تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام هادی صادقی، دبیر جشنواره «هنر آسمانی» گفت: سومین دوره این جشنواره، ویژه طلاب و فضلای هنرمند حوزه علمیه، نیمه اول اسفندماه سال جاری در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نشست خبری مطرح شد؛‌

سومین جشنواره «هنر آسمانی» اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود

نشست رسانه ای سومین جشنواره «هنر آسمانی»

حجت‌الاسلام هادی صادقی، دبیر جشنواره «هنر آسمانی» گفت: سومین دوره این جشنواره، ویژه طلاب و فضلای هنرمند حوزه علمیه، نیمه اول اسفندماه سال جاری در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی، نشست رسانه‌ای سومین جشنواره ادبی‌ـ‌هنری «هنر آسمانی» ویژه طلاب و فضلای حوزه علمیه با حضور حجت‌الاسلام «هادی صادقی» دبیر جشنواره و «وحید فرجی» دبیر اجرایی این جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

دبیرخانه دائمی جشنواره «هنر آسمانی» ایجاد شد

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام هادی صادقی، مدیر مركز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما گفت: دو دوره گذشته جشنواره «هنر آسمانی» هر یك به فاصله دو سال برگزار شده و هدف از برگزاری این جشنواره این است كه پیوند حوزه‌های علمیه، طلاب و روحانیون با مسایل هنری را تقویت و معرفی كند و زمینه‌های ارتباط دیگر هنرمندان با این افراد را فراهم آورد.

وی افزود: خوشبختانه دبیرخانه دائمی جشنواره ایجاد و مكان آن در شهر در قم احداث شده است و پایگاهی برای همه هنرمندان ـ اعم از طلبه و غیر طلبه ـ با رویكرد ایجاد فضایی روحانی و معنوی است.

دبیر سومین جشنواره هنر آسمانی در مورد اهداف ایجاد دبیرخانه این جشنواره گفت: «ترویج فرهنگ پژوهش در عرصه هنر» از جمله اهداف مهم دبیرخانه جشنواره است.

وی در مورد پژوهش‌ها هنری صورت گرفته و دو ویژگی آن گفت: ویژگی‌ اول؛ ذوق و توان هنری و آشنایی با دغدغه‌های هنرمندان است. ویژگی دوم نیز این است كه پژوهش‌ها در عرصه دین نیز باشند و هنرمندان توان پژوهشگری در این عرصه را هم داشته باشند و همین ویژگی است كه اقتضای حضور طلاب در عرصه هنر است.

بسیاری از مراجع تقلید بر حضور طلاب در عرصه هنر تأكید دارند

سرپرست دانشكده علوم حدیث ادامه داد: خوشبختانه امروز پس از یك دوره ركود، طلاب و فضلا باز به هنر روی آورده‌اند و این جای بسی خرسندی است. جالب این كه نه تنها طلاب وارد عرصه هنر شده‌اند، بلكه مراجع محترم تقلید نیز این كار را نه تنها نیكو می‌دانند، بلكه تأكید دارند برای برخی طلاب واجب است وارد عرصه هنر شوند.

وی در مورد لزوم حضور روحانیت در جامعه هنری كشور گفت: تاثیر حضور روحانیت و فضای هنری كشور از چند حیث متصور است. یكی از نظر ایجاد ارتباط انسانی است. منظر دیگر، آفرینش آثار هنری فاخر است كه علاوه بر جاذبه‌های معمول، جاذبه‌های آسمانی را نیز در خود دارد. مثلاً میل به زیبایی، پرستش و اخلاقیات كه همگی فطری هستند، جزو جاذبه‌های آسمانی محسوب می‌شوند. جنبه سوم نیز جنبه تكمیلی است. یعنی هنرمند و طلبه می‌توانند با همفكری و همكاری، سطح آثار هنری را ارتقا دهند.

داوری آثار دریافتی توسط دبیرخانه در سه مرحله تخصصی انجام می‌شود

حجت‌الاسلام صادقی با بیان اینكه سومین جشنواره هنر ‌آسمانی در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد، گفت: تا 2 هفته دیگر مهلت ارسال آثار به دبیرخانه به اتمام می‌رساند و پس از آن، داوری توسط زبده‌ترین متخصصان كشور و در سه مرحله صورت می‌گیرد.

وی در مورد دسته‌بندی موضوعات جشنواره مذكور گفت: «هنرهای نمایشی»، «هنرهای تجسمی»، «ادبیات (نثر و شعر)» و «پژوهش هنر» 4 موضوع كلی جشنواره هنر آسمانی را تشكیل می‌دهد.

دبیر سومین جشنواره هنر آسمانی در پایان سخنان خود تصریح كرد: برگزیدگان توسط امتیاز دهی داوران مشخص می‌شوند و از آنجایی كه احتمال دارد حد نصاب امتیازات توسط شركت‌كنندگان كسب نشود، ممكن است نفر برگزیده در یك رشته نداشته باشیم.

تاكنون آثار طلاب 18 استان كشور توسط دبیرخانه دریافت شده است

در ادامه این نشست «وحید فرجی» رئیس حوزه هنری قم به ذكر برخی نكات پرداخت.

وی گفت: در حاشیه افتتاحیه سومین جشنواره «هنر آسمانی»، نمایشگاهی از آثار برگزیده به مدت 10 روز در شهر قم برپا می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره «هنر آسمانی» در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران در مورد چگونگی حضور بانوان طلبه نیز گفت: هیچ تفاوتی بین برادران و خواهران وجود ندارد و حتی در دوره‌های قبل نیز برگزیدگانی از میان خواهران حضور داشتند.

دبیر اجرایی سومین جشنواره «هنر آسمانی» در مورد زمان برگزاری جشنواره گفت: جشنواره در یك روز و در نیمه اول اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود و تاكنون از 18 استان كشور آثاری به جشواره رسیده و تعداد آثار استان‌های «قم»، «خراسان رضوی» و «تهران» از سایرین بیشتر است.

تنظیم: هومن بهلولی