تبیان، دستیار زندگی
مقتدی صدر رهبر جریان صدر نیز با اشاره به اوضاع زندانیان این کشور تاکید کرد که عربستان باید در راستای تحکیم روابط گام بردارد و اقدامی که علیه عراقی ها در این کشور صورت می گیرد با اصل روابط متقابل و اصل همسایگی مغایرت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاهلیت جدید سعودیها

علیه شیعیان عراق

عراق و عربستان

مقامات سعودی که تاکنون به حمایت تروریستها در داخل عراق می پرداختند پس از اینکه نتوانستند کاری از پیش ببرند به جان شیعیان بخت برگشته ای که سرنوشت آنها را به این کشور کشانده است، افتاده اند.

عربستان سعودی که تشکیل یک دولت شیعه را در عراق نمی تواند بپذیرد از ابتدای شکل گیری دولت شیعیان در همسایگی اش به شیوه های گوناگون سعی کرد که در مسیر آن کارشکنی کند به گونه ای که این کشور از محدود کشورهای عربی است که همواره اوضاع امنیتی را بهانه ای برای طفره رفتن از برقراری روابط با عراق کرده است و تاکنون هم تلاشی در این زمینه انجام نداده است.

سعودی ها علاوه بر صدور فتوای های علمای وهابی اش که خون شیعیان را مباح می دانند ید طولایی در حمایت از اقدامات تروریستها دارد که اسناد دخالت دستگاه اطلاعاتی آن را که اخیرا سبب رسوایی آنها شده است، را نیز باید به آن افزود به طوری که"سعود الفیصل" وزیرخارجه عربستان، "مقرن بن عبدالعزیز" رئیس سرویس اطلاعاتی این کشور را به خاطر برملا شدن این نقش درعراق مورد توبیخ قرارداده است.

اما کینه سعودی به شیعیان عراق به اینجا محدود نمی شود و منابع آگاه در زندان "رفحاء" از هجوم نیروهای امنیتی عربستان در دوم ماه ژانویه جاری به زندانیان عراقی که اکثر آنها مدت زیادی است بدون محاکمه در این کشور به سر می برند و تهدید آنها به گردن زنی خبر دادند.

سازمان بین المللی مقابله با تروریسم در بیانیه ای ضمن محکوم کردن اقدامات ضد بشری سعودی ها آنها را مسئول حفظ جان زندانیان عراقی دانست. این سازمان احکام صادره علیه زندانیان عراقی را طایفه ای، سیاسی و باطل دانست

در این یورش وحشیانه 31 عراقی به مکان نامعلومی انتقال داده شدند این اقدام به خاطر رسانه ای شدن موضوع زندانیان عراقی و نشانه خشم سعودی ها از این اقدام بود. حادثه مشابهی در زندان "عرعر" نیز رخ داد و طی چند مرحله زندانیان را به مکان نامعلومی انتقال دادند که این اقدامات اعتصاب غذای زندانیان را به دنبال داشت که سبب شد برخی از آنها از بیمارستان سر در آورند.

زندانیانی که هنوز به سرنوشت همبندان خود گرفتار نشده اند از دولت و مردم عراق خواستند که تحرکی به خاطر نجات آنها صورت دهند و تحقیق عادلانه ای به دور از فشارهای مقامات و شیوخ وهابی صورت دهند.

زندانی

سازمان بین المللی مقابله با تروریسم در بیانیه ای ضمن محکوم کردن اقدامات ضد بشری سعودی ها آنها را مسئول حفظ جان زندانیان عراقی دانست. این سازمان احکام صادره علیه زندانیان عراقی را طایفه ای، سیاسی و باطل دانست.

"مقتدی صدر" رهبر جریان صدر نیز با اشاره به اوضاع زندانیان این کشور تاکید کرد که عربستان باید در راستای تحکیم روابط گام بردارد و اقدامی که علیه عراقی ها در این کشور صورت می گیرد با اصل روابط متقابل و اصل همسایگی مغایرت دارد.

"کمیله الموسوی" عضو ائتلاف اتحاد ملی عراق در این زمینه گفت: در نشستی که با "عمرو موسی" دبیرکل اتحادیه عرب داشته ایم خواستار دخالت این اتحادیه درباره موضوع زندانیان عراقی شده ایم.

وی افزود: اتحادیه عرب باید موضعی قوی در قبال مباح دانستن خون عراقی ها و اعدام زندانیان عراقی بوسیله مقامات سعودی اتخاد کنند زیرا این زندانیان گناهی که مرتکب مجازات این چنینی باشد مرتکب نشده اند.

الموسوی تصریح کرد: موضوع بازداشتی های عراقی از اولویت های اصلی ما در اجلاس سران کشورهای عربی در مارس آینده در بغداد است و "عمرو موسی" به ما وعده داده است که در این باره اقدام عاجلی به عمل آورد.

وی بیان داشت: "اسامه النجیفی" رئیس مجلس عراق اعلام کرده که "هوشیار زیباری" وزیر خارجه در دو روز آینده به صحن مجلس می آید تا دراین باره توضیح دهد.

منبع:جهان نیوز

بخش سیاست