تبیان، دستیار زندگی
پولاد از من خواست که این دو قسمت را به مسعود کیمیایی نشان دهد. پولاد تعریف می‌کرد که پدرش یک بار آن را دید و گفت دوباره بگذارد که ببیند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این "قیصر" بعد از انقلاب است!

پولاد کیمیایی

وقتی "خون‌بهاء" مورد پسند کیمیایی قرار بگیرد؛

پولاد از من خواست که این دو قسمت را به مسعود کیمیایی نشان دهد. پولاد تعریف می‌کرد که پدرش یک بار آن را دید و گفت دوباره بگذارد که ببیند.شبکه ایران: مجموعه "خون‌بها" که هفته گذشته پخش آن از شبکه یک سما به پایان رسید به یکی از سریال‌های پر حاشیه و جنجال‌برانگیز سیما مبدل شد. سریالی که صداوسیما آن را تولید کرد، خود آن را توقیف کرد و سرانجام با 4 سال تاخیر و پس از جرح و تعدیل‌های فراوان رضایت به پخش آن را صادر کرد.

این روابط بیش از اندازه آمریکایی است

همین ممیزی‌ها سبب شد که سعید نعمت‌الله نویسنده فیلمنامه نامش را از تیتراژ مجموعه بردارد و با این کار اعتراض خود را نسبت به جرح و تعدیل‌ها اعلام کند؛ موضوعی که شائبه توقیف سریال به دلیل مشکلات فیلمنامه را تقویت کرد اما جواد مزدآبادی با رد چنین احتمالاتی به شایعه عدم پخش این سریال به دلیل ارتباط دو شخصیت اصلی قصه صحه گذاشت: من فکر می‌کنم مدیران صدا و سیما روی یک سری از روابط مثل رابطه شاهرخ و فرشته و رسول حساسیت داشتند و فکر می‌کنند این روابط بیش از اندازه آمریکایی است.

سبقت "خون‌بهاء" از "مختارنامه" و پسند کیمیایی

پخش مجموعه تلویزیونی "خون‌بهاء" با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد و برخلاف پیش‌بینی مزدآبادی که ادعا کرده بود آمار بینندگان این مجموعه بیشتر از "مختارنامه" خواهد شد، در اقبال عمومی مخاطبان هم توفیق چندانی نداشت. اما شنیده‌ها حاکی است که گویا این سریال که به لحاظ تم فیلمنامه و دیالوگ‌نویسی تا حدودی با سینمای خاص مسعود کیمیایی قرابت دارد، مورد توجه این کارگردان مولف سینمایی قرار گرفته است.

این "قیصر" بعد از انقلاب است

کارگردان "خون‌بهاء" که در تیتراژ سریال هم با قدردانی از مسعود کیمیایی تعلق خاطرش به این کارگردان را اعلام کرده بود، در تازه‌ترین گفت‌وگوی‌اش با سروش ضمن اعلام این خبر گفته است: ما دو قسمت از کار را مونتاژ کرده بودیم که البته هنوز صداگذاری و موسیقی نداشت. پولاد از من خواست که این دو قسمت را به مسعود کیمیایی نشان دهد. پولاد تعریف می‌کرد که پدرش یک بار آن را دید و گفت دوباره بگذارد که ببیند. بعد از بار دوم از پولاد خواست تا شماره من را بگیرد و با من صحبت کند. من آن زمان چنین فکر نمی‌کردم اما مسعود کیمیایی به من زنگ زد و گفت که این "قیصر" بعد از انقلاب است. برای من خیلی جالب بود که خالق قیصر چنین تصویری از سریال داشت.

