كاتالوگ این دوره از جشنواره افزود: بولتن و كاتالوگ جشنواره با شكلی جدید ارائه می‌شود. بخش زیادی از بولتن به سردبیری امین عظیمی به نقد آثار شركت كننده كه توسط اعضای كانون ملی منتقدان تئاتر و انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر نوشته می‌شود، اختصاص دارد. در كنار این كاتالوگ هم به سردبیری مرتضی اتابكی با شكلی جدید و با كیفیت‌تر از سالهای گذشته منتشر می‌شود. ضمن اینكه ما در این دو بخش نگاه ویژه‌ای به جوان‌ها داشته‌ایم.

وی همچنین یكی از رویكردهای مهم بخش مرور این دوره از جشنواره را توجه به آثار جوان‌ها دانست و توضیح داد: آثار هنرمندان شناخته شده‌تر در بخش مهمان اجرا می‌شود. ما در بخش مرور فرصت را به هنرمندان جوانتر دادیم.

در این نشست یزدان عشیری مدیر روابط عمومی اداره كل هنرهای نمایشی و روابط عمومی بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر از برپایی دو نشست خبری دیگر خبر داد و گفت: نشست دوم جشنواره تئاتر فجر در آستانه برگزاری این جشنواره در تاریخ 10 بهمن‌ماه برگزار می شود و نشست دیگری بعد از برگزاری جشنواره تشكیل می‌شود كه این نشست به ارزیابی جشنواره تئاتر فجر اختصاص دارد.

وی در ادامه توضیحات خود از پیش‌بینی پاتوق خبرنگاران خبر داد و متذكر شد: در این پاتوق خبرنگاران تئاتر بسته‌های فرهنگی و پذیرایی را دریافت می‌كنند، ضمن اینكه می‌توانند برای انجام گفتگو با گروه‌های شركت كننده از این مكان استفاده كنند.

عشیری ادامه داد: امسال برای بهره‌مندی از نظرات اصحاب رسانه داوری رسانه‌ها را در نظر گرفته‌ایم به این صورت كه فرم ارزشیابی برای انتخاب یك اثر خارجی و داخلی برتر به اصحاب رسانه ارائه می‌شود. علاوه بر این رسانه‌های برتر در كنفرانس سوم مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

همچنین در این نشست اعلام شد؛كانون ملی منتقدان تئاتر هم داوری ویژه‌ی خود را خواهد داشت.

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 16 بهمن ماه تا اول اسفندماه برگزار می‌شود.


بخش سینما و تلویزیون تبیان