تبیان، دستیار زندگی
ندارد مهرزاد دانش گفت: علیرضا امینی فیلم سینمایی "زمان می ایستد" را بر اساس ساختار تجربی ساخته است و مثل ساخته های قبلی اش منطق درونی ندارد، در حالیکه فیلم تجربی باید به دنبال منطقی درونی باشد که فیلم "زمان می ایستد" فاقد آن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم "زمان می ایستد" منطق درونی ندارد


مهرزاد دانش گفت: علیرضا امینی فیلم سینمایی "زمان می ایستد" را بر اساس ساختار تجربی ساخته است و مثل ساخته های قبلی اش منطق درونی ندارد، در حالیکه فیلم تجربی باید به دنبال منطقی درونی باشد که فیلم "زمان می ایستد" فاقد آن بود.مهرزاد دانش ، منتقد فیلم درباره فