تبیان، دستیار زندگی
سکولاریزم در جامه کمونیسم پا به عرصه وجود نهاد و پس از شکست در این وادی خود را در لباس دموکراسی، آزادی بیان و اندیشه پنهان ساخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکولارها چه می‌گویند؟

سکولارها چه می‌گویند؟

کتاب «سکولارها چه می‌گویند؟» نوشته‌ی محمد قطب و ترجمه‌ی جواد محدثی، با تاكید بر ارزش‌های حقیقی دین، برخی از باورهای اصلی سكولارها را به چالش می‌كشد.

به گزارش ایبنا، این نوشتار از مجموعه کتاب‌های «اندیشه» کانون به شمار می‌آید و در پنج فصل و یک مقدمه خلاصه شده است.

سکولاریزم که بر نظریه جدایی دین از سیاست اصرار دارد و تاکید می‌کند نباید دین را با دیگر وجوه زندگی درهم آمیخت، محصول دوران بیزاری اروپاییان بعد از جنگ‌هایشان با مسلمانان است.

زمانی که تلاش داشتند خود را از زیر سلطه کلیسا رها کنند و جنگ با مسلمانان آنها را به سوی این دین جذب کرد و نویسندگان اروپایی را وادار ساخت تا چهره‌ای غیرواقعی و زشت از مسلمانان در آثار خود ارایه دهند تا نسبت به این گرایش ناگهانی مصونیت ایجاد کرده باشند.

سکولاریزم که بر نظریه جدایی دین از سیاست اصرار دارد و تاکید می‌کند نباید دین را با دیگر وجوه زندگی درهم آمیخت، محصول دوران بیزاری اروپاییان بعد از جنگ‌هایشان با مسلمانان است

از آن‌جا که اصطلاح "سکولاریسم" در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معنای دقیق آن نیز بر اساس نوع کاربرد متفاوت می‌باشد. سکولاریسم می‌گوید که دنیا را می‌توان بدون تکیه بر تعالیم الهی و آموزه‌های مذهبی اداره کرد.

موافقین سکولاریسم بر این باورند که گرایش به سکولاریسم و دوری از دین،‌ نتیجه‌ی اجتناب‌ناپذیر عصر روشنگری است، که در آن گرایش عموم جامعه به سوی علم و خرد سوق پیدا کرد و از دین دورتر شدند.

از طرف دیگر، مخالفین سکولاریسم می‌گویند که یک دولت سکولار، خود مشکلات زیادی را معرفی می‌کند، بدون آنکه بتواند راه حلی برای مشکلات اصلی، مانند آزادی عقاید فردی و مذهبی ارائه دهد.

سکولاریزم در جامه کمونیسم پا به عرصه وجود نهاد و پس از شکست در این وادی خود را در لباس دموکراسی، آزادی بیان و اندیشه پنهان ساخت

در هر صورت، سکولاریزم در جامه کمونیسم پا به عرصه وجود نهاد و پس از شکست در این وادی خود را در لباس دموکراسی، آزادی بیان و اندیشه پنهان ساخت. هدف این اندیشه وارداتی را نیز دین زدایی و منزوی ساختن دین از دیگر وجوه جامعه برشمرده‌اند که در این دفتر بحث و بررسی می‌شود.

در معرفی این کتاب در پشت جلد آن آمده است: «ارزش‌های حقیقی چیزی مانند ژلاتین نیست که طبق خواسته‌ها شکل یابد؛ سنت‌های الهی وابسته به خواسته‌ها و هوس‌ها نیست. این ارزش‌ها که در میزان خدا اعتبار دارد و سنن الهی بر اساس آن‌ها جاری می‌گردد عبارتست از ایمان به خدا، ایمان به دین حق و عمل حقیقی طبق روش الهی، و سکولارها مدت‌هاست که همه اینها را از یاد برده‌اند ...»

چاپ دوم «سکولارها چه می‌گویند» در 191 صفحه، شمارگان 2500 نسخه و بهای 25000 ریال وارد بازار کتاب شده است.


بخش کتاب‌خوانی تبیان - محمد بیگدلی