تبیان، دستیار زندگی
مهدوی‌كیا 4 دوره در جام ملت‌های آسیا حاضر بوده است و امروز نكونام كاپیتان تیم ملی فوتبال ایران برای سومین بار در رقابت‌ها حاضر می‌شود .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکونام به مهدوی کیا نمی رسد

نکونام و مهدوی کیا

مهدوی‌كیا 4 دوره در جام ملت‌های آسیا حاضر بوده است و امروز نكونام كاپیتان تیم ملی فوتبال ایران برای سومین بار در رقابت‌ها حاضر می‌شود.

1-عزیز اصلی، ناصر حجازی،‌ منصور رشیدی، ناصر حجازی(2)، بهروز سلطانی، احمدرضا عابدزاده(2)، نیما نكیسا، پرویز برومند، ابراهیم میرزاپور و حسن رودباریان، دروازه‌بان‌های گذشته فوتبال ایران در جام ملت‌ها بوده‌اند. سال 72، مودت، سال 80 بوستانی، سال 84 طاحونی، و سال 2007 وحید طالب‌لو هم درون دروازه ایران ولو در مدت زمانی اندك ایستاده‌اند. سید مهدی رحمتی برای اولین بار در جام ملت‌های آسیا درون دروازه قرار خواهد گرفت.

2- پرویز قلیچ‌خانی صاحب ركوردهایی جالب در تاریخ جام ملت‌های آسیا بوده است. او سه بار در جام ملت‌ها حاضر بوده، در هر سه دوره قهرمان شده است و در دو دوره از سه دوره بازوبند كاپیتانی را هم به بازو بسته است. به جز قلیچ‌خانی كه صاحب 3 عنوان قهرمانی شده است، مهدوی‌كیا با حضور در 4 دوره از مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا، ركورد شایسته دیگری را هم در اختیار داشته است.

3- قبلا هم گفتیم كه هت‌تریكمن‌های فوتبال ایران در جام ملت‌ها و طی مراحل مقدماتی و نهایی – عباس حجری (1339 – پاكستان)، حسین كلانی (1351 – عراق) – علی جباری (1351- تایلند)، غلامحسین مظلومی (1355 – یمن)، ناصر محمدخانی (1363 – بنگلادش)، كریم باوی (1367- نپال)، علی دایی (1375 – نپال – سریلانكا – كره جنوبی و 1379 – مالدیو) و علی كریمی (1383 – كره جنوبی)، مردان مورد اشاره بوده‌اند. مردانی كه نامشان به تاریخ الصاق شده است. البته بهتاش فریبا با زدن 4 گل در سال 1359 مقابل بنگلادش در جام ملت‌های 1980 آسیا ركورددار است.

4- ابراهیم میرزاپور می‌تواند وضعیتی مثل ناصر حجازی را داشته باشد كه با فاصله یك دوره، هشت سال بین دو دوره جام ملت‌های آسیایش فاصله انداخت. حجازی در سال 1972 دروازه‌بان اصلی تیم‌ملی بود، در سال 1976 جایش را به منصور رشیدی سپرد و در سال 1980 جایش را پس گرفت. همه می‌دانیم كه قرار است مهدی رحمتی دروازه‌بان اول تیم‌ملی باشد، اما به هر حال اگر میرزاپور، در هر شرایطی گلر اول تیم‌ملی باشد، آن اتفاق كه در موردش حرف زدیم رخ می‌دهد.

احمدرضا عابدزاده

5- پرویز قلیچ‌خانی اولین مردی بود كه سه دوره در مسابقات جام ملت‌های آسیا حاضر بود. بعد از او فرشاد پیوس در سال‌های 84، 88 و 92 سه دوره در جام ملت‌ها حاضر بود تا در این عرصه مرد دوم باشد. عابدزاده در سال‌های 88، 92 و 96 در جام ملت‌های آسیا بود. مجتبی محرمی هم در این سه دوره حضور در جام ملت‌ها را باتیم ملی فوتبال تجربه كرد.

مهدوی‌كیا و علی دایی در سال 2004 به سه دوره و مهدوی‌كیا در سال 2007 به چهار دوره رسیدند. علی كریمی در سال 2007 به سه دوره رسید، در مسابقات این دوره هم ایمان مبعلی در كنار جواد نكونام، حضورش را در مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا به سه دوره خواهد رساند.

6- برای سومین بار است كه یك‌سوم از بازیكنان در دو دوره متوالی از جام ملت‌های آسیا حاضرند و بقیه نفرات غیبت دارند. مبعلی، نكونام، عقیلی، حسینی، نصرتی، مهدی رحمتی و آندرانیك تیموریان، هفت مرد حاضر هستند. در سال 1984، از جام 1980 و در دو مرحله مقدماتی و نهایی هنوز مهدی دینورزاده، محمد پنجعلی، احمد سنجری، حمید درخشان، حمید علیدوستی و اصغر حاجیلو در مسابقات حاضر بودند و در سال 88 از دوره 84 ضیاء عربشاهی، فرشاد پیوس و سیروس قایقران در مسابقات حاضر بوده‌اند. در سال 92، از مردان سال 88، عابدزاده، زرینچه، مجتبی محرمی، نادر محمدخانی، قایقران، كرمانی، مهدی فنونی‌زاده، پیوس، مرفاوی، شاه‌محمدی و... در مسابقات حاضر بودند.

7- بر طبق عادت،‌از سال 1980 به بعد، ایران هر هشت سال یك‌بار در جام ملت‌های آسیا سوم شده است. تیم ملی فوتبال ایران سال 80، 88، 96 و 2004 در رقابت‌های رده‌بندی به ترتیب با پیروزی‌های 3 بر صفر برابر كره‌شمالی، 3 بر صفر برابر چین (در ضربات پنالتی)، 4 بر 2 در ضربات پنالتی برابر كویت و 4 بر 2 برابر بحرین عنوان سوم را در رقابت‌های مورد اشاره به دست آورد.

7- از جمع مردان تیم‌ملی امروز ایمان مبعلی، هادی عقیلی و محمد نصرتی مردانی بودند كه در دوره گذشته یك در میان برای تیم‌ملی بازی می‌كردند. جلال حسینی، آندرانیك تیموریان و جواد نكونام در دوره گذشته یاران اصلی تیم‌ملی فوتبال كشورمان بودند و مهدی رحمتی هم اصلا بازی نكرده بود. دوره گذشته از جمع مردان حاضر، محمد نصرتی، حسین كعبی، جواد نكونام، مهدوی‌كیا و علی كریمی از ستارگان ثابت 2004 در میدان بودند. سال 2004 هم از ستارگان ثابت 2000، مردانی چون مهدی مهدوی‌كیا، علی كریمی و علی دایی افراد مورد اشاره بودند.

منبع: گل

بخش ورزشی