تبیان، دستیار زندگی
دو روز پیش، وقتی شورای جهانی سفر و گردشگری گزارش های خود را درباره رونق توریسم در 181 کشور جهان بررسی کرد، کمتر کسی فکر می کرد که پیش بینی های این سازمان، ادامه سیر نزولی گردشگری را برای ایران در 10سال آینده در بر داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش بینی رکود گردشگری در ایران

آمار


دو روز پیش، وقتی شورای جهانی سفر و گردشگری گزارش های خود را درباره رونق توریسم در 181 کشور جهان بررسی کرد، کمتر کسی فکر می کرد که پیش بینی های این سازمان، ادامه سیر نزولی گردشگری را برای ایران در 10سال آینده در بر داشته باشد.


در این گزارش که توسط کارشناسان شورای جهانی گردشگری و به کمک دانشکده اقتصاد دانشگاه آکسفورد تهیه شده است، میزان درآمد کشورها از صنعت توریسم در بازه های زمانی 10 ساله بررسی شده و بر این اساس پیش بینی می شود که ایران تا سال 2020 با رکود یک دهم درصدی در جذب درآمدهای توریسم، مواجه شود و رشد واقعی تولید ناخالص داخلی حاصل از گردشگری، از 3.9 به 3.8 درصد کاهش یابد.

در رده‌بندی ‌انجام شده، ایران از نظر تولید ناخالص داخلی حاصل از گردشگری در رتبه 30، نسبت به اقتصاد ملی در رتبه 95 و از نظر رشد اقتصادی در رتبه 135 قرار گرفته است.

شاید تاسف برانگیزتر از همه این باشد که بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، در 10 سال آینده ایران در رتبه های آخر این رده‌بندی و تنها بالاتر از

سوریه قرار خواهد گرفت

این در حالی است که در خاورمیانه رقبای سرسختی مانند لبنان و اردن، جایگاه ایران را در گردشگری منطقه رو به انحطاط بردهاند. به طوریکه کشور لبنان با 37.6 درصد رشد در تولید ناخالص داخلی از گردشگری، رو به رو است و این رقم برای ایران به 3.9 درصد می رسد! اردن، مصر، سوریه، ترکیه، عربستان نیز به ترتیب به دنبال این کشور هستند و سعی در گرفتن گوی سردمداری توریسم منطقه خاورمیانه دارند.

اما شاید تاسف برانگیزتر از همه این باشد که بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، در 10 سال آینده ایران در رتبه های آخر این رده‌بندی و تنها بالاتر از سوریه قرار خواهد گرفت.

کشورهای برتر جهان در جذب توریست

همچنین در روزهای پایانی سال ‌میلادی، سایت«ورد تراول»، 10مقصد برتر گردشگری جهان را معرفی کرد که در سال 2010 در جذب توریست موفق بوده اند. در ابتدای این فهرست نام فرانسه، امریکا و چین به چشم می خورد و کشورهای مکزیک، کنیا و نیوزلند هم در رده های هشتم تا دهم قرار دارند. کشورهای اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و ترکیه هم به ترتیب رده های چهارم تا هفتم جدول را پر کرده اند.

چین با عملکرد موفق خود در طول برگزاری مسابقات آسیایی «گوآنگژو» و

المپیک پکن 2008، قدم به قدم به هدف جذب 100 میلیون گردشگر در

سال 2020 و تبدیل شدن به مقصد نخست گردشگری جهان نزدیک تر می شود

ایفل

فرانسه که در سال 2009 هم بهترین مقصد گردشگری جهان شده بود، موفق ترین کشور در زمینه سازماندهی توریست ها به شمار می رود و چین که در رده بندی فعلی رتبه قدیمی اسپانیا را تصاحب کرده، رقیب جدی فرانسه در رده بندی های آینده به شمار می رود.

چین با عملکرد موفق خود در طول برگزاری مسابقات آسیایی «گوآنگژو» و المپیک پکن 2008، قدم به قدم به هدف جذب 100 میلیون گردشگر در سال 2020 و تبدیل شدن به مقصد نخست گردشگری جهان نزدیک تر می شود.

ترکیه هم یکی دیگر از کشورهای آسیایی است که در سال‌های اخیر عملکرد خوبی در زمینه جذب گردشگر داشته و قصد دارد در سال ‌2014 به یکی از پنج مقصد برتر گردشگری جهان تبدیل شود.

ترکیه تنها کشور جهان در سال 2009 بود که با وجود بحران جهانی اقتصادی و شیوع آنفلوآنزا، همچنان شاهد افزایش تعداد گردشگران خود بود.


بخش گردشگری- الهام مرادی

برگرفته از مهر، ایسنا