تبیان، دستیار زندگی
در حقیقت مدیریت خرج كردن با پس‌انداز تمام درآمد و صرفه‌ جویی محض تفاوت دارد. آن ‌چه همه ما باید بدانیم این است كه با پول خود چه كار كنیم و آن را چگونه هزینه كنیم نه این‌كه فقط پول را پس‌ انداز كنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت دخل وخرج زندگی

مدیریت  زندگی

پول در زندگی همه افراد نقشی اساسی دارد و اهمیت آن برای تمام كسانی كه زندگی اجتماعی دارند، مشخص است. هر چند كه نباید تمام زندگی را در پول دید و خوشبختی را با میزان پولی كه به دست می ‌آوریم مقایسه كرد، اما باید قدر و ارزش واقعی پول را بدانیم و باید تلاش كنیم تا مانع بروز مشكلات ناشی از بی‌ پولی در زندگی شویم. پس باید سعی كنیم و یاد بگیریم كه مخارج و هزینه‌ های خود را كنترل كنیم.

در حقیقت مدیریت خرج كردن با پس‌انداز تمام درآمد و صرفه‌ جویی محض تفاوت دارد. آن ‌چه همه ما باید بدانیم این است كه با پول خود چه كار كنیم و آن را چگونه هزینه كنیم نه این‌كه فقط پول را پس‌ انداز كنیم.

همین طور خوب خواهد بود اگر از سنین خردسالی به كودكان بیاموزیم كه چگونه پول خود را خرج كنند. این یكی از مهارت‌ های اصلی زندگی در عصر حاضر است؛ مهارتی كه باید از همان دوران كودكی به فرزندان‌ مان آموزش دهیم. با كنترل كردن مخارج و درآمدها می ‌توان راحت ‌تر زندگی كرد و دارایی را افزایش داد. گاهی اوقات مخصوصاً با پیش آمدن هزینه ‌های پیش‌ بینی نشده، صرفه‌ جویی به سختی راه رفتن روی آب است. پس همیشه باید به فكر هزینه ‌های مختلف زندگی باشیم. هزینه ‌هایی كه هر لحظه ممكن است از راه برسند. با دقت در مقدار پولی كه اینك در اختیار دارید و میزان پولی كه به دست خواهید آورد، می ‌توانید الگویی برای خرج كردن خود پیدا كنید. برای كنترل هزینه ‌ها و مخارج زندگی، اگر نگوییم این نكات بسیار ضروری است باید اذعان كنیم دانستن آنها می ‌تواند كمك بزرگی به شیوه هزینه كردن ما باشد. در حقیقت مدیریت خرج كردن با پس‌انداز تمام درآمد و صرفه‌ جویی محض تفاوت دارد.آن ‌چه همه ما باید بدانیم این است كه با پول خود چه كار كنیم و آن را چگونه هزینه كنیم نه این‌كه فقط پول را پس‌ انداز كنیم.در مدیریت بودجه ‌بندی و كنترل هزینه ها، همیشه هم ممكن است موفق نشوید. اگر بی‌ توجه به مقدار پولی كه دارید، هر چقدر می ‌خواهید خرج كنید، بدانید و مطمئن باشید كه موفق نخواهید بود.

همین طور حتماً باید اول هزینه ‌ها را بنویسید و اولویت آنها را مشخص كنید؛ عدم انجام این كار یا عدم توجه به آن نیز باعث شكست در برنامه‌ های كنترل هزینه‌ های شما می ‌شود. همچنین همیشه هزینه ‌هایی پیش‌ بینی نشده وجود دارند كه سر زده از راه می ‌رسند؛ عدم توجه به آنها هم دردسر آفرین خواهد بود.

چرتکه

اولویت‌ بندی مخارج

مدیریت هزینه‌ ها و بودجه‌ بندی شخصی را می‌ توان با نوشتن فهرست مخارج و اولویت ‌بندی آنها شروع كرد. زمانی كه شما برای مخارج خود برنامه ‌ریزی می‌ كنید، در مراحل اولیه، طبیعی خواهد بود كه مخارج شما بیشتر از درآمدتان باشد. اما همیشه اولویت‌ های اصلی را در نظر بگیرید؛ سپس برای سایر مخارج خود برنامه ‌ریزی كنید. هزینه ‌هایی مانند هزینه بیمه اتومبیل، نوسازی منزل و... فقط سالی یك‌ بار یا در برخی موارد شش ماه یك‌ بار هستند، ولی نباید از آنها غافل شد.

اما همیشه سخت‌ ترین بخش كنترل هزینه ‌ها، مربوط به هزینه‌ های ماهانه است مانند قسط وام ‌ها، اجاره محل (یا محل كار) پرداخت قبض‌ های آب و برق و... كه باید برنامه ‌ریزی دقیقی برای پرداخت آنها داشته باشیم. اما هزینه‌ هایی هم هستند كه معمولاً نسبت به سایر هزینه ‌ها ناچیز به نظر می ‌رسند و هفته‌ ای یك‌ بار یا روزی یك‌ بار صورت می ‌گیرند. مثل خرید مایحتاج منزل، هزینه ایاب و ذهاب و...

