تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام موسوی هوایی بر ضرورت تقویت نهادهای مردمی در سالم سازی فضای مجازی تأکید کرد و گفت: فضاهای دینی و فرهنگی امر و نهی بردار نیستند لذا بهترین راه ارزیابی وبلاگهای دینی حضور فعال خود مردم در این فضای مجازی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیب شناسی وبلاگهای دینی

محتوای دینی فضای مجازی باید تقویت شود

موسوی هوایی

حجت الاسلام موسوی هوایی بر ضرورت تقویت نهادهای مردمی در سالم سازی فضای مجازی تأکید کرد و گفت: فضاهای دینی و فرهنگی امر و نهی بردار نیستند لذا بهترین راه ارزیابی وبلاگهای دینی حضور فعال خود مردم در این فضای مجازی است.

حجت الاسلام سیدجواد موسوی هوایی، در مورد فعالیت وبلاگها در حوزه دین اظهار داشت: همراه با پیشرفت تکنولوژی و محیطهای مجازی در دنیا آنهایی که در فضای دینی زندگی می کنند و بدنبال رشد و تعالی خود و جامعه بشری هستند سعی می کنند این ابزار را در خدمت مسائل دینی و الهی بگیرند و با این ابزار پیام دین را به سراسر جهان برسانند.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در محیط مجازی افرادی هستند که از وبلاگ برای پیامهای دینی استفاده می کنند و وبلاگ پس از پست الکترونیک یکی از ساده ترین نوع انتقال پیام است.

وی افزود: برای اینکه این فضای مجازی سلامت خود را از دست ندهند و کارکرد انسانی و دینی داشته باشد بهتر است ما گزاره های دینی را منتقل کنیم و با طراحی های مناسب، تمام سلایق را به سمت مسائل معنوی و اخلاقی هدایت کنیم و با عملکرد صحیح خود، دست دشمنان دین و بشریت و کسانی که در صدد هستند جوامع انسانی را به انحطاط دینی، اخلاقی و حتی اجتماعی و سیاسی بکشانند را از این فضاها کوتاه کنیم.

موسوی هوایی به برخی پژوهشهای انجام شده در حوزه وبلاگ نویسی در ایران اشاره کرد و افزود: طبق پژوهشهای انجام شده بیشتر افراد برای مشارکت در امر جمعی وارد فضای اینترنت می شوند چون خیلی از محدودیتهای فیزیکی و فضای عینی را ندارد و فرد با آزادی عمل می تواند عقاید خود را منعکس کند.

وی فرهنگسازی در مواجهه با هر مسئله را بسیار مهم خواند و گفت: در ابتدای ورود اینترنت در کشور خیلی از روحانیون در قم در سالم سازی این فضا کمک کردند و یکی از نکات مهم در این زمینه این است که باید ریشه ها و سؤالاتی که در اذهان برخی جوانان است را شناسایی و به صورت کلان پاسخ دهیم.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: علاوه بر ارزیابی محتوای فضای مجازی به ویژه در حوزه دینی باید به قوت بخشی این فضا کمک کنیم در مورد قوت بخشی به نظر می رسد باید پورتال های قوی ملی و اسلامی ایجاد شود که سلایق مختلف جوانان و نوجوانان را پوشش داده و خدماتی به سادگی در اختیار آنها قرار دهند.

وی بر تقویت نهادهای مردمی در راستای سالم سازی فضای مجازی تأکید کرد و یادآور شد: فضاهای دینی و فرهنگی امر و نهی بردار نیستند مگر امر و نهی خدا، امام معصوم و ولی فقیه،  این یک حقیقت است و انقلاب اسلامی ما به تجربه این را دارد لذا باید کاملا مردمی در این فضا حرکت کنیم.

حجت الاسلام موسوی هوایی بر ارزیابی هدایتگرانه وبلاگهای دینی تأکید کرد و افزود: باید ببینیم کدام فضا مخاطب بیشتری دارد تا بتوانیم آن را تقویت یا ارزیابی کنیم. عموم بلاگرها و استفاده کننده ها از اینترنت در ایران در مواجهه با مسائل دینی اطمینان نمی کنند به یک وبلاگی که راجع به آیاتی از قرآن نظریه داده باشد. بلکه به سراغ سایتهای معتبری چون حوزه، تبیان، نور می روند. چون مرجعیت تخصصی در این مورد مشخص است و مردم ما بسیار آگاه هستند و ما از این مسئله نگرانی نداریم.

تنظیم: هومن بهلولی