تبیان، دستیار زندگی
زمستان فصل زیبایی است؛ فصل بارش برف و سفید پوش شدن زمین. اما این فصل، دردسرهایی هم به همراه دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامتی در روزهای برفی

روز برفی

زمستان فصل زیبایی است؛ فصل بارش برف و سفید پوش شدن زمین. اما این فصل، دردسرهایی هم به همراه دارد؛ دردسرهایی مثل زمین خوردن‌ ها و شکستگی‌ های استخوانی، آتش ‌سوزی‌ ها، سر خوردن اتومبیل‌ ها روی زمین لغزنده و افزایش تصادفات رانندگی و ...

در ادامه توصیه هایی را برای بهتر گذراندن این فصل زیبا برای تان آورده ایم:

توصیه های ایمنی اورژانس برای روزهای برفی:

دکتر فرهاد رضوانی، معاون آموزشی اورژانس تهران توصیه های ایمنی را برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستگی های احتمالی در فصل زمستان ارائه داد.

ایشان با اشاره به این که زمین خوردن یکی از شایع ترین حوادث در فصل سرما محسوب می شود اظهارداشت: برای جلوگیری از حوادث و ضربات فیزیکی ناشی از زمین خوردن، از کفش های مناسب استفاده کنید و مناسب ترین کفش، کفشی است کــه کف آن عاج داشته باشد تــا هنگام راه رفتن تعادل حفظ شده و از سُرخوردن جلوگیری کند. وی همچنین تاکید کرد: استفاده از چکمه و کفش های پاشنه بلند به علت برهم خوردن تعادل در سطوح لغزنده توصیه نمی شود.

دکتر رضوانی با اشاره به اینکه زمین خوردن در این فصل در کودکان و سالمندان شایع تر است افزود: به دلیل وضعیت سلامت بدن و پوکی استخوان در سالمندان، ‌گاهی یک زمین خوردن و یک ضربه کوچک می تواند سبب بروز شکستگی به ویژه در ناحیه مچ دست و یا ناحیه انتهایی فوقانی زانو یا لگن شود. بنابراین توصیه می شود در فصل سرما و در هنگام بارش برف با احتیاط قدم بردارید.

به گزارش سلامتیران از وزارت بهداشت وی تصریح کرد: در صورتی که مسیرهای تردد یخ زده است، توصیه می شود از مسیرهای دیگری رفت و آمد کرده و به منظور جلوگیری از سرخوردن حتما بر روی آن شن و یا ماسه پاشیده شود.

توصیه های سازمان آتش نشانی برای روزهای برفی:

با توجه به بارش برف و باران در روزهای اخیر کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران توصیه هایی را در خصوص روزهای برفی برای شهروندان اعلام کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کارشناسان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران رعایت نکات ذیل را به شهروندان توصیه کرده اند:

رانندگی بر برف

* در هنگام بارش برف و مواقع یخبندان حتی المقدور از سفرهای غیر ضروری خودداری کنید.

* از تردد با وسیله نقلیه ی فاقد لاستیک یخ شکن یا زنجیر چرخ در مواقع یخبندان و لغزندگی سطح معابر خودداری کنید.

* کودکان و افراد سالخورده در زمان لغزندگی معابر و کوچه ها حتی الامکان از منزل خارج نشوند.

* به منظور پیشگیری از کمبود اکسیژن و تولید گازهای مضر در روزهایی که برودت هوا زیاد می ‌باشد، وسایل گرمایشی منازل و محل کار خود را متناسب با حجم هوای محیط و نحوه تهویه آن تنظیم کنید.

* به منظور پیشگیری از آسیب های ناشی از زمین خوردن و تصادف با وسایل نقلیه عبوری، کودکان را از سرسره بازی در سطح کوچه و خیابان بر حذر دارید.

* پرتاب گلوله برفی ممکن است منجر به جراحت، کوری و خسارات مالی شود.

* هنگام پارو کردن برف بام ها، از پرتاب برف بر سطح کوچه و خیابان خودداری کنید و در صورت ضرورت یک نفر به عنوان کنترل کننده و راهنما در محل ریختن برف در نظر بگیرید.

* در روزهای برفی از کوهنوردی اجتناب کنید.

* برای خروج از منزل از سلامت وسیله نقلیه و مجهز بودن آن به امکانات ایمنی مطمئن باشید.

* هنگام خروج از منزل از لباس مناسب و کفش عاج دار استفاده نمایید.

* در صورت نقص فنی اتومبیل، آن را به منتهی علیه سمت راست در مکانی مناسب متوقف و برای پیشگیری از برخورد وسایل نقلیه عبوری علائم هشدار دهنده را در فاصله مناسب قرار دهید.

