تبیان، دستیار زندگی
یک گره خوب باید این ویژگی ها را داشته باشد: به راحتی زده شود، قابل بررسی و به عبارتی خوانا باشد، ایمن باشد و تحت فشار باز نشود، پس از اینکه به آن بار داده شد به راحتی قابل باز کردن باشد و کمترین آسیب و شکست را به طناب وارد کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصول حرفه ای گره زدن

گره


اگرچه انواع بسیار زیادی از گره ها وجود دارد، اما پیشنهاد می کنیم به جای یاد گرفتن گره های مختلف، تعداد محدودی از گره ها را یاد بگیرید که در هر شرایطی می توانند کمک کننده شما باشند. به این ترتیب می توانید مهارت و سرعت خود را در زدن گره بالا ببرید و امکان اشتباه و ضریب به خطر افتادن را کاهش دهید.


یک گره خوب باید این ویژگی ها را داشته باشد: به راحتی زده شود، قابل بررسی و به عبارتی خوانا باشد، ایمن باشد و تحت فشار باز نشود، پس از اینکه به آن بار داده شد به راحتی قابل باز کردن باشد و کمترین آسیب و شکست را به طناب وارد کند.

بهترین روش برای كاهش از دست رفتن مقاومت طناب، استفاده از گره ای است كه حداكثر سطح فعال را داشته باشد. یعنی گره ای كه فشار را روی طناب بیشتری پخش كند. البته تشخیص چشمی اینكه یك گره بزرگتر بهتر عمل خواهد كرد، كمی دشوار است. هر گره ای می تواند خوب عمل کند اگر به جای آنکه بی جهت رشته ها را به هم پیچانده و فشار را زیاد کنید، آن را تمیز و مرتب بزنید.

مهم ترین اصل در تمیز و مرتب گره زدن این است که گره خوانا باشد یعنی به راحتی قابل تشخیص باشد. وقتی گره را مرتب زده باشید هر قدر که آن را برای سفت کردن می کشید باز هم مرتب سفت می شود حتی اگر کاملا به آن بار وارد کنید.

گره های حلقه دار

اگر قرار است فقط یک گره یاد بگیرید، آن گره باید 8 (eight) به اشکال مختلف باشد. برای متصل کردن سر طناب به بعضی از ابزار ها و یا حلقه ها به خصوص در کوه نوردی و غارنوردی، نیاز به یک گره حلقه دار دارید. مناسب ترین گره ها برای این کار گره 8 و 9 هستند. گره هشت، گره ای چند منظوره و بسیار کارآمد در میان گره های حلقه دار است و گره 9محکم ترین گره حلقه دار که باید برای طناب های نازک از آن استفاده کرد.

برای طناب های با قطر 9 میل و کمتر و یا طنابهای خشن و خشک، گره 9 (nine) و طناب های از قطر 9 میل به بالا گره 8 (eight) مناسب است. فقط باید در نظر داشته باشید که زدن گره 9 کمی مشکل تر است و به طناب بیشتری نیاز دارد.

در چنین مواردی یک حلقه بزنید و آن را به یک میلون و یا کارابین مقاوم بیندازید. حلقه را روی تکیه گاه طبیعی قرار دهید و یا یک گره ساده بزنید. طناب را از انتهای تکیه گاه عبور دهید و سپس آن را از پشت گره رد کنید(هشت تعقیب). گره هشت از پشت خود عبور کرده و هشت تعقیب زده می شود.

گره
گره

نمونه ای از گره 8

وقتی تکیه گاه بزرگ است و یا یک ریسمان است، گره های هشت و نه برای زدن کند است. در چنین شرایطی گره بولین را سریعتر و راحت تر می توان به دور اجسام بزرگتر زد. علی رغم شهرتی که گره بولین دارد، گره چندان ایمنی نیست و به راحتی باز می شود. در حرکت های مداوم، بخصوص وقتی که بار کمی روی آن باشد و یا اصلا باری روی آن نباشد، جابجا شده و باز می شود و اگر بد به آن بار داده شود شل می شود.

با توجه به همین چند دلیل، گره بولین اصلا برای حمایت توصیه نمی شود. با این حال اگر اصرار به استفاده از این گره دارید حتما یک گره سر دست یا ضامن در امتداد آن بزنید و یا از یک گره ماهیگیر دور طناب ثابت استفاده کنید.

گره
نمونه ای از گره 9

گره حلقه دار سردست

این گره ساده ترین گره حلقه دار است. گره حلقه دار سردست، کاربرد های خودش را دارد. باید در نظر داشت که به اندازه گره حلقه دار هشت و نه محکم نیست اما کوچک است و از حداقل طناب برای زدن آن استفاده می شود. در مواردی که طناب خیلی خشک و شق می باشد عملی ترین گره ای است که می توانید بزنید. در تمام گره ها انتهای طناب را با قبضه ای 10 سانتی متری یا کمی بیشتر بزنید تا وقتی گره تحت فشار بار قرار گرفت باز نشود.

گره

نمونه ای از گره حلقه دار سردست


بخش گردشگری تبیان- الهام مرادی