تبیان، دستیار زندگی
ایران –عراق، دیداری مهم و حساس برای نسل جدید فوتبال ایران. دیداری كه می تواند شروع طلایی یك نسل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ مجدد ایران و عراق

هفتاد و دو روز پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر عراق در امان پایتخت اردن، قرار است امروز این دو تیم بیستمین رویارویی شان را پشت سر بگذارند؛ دیداری که از جهات مختلف می تواند حساس ترین و مهمترین مصاف این دو کشور همسایه هم لقب بگیرد.

تیم ملی فوتبال ایران

مصافی که با وجود گذشت بیش از دو دهه از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با حاشیه های غیر ورزشی همچنان روبه روست و حتی این حاشیه در نشست مطبوعاتی مربیان دو تیم هم یک روز قبل از شروع بازی توسط خبرنگار خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس از وولفانگ سیدکا سرمربی آلمانی عراق مطرح شد؛ البته سیدکا با هوشمندی به این سوال زیرکانه خبرنگار امریکایی پاسخ داد و گفت: به فوتبال فکر می کنم و نه به جنگ.

به هر حال این یک واقعیت است که رویارویی ایران و عراق در تمامی این سال ها با حاشیه های فراوانی روبه رو بوده است. اتفاقی که همین دو ماه پیش هم افتاد و آن طور که هادی عقیلی مدافع تیم ملی روایت کرده در جریان بازی ایران و عراق در رقابتهای غرب آسیا، تعدادی از تماشاگران عراقی علیه بازیکنان تیم ملی ایران شعارهای نا به جایی سر داده اند. البته به غیر از اینکه نمی توان این رفتار را به کل مردم عراق تعمیم داد، بلکه نمی توان بر این واقعیت هم چشم پوشی کرد که پس از سقوط صدام ملعون رابطه ایران و عراق در تمامی زمینه ها به بالاترین سطح رسیده  و رقابت امروز ایران و عراق هم مثل تمامی بازیهای اخیر این دو تیم دیداری کاملا ورزشی خواهد بود و نه دیداری سیاسی.

حمایت از تیم ملی ایران

ایران- عراق و بیستمین مصاف

ایران و عراق تا به حال بیست بار رو در روی هم قرار گرفته اند که اولین بازی سال 1962 و آخرین رویارویی هم به نوامبر سال 2010 باز می گردد. نخستین بازی با تساوی به پایان رسید و آخرین مصاف هم با پیروزی ایران همراه شد. نکته جالب اینکه در اکثر اوقات پیروزی با تیم ایران بوده و تیم ملی ایران در یازده بازی به پیروزی رسیده  و چهار بازی مساوی شده و ایران تنها پنج بار بازی را به حریف واگذار کرده است.  با این حال در پیروزیهای عراق و ایران، اختلاف گل دو تیم تنها یک گل بوده و همین نشان دهنده نزدیکی فوق العاده دو تیم است. به گفته بسیاری از کارشناسان فوتبال در آسیا تیمهای ایران و عراق نزدیک ترین سبک را در کل فوتبال آسیا با هم دارند که شاخصه فوتبال هر دو کشور هم حضور بازیکنان تکنیکی است؛ بازیکنانی که در تمامی افتخارات دو تیم نقش اصلی را ایفا کرده اند.

سابقه ای که غیرقابل مقایسه است

تیم ملی ایران

اگرچه عراق با عنوان "مدافع عنوان قهرمانی" پا به قطر گذاشته تا از عنوان قهرمانی اش در دوره قبل این بار در جام ملتهای 2011 دفاع کند اما سابقه این دو تیم به هیچ وجه با هم قابل مقایسه نیست. اگر نتایج دو تیم را به صورت کاملا منصفانه در طول تاریخ فوتبال آسیا با هم مقایسه کنیم، بدون تردید به این نتیجه می رسیم که فوتبال ایران یک سر و گردن از فوتبال عراق بالاتر است. کسب سه قهرمانی در آسیا و درو کردن تمامی عناوین نظیر عنوان آقای گلی یا بیشترین برد در آسیا به نام فوتبال ایران است و حتی دیگر رقبای بزرگ ایران نظیر عربستان، کره جنوبی یا ژاپن حتی با اختلاف هم نمی توانند به گرد پای فوتبال ایران برسند. با این حال قصه این بار متفاوت است. تیم ملی عراق به واسطه حضور بازیکنان با تجربه ای نظیر هوار ملا محمد، نشات اکرم، عماد رضا، یونس محمود و جاسم کرار تیم پرقدرتی را به جام ملتهای آسیا روانه کرده و این بار تیم ملی ایران با پوست اندازی و ورود نسل جدید، با تیم ناشناخته ای به مهمترین تورنمنت فوتبالی قاره آسیا پا گذاشته است.

افشین قطبی و نکونام

لطف ایران در حق تیم ملی عراق

علیرضا منصوریان هفته پیش گفت که فوتبال ایران بیشترین لطف را به تیم ملی عراق کرده. اشاره مربی تیم ملی ایران به حضور بازیکنان عراقی در لیگ ایران –که جزو معتبرترین لیگهای آسیاست- است که این بازیکنان به واسطه حضورشان در تیمهای ایرانی هم با تجربه تر می شوند و هم اینکه به پولهای کلانی هم می رسند. در این شرایط این بازیکنان که اکثرا مهمترین بازیکنان تیم ملی عراق هم به حساب می آیند، قطعا نقش کلیدی در بازی امروز برابر ایران ایفا می کنند. شناخت این بازیکنان از فوتبال ایران و انتقال این اطلاعات به وولفگانگ سیدکا، مطمئنا کارتیم ملی ایران را در این بازی دشوار خواهد کرد. با این حال نکته ای که نباید آن را فراموش کرد اینکه نه با یک برد صعود ایران از مرحله گروهی جام ملتهای آسیا قطعی می شود و نه اینکه با یک باخت نباید تیم ملی را حذف شده دانست. یادآوری شکست ایران برابر عراق در نخستین دیدار تیم ملی در جام ملتهای 96 و سپس نمایش فوق العاده مردان مایلی کهن در آن مسابقات به خوبی ثابت می کند که با یک باخت همه چیز برای تیم ملی ایران تمام نمی شود، هر چند که همچنان امید زیادی وجود دارد که ایران رقابتها را با بردی مقتدرانه آغاز کند. همه چیز تا چند ساعت دیگر شروع می شود. ساعت 19:45، چشم ایران به ورزشگاه الریان دوحه است.

محسن معتمدکیا

بخش ورزشی