* هنگام عبور از روی پلکان های برف‌ گیر ساختمان ها، پل های عابر پیاده و پل نرده های روی جوی ‌ها با دقت لازم عبور و از دستگیره های کناری حتما استفاده کنید.

* در هنگام رانندگی بر روی سطح لغزنده از گرفتن ترمزهای ناگهانی بپرهیزید.

* هنگام پارو کردن برف بام از پرتاب آن بر روی سیم های انتقال برق جدا خودداری شود.

* به منظور پیشگیری از سقوط از ارتفاع، از نزدیک شدن کودکان به لبه بام جلوگیری به عمل آید.

* به منظور پیشگیری از برخورد وسایل نقلیه عبوری حتما از پیاده رو عبور کرده و از تردد درسطح خیابان خودداری کنید.

* در روزهای برفی و یخبندان هرگز از موتورسیکلت و دوچرخه استفاده نکنید.

* هنگام عبور از عرض خیابان با در نظرگرفتن فاصله از وسیله نقلیه با احتیاط کامل عبور نموده و از دویدن خودداری نمایید.

* هنگام عبور از معابر مواظب سقوط قندیل های یخی آویزان از ناودان و لبه ساختمان باشید.

* از عبور از سطح یخ زده حوض ‌ها و دریاچه ‌های مصنوعی پارک ها جدا خودداری کنید.

عینک آفتابی

توصیه‌های یک چشم پزشک برای روزهای برفی:

برای پیشگیری از " برف کوری " از عینک آفتابی استفاده کنید. یک متخصص و جراح چشم برای پیشگیری از بروز عارضه "برف کوری" استفاده از عینک آفتابی را توصیه کرد.

دکتر محمد کریم اسماعیلی، متخصص و جراح چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، در تعریف برف کوری گفت: افرادی که بدون عینک آفتابی در معرض برف یا یخ به خصوص در نواحی قطبی و یا ارتفاعات قرار می ‌گیرند دچار علائم چشمی ‌ای می ‌شوند که به برف کوری معروف است.

وی، درد و قرمزی چشم ‌ها، ترس از نور، احساس جسم خارجی در چشم‌ ها، تورم پلک‌ ها و کاهش بینایی را از علائم برف کوری دانست و افزود: اگر فردی حتی به مدت 20 دقیقه بدون عینک آفتابی در ارتفاعات و در محیطی که برف تازه باریده قرار بگیرد ممکن است به این عارضه دچار شود. اسماعیلی، علت برف کوری را انعکاس اشعه ماورای بنفش از سطح برف و یخ دانست و گفت: برف تازه تا 80 درصد اشعه ماوراء بنفش را منعکس می‌ کند و علائم آن حدود 6 تا 12 ساعت بعد بروز می‌ کند؛ به علاوه استفاده از عینک در هوای ابری نیز توصیه می ‌شود؛ چرا که امواج ماوراء بنفش از ابرها هم عبور می‌ کنند.

وی با رد تصور اشتباه عموم در خصوص کوری در برف توضیح داد: کاهش بینایی ناشی از برف کوری اغلب موقت است و به ندرت به کوری دائمی منجر می ‌شود و علائم چشمی حدود 18 تا 24 ساعت بعد بهبود می ‌یابند.

اسماعیلی با اشاره به تاثیر استفاده از عینک آفتابی در پیشگیری از برف کوری در خصوص ویژگی عینک گفت: عینک‌ ها باید فقط حدود 5 تا 10 درصد نور مرئی را عبور دهند و تقریبا تمام امواج ماوراء بنفش را جذب و دارای عدسی بزرگ باشند.

این چشم پزشک، خروج لنزهای تماسی از چشم، امتناع از مالش چشم‌ ها، قرار گرفتن بیمار در اتاق تاریک، کمپرس سرد چشم‌ ها و استفاده از مُسکن جهت کاهش درد، قطره آنتی بیوتیک و عینک آفتابی را از راه‌ های درمان برف کوری دانست.

گردآوری: مریم مرادیان نیری – سایت تبیان

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

برف کوری در کمین کوهنوردان و اسکی بازان

سكته به خاطر پارو كردن برف !

با وجود سرمای زیاد، سالم بمانید

مراقبت از پوست در فصل زمستان

زمستان بیشتر مراقب فشار خونتان باشید

آفتاب زمستان بیشتر می سوزاند

افسردگی زمستانی

ویتامین D را در زمستان فراموش نكنید

پوست‌های شكننده، مشكل زمستانی

تغذیه ورزش های زمستانی

سرماخوردگى، بیمارى فصل

قاتل خاموش در سرما شکارتان نکند

می خواهید در سرما سالم بمانید؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.