او برای خودش هزار تا سعید نعمت الله است

اما همان‌طور که گفته شد به نظر می‌رسد این شباهت به لحاظ فیلمنامه به سینمای خاص کیمیایی شباهت دارد تا از منظر کارگردانی؛ چرا که قصه مجموعه "خون‌بهاء" بر مبنای تم انتقام فردی شکل گرفته است؛ تم مورد توجه کیمیایی به عنوان پرچمدار انتقام فردی و گریز از قانون. جنس دیالوگ‌های این سریال هم همچون دیگر آثار سعید نعمت‌الله شباهت زیادی به دیالوگ‌پردازی فیلم‌های کیمیایی دارد، نکته‌ای که از نگاه کیمیایی دور نمانده و پخش "رستگاران" و "زیر هشت" بهانه‌ای برای اعلام رضایت و پسند وی فراهم کرد. اظهار رضایتی که برخی آن را جرقه‌ای برای همکاری کیمیایی در ساخته‌های آتی‌اش با نعمت‌الله عنوان کردند. موضوعی که به مذاق نعمت الله خوش آمد تا جایی که برای تلافی این لطف و درآمدن از خجالت کیمیایی بگوید: نه کیمیایی به سراغ من نمی‌آید. او برای خودش هزار تا سعید نعمت الله است. پس دلیلی ندارد که سمت من بیاید.

چون داستان قهرمانی را تعریف می‌کند که برادرش به ناحق کشته شده و او درصدد خونخواهی از قتل برادرش است. البته فضاسازی داستان و تعلق داشتن آدم‌های قصه به جنوب شهر و نوع روابط و مناسباتی که بین آنها برقرار بود نیز عناصر دیگری هستند که به این تشابه دامن می‌زنند.

وجه تشابه "قیصر" و "خون‌بهاء"

جواد مزدآبادی که خود طرح ابتدایی قصه را به نعمت‌الله پیشنهاد داده است، قهرمان داستان و ساختار قصه را وجه تشابه سریالش با "قیصر" کیمیایی دانسته و گفته است: چون داستان قهرمانی را تعریف می‌کند که برادرش به ناحق کشته شده و او درصدد خونخواهی از قتل برادرش است. البته فضاسازی داستان و تعلق داشتن آدم‌های قصه به جنوب شهر و نوع روابط و مناسباتی که بین آنها برقرار بود نیز عناصر دیگری هستند که به این تشابه دامن می‌زنند.

پولاد کیمیایی را در یک قاب مستقل هم می‌تواند دید

در حالی که نعمت‌الله تحت‌تاثیر قرار گرفتن از کیمیایی را مایه افتخار خود می‌داند، پولاد کیمیایی در بخشی از گفت‌وگوی خود با این هفته‌نامه از سختی تلاش‌اش برای بیرون آمدن از زیر سایه پدر و تبدیل شدن به یک هنرمند مستقل گفته است. بازیگر نقش رسول گفته است: من هیچ‌گاه شرایط همه بازیگران را نداشته‌ام چون هیچ‌گاه با هیچ‌گروهی نبوده‌ام، حتی کسانی از کنار پدر من به جایی رسیدند و فیلمساز شدند و خودشان خوب می‌دانند چه کسانی هستند بعد از این‌که استعداد من در "حکم" کشف شد هم سراغ من نیامدند. من ثابت کردم که پولاد کیمیایی را در یک قاب مستقل هم می‌تواند دیده شود؛ اما شما ببینید معرفتی که تلویزیون به من نشان داد، سینما نشان نداد.

من از دل سینمای مسعود کیمیایی مستقل بیرون آمدم

پولاد در بخش دیگری از این مصاحبه از تاثیرگذاری نام مسعود کیمیایی در انتخاب کردن و انتخاب شدن خود گفته است: من هیچ‌گاه وارد گروه یا دسته‌ای نشده‌ام، خودم را به کسی وابسته نکرده‌ام، به کسی باج نداده‌ام، من از دل سینمای مسعود کیمیایی مستقل بیرون آمدم؛ یعنی سخت‌ترین کار ممکن. من به نام پدرم افتخار می‌کنم ولی هیچ نیازی ندارم برای موفقیت خودم پدرم را خرج کنم.

به خاطر نام بزرگ کیمیایی(مسعود) از خیلی کارها محروم بوده‌ام

این بازیگر در ادامه خاطرنشان کرده است: امروز هم اعلام می‌کنم آمادگی این را دارم که با کارگردانان صاحب‌نام کار کنم. اگر چه سال‌ها به خاطر نام بزرگ کیمیایی(مسعود) از خیلی کارها محروم بوده‌ام و خیلی‌ها شاید اصلا پیشنهاد کار به من نداده‌اند اما امروز دوست دارم با تمام بزرگان این عرصه همکاری داشته باشم.


بخش سینما وتلویزیون تبیان