تبیان، دستیار زندگی
این سفر نشانگر ارزش و اهمیت یمن براى ایران است و ما براى برگزارى کمیسیون مشترک دو کشور در تهران به عنوان گامى جدى در توسعه روابط اعلام آمادگى مى کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یافته های جالب سفر بقایی به یمن

حمید بقایی

بعد از حدود سه هفته از بازگشت حمید بقایى نماینده ویژه محمود احمدى نژاد که در سفرى دوره اى به کشورهاى عربى عزیمت کرده بود، پیام ویژه وى به یمنى ها و محتواى برخى مراودات بین او و مسئولان یمنى روشن شده و مشخص شده که عزم او و دولت احمدى نژاد براى بهبود روابط با یمن بسیار جدى است.

پیش از این در مطلبى که تحت عنوان "سفرهاى ویژه نماینده ویژه" نوشته و منتشر کردیم، کوشیدیم از خلال گزارشى که دفتر نماینده ویژه رییس جمهور یا دفتر ریس سازمان میراث فرهنگى در اختیار رسانه ها گذاشته بود، نکته هایى درباره سفرهاى اخیر او به چند کشور عربى برداشت کنیم. به هر شکل در شرایطى که اراده اى براى اطلاع رسانى شفاف و دقیق از جانب مسئولان و به ویژه نمایندگان ویژه وجود ندارد، جز از راه هاى این چنینى نمى توان به حقایق امر دست یافت.

او در گزارش سفرى که در گفتگو با العالم ارائه کرده و در اختیار ایسنا گذاشته بود، آورده بود که "قصد داریم از شرایطى که در حال حاضر داریم چندین گام فراتر برویم." ما نیز نوشتیم که به نظر مى رسد سفرهاى دوره اى او و مشایى سرآغاز سفرهاى مهمى باشد براى برون رفت از انزواى منطقه اى و شکستن حصرى که غرب در منطقه براى ایران ایجاد کرده است.

همچنین سفرهاى بقایى بعد از سلسله اسنادى که سایت ویکى لیکس درباره ایران – به خصوص از نگاه یمن - منتشر کرد، معناى خاص خود را به ذهن مى رساند. نوشتیم پیامى که از پیام هاى ویژه این نماینده ویژه دریافت مى شود، هم به احیاى روابط ایران و اعراب بازمى گردد و هم به سوءتفاهم هاى ایجاد شده بعد از افشاگرى هاى ویکى لیکس.

این سفر نشانگر ارزش و اهمیت یمن براى ایران است و ما براى برگزارى کمیسیون مشترک دو کشور در تهران به عنوان گامى جدى در توسعه روابط اعلام آمادگى مى کنیم

بقایى در آن مصاحبه گفته بود: "آقاى احمدى‌نژاد پیامى براى على عبدالله صالح رییس جمهور یمن آماده کرده بودند که من حامل آن پیام بودم و در سفرى که با برخورد گرم و خوب دولت یمن مواجه شد، با وزیر خارجه و وزیر گردشگرى و چند تن از وزیران و مسئولان به ویژه نخست وزیر و خود رییس جمهور یمن ملاقات کردیم و به این جمع‌بندى رسیدیم که باید فصل جدیدى در روابط میان دو کشور باز کنیم. در حال حاضر امیدواریم که میزبان هیاتى از یمن در ایران باشیم و همین ارتباطات خواهد توانست روابط دو کشور را از فضایى که اخیرا شکل گرفته بود، خارج کند."

حالا مجله پارسه (نشریه داخلى سازمان میراث فرهنگى) در شماره 274 خود روایتى تازه را از این سفر منتشر کرده و دست بر قضا نکاتى گفتنى را بازگو کرده است.

در بخشى از این گزارش به نقل از معاون رییس جمهور (بقایى) درباره سفرش به یمن آمده است: "این سفر نشانگر ارزش و اهمیت یمن براى ایران است و ما براى برگزارى کمیسیون مشترک دو کشور در تهران به عنوان گامى جدى در توسعه روابط اعلام آمادگى مى کنیم."

و بلافاص

له مى خوانیم: "بقایى با دعوت رسمى از وزیر امور خارجه و دیگر مقامات یمن براى سفر به تهران گفت: از مهم ترین مباحثى که مى توان در کمیسیون مشترک دو کشور مطرح کرد سرمایه گذارى گسترده در منطقه آزاد عدن و مناطق آزاد تجارى ایران در خلیج فارس و نیز مسیر ترانزیت کالا از قشم و کیش به عدن است."

در جاى دیگرى از این گزارش مى خوانیم: "بقایى با بیان اینکه جاى یمن در اجلاس اخیر شوراى اجرایى unwto در ایران خالى بود، آمادگى کشورمان را براى ارائه کمک هاى جدى به گردشگران و حمایت از این کشور در سازمان هاى بین المللى گردشگرى اعلام کرد."

بقایی

این نکات تازه از یکسو بیانگر وسعت اختیارات این نماینده ویژه در امتیاز دهى به طرف هاى مذاکره کننده و از سوى دیگر نشان دهنده عزم ایران براى ایجاد تحول در رابطه با دولت هایى ضد ایرانى چون یمن است.

یمن همان کشورى است که سند منتشر شده ویکى لیکس را در مورد ایران تکذیب نکرد و این سند یکى از عجیب ترین اسناد ضد ایرانى ویکى لیکس بود. بنابر این سند، مقام هاى آمریکایی از اینکه رییس جمهور یمن یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی را که در حال جمع آوری اطلاعات نظامی از ارتش یمن ساقط شده بود، ایرانی عنوان کرد، دچار حیرت شده بودند.

گزارش ارسالی سفارت آمریکا به واشنگتن در دوم آوریل ۲۰۰۷ مى گوید: افسران ارتش یمن روز ۲۷ ماه مارس، یک هواپیمای شناسایی بدون سرنشین آمریکایی (اسکن ایگل) را که آب به ساحل اقیانوس هند در استان حضرالموت آورده بود، پیدا کردند. دفتر ریاست‌جمهوری بلافاصله به سفارت آمریکا اعتراض کرد و خواستار توضیح شد. و یک روز پس از اعتراض دفتر ریاست جمهوری یمن، سفارت آمریکا در گفتگو با علی عبدالله صالح تایید کرد که این هواپیمایى شناسایی متعلق به آمریکا بوده است. یک روز بعد رسانه‌های یمنی اعلام کردند که این کشور یک هواپیمای جاسوسی ایران را سرنگون کرده است.

نکات بازگفته فوق و سایر سخنانى که پیشتر درباره سفر یمن و مصر از حمید بقایى شنیده بودیم، در نوع خود جالب توجه است. اینکه یمن براى ایران چقدر مهم و باارزش است، اینکه بناست ایران میزبان کمیسیون مشترک دو کشور باشد، اینکه از وزیر خارجه و برخى مقام هاى یمنى (شاید براساس پیام ویژه احمدى نژاد) دعوت رسمى شده است، ایران آماده کمک هاى جدى به گردشگران یمنى است و از این کشور براى سرمایه گذارى در منطقه آزاد ایران در خلیج فارس دعوت مى کند، اینها نکاتى است که در گزارش مختصر مجله کوچک و چند برگى داخلى سازمان میراث فرهنگى آمده است. بدون شک محتواى کامل مذاکرات و پیشنهادات بسیار بیش از اینها و بسیار خواندنى تر از اینهاست.


منبع: دیپلماسی ایرانی

بخش سیاست