در كنار همه این هزینه ها، برخی از مخارج هم وجود دارند كه به میل خود ما انجام می ‌شوند. در حقیقت ما می ‌توانیم بدون آنها هم زندگی كنیم، اما ترجیح می‌ دهیم كه آنها را داشته باشیم؛ مواردی مثل خرید لوازم منزل، كتاب، مجله و... از این گونه هزینه ‌ها هستند. عدم دقت و توجه در این گونه مخارج معمولاً دردسر ساز خواهند بود.

همچنین هزینه‌ های پیش بینی نشده مانند تعمیرات ضروری در منزل، خدای نكرده هزینه‌ های درمانی و بیمارستانی یا تعمیرات ماشین شخصی نیز هر لحظه ممكن است در زندگی پیش بیاید. باید همیشه به این گونه هزینه‌ ها هم دقت كنیم و به فكر آنها باشیم.

اما این ‌كه كدامیك از هزینه ‌ها باید حتماً انجام شوند و كدامیك را می‌ توان حذف كرد، نكته بسیار مهمی است كه در موفقیت یا عدم موفقیت ما در كنترل بودجه زندگی، نقش اساسی دارد.

معمولا همیشه مخارج سر پناه و غذا اولویت اول هستند. هر هزینه ‌ای كه مربوط به خانه باشد، از اجاره گرفته تا تعمیرات حتما باید انجام شود. پس از هزینه ‌های منزل باید پرداخت قبوض آب و برق و گاز و... نیز جزء اولویت‌ های اصلی باشد. در ضمن اگر شغل شما وابسته به ماشین و وسیله نقلیه شماست برای كسب درآمد، هزینه‌ های ماشین نیز باید جزء هزینه ‌های اساسی قرار گیرد. همچنین بیمه ‌ها و نظیر آنها نیز باید جزء اولویت‌ های اصلی مخارج و هزینه ‌های شما باشد.

حتما دقت كنید تا اول هزینه ‌ها و مخارج واجب و ضروری را در نظر بگیرید و سپس بقیه مخارج را انجام دهید.

پول

پس از فهرست كردن این مخارج، اگر به این نتیجه رسیدید كه برای تأمین اولویت‌ های اولیه زندگی خود در آمد كافی ندارید، باید فكری به حال درآمد خود بكنید و یا از هزینه ‌ها به نحوی بكاهید.

یكی از شیوه‌ ها می‌ تواند این باشد كه هزینه ‌هایی كه فعلا واجب نیستند را به ماه ‌های آینده موكول كنید. زمانی كه مخارج شما كمی تحت كنترل درآمده باشد.

همچنین بهتر خواهد بود در مواقعی كه می ‌توانید، مخارج و هزینه ‌های خود را نقدی پرداخت كنید تا در كارت اعتباری شما پولی باقی بماند.

سعی كنید كه در هزینه‌ های آب و برق و گاز و تلفن نیز صرفه‌ جویی كنید. با این كار هم در مصرف انرژی صرفه‌ جویی كرده ‌اید و هم مخارج خودتان را كاهش داده ‌اید. كار مهم بعدی این است كه تمام مخارجی را كه طی 30 روز (یك ماه) انجام می ‌دهید، به دقت یادداشت كنید؛ بعد می ‌توانید بر اساس آنها تصمیم بگیرید كه چه مواردی را باید حذف كنید تا به شما و زندگی ‌تان لطمه‌ای وارد نشود.

همه ما باید از دوران كودكی به فرزندان‌ مان بیاموزیم كه قدر پول را بدانند و بدانند كه چگونه و كجا باید پول خود را خرج كنند.

کودک وپول

برای این كار و درك بهتر بچه‌ ها از خرج كردن پول، خوب است زمانی كه برای خرید می ‌رویم كودكان را نیز با خود همراه كنیم. در این شرایط آنها شیوه هزینه كردن ما را خواهند دید و یاد خواهند گرفت كه چگونه خرج كنند. اگر آنها به سنی رسیده ‌اند كه می‌ توانند خودشان مبلغی را خرج كنند می ‌توانید پولی به آنها بدهید تا خودشان خرید كنند و با این كار متوجه اشتباه ‌های خود هم می ‌شوند. اگر پولی در اختیارشان می ‌گذارید، اهمیت پول را هم به آنها تفهیم كنید. می ‌توانید به آنها یاد بدهید كه پول خود را جمع كنند تا بتوانند وسایل بهتر و بزرگ‌تری مانند بازی‌ های كامپیوتری، دوچرخه و... بخرند. كودكان زیاد نمی‌ توانند حساب خرج‌ های خود را داشته باشند. پس به آنها كمك كرده و پول و حساب خرج‌ هایشان را به جای ماهانه، روزانه یا هفتگی كنید تا برای آنها نیز راحت‌ تر باشد.

یكی از شیوه های خوب این است كه پول‌ ان را داخل پاكتی گذاشته و به آنها بدهید و از بچه ها بخواهید هر مبلغی از پول را كه خرج می كنند روی همان پاكت بنویسند. در ضمن می توانید برای خوب خرج كردن آنها نیز هدیه ای در نظر بگیرید. با این شیوه آنها هم می توانند متوجه لزوم داشتن الگویی برای خرج كردن خود بشوند.

مخصوصا این ایام كه نزدیك سال نو هستیم فرصت خوبی خواهد بود تا كودكان را متوجه اهمیت پول كرده و شیوه های صحیح خرج كردن و پس‌ نداز را به آنها بیاموزیم.

منبع :هفته نامه چهاردیواری.نیلوفر اسعدی‌بیگی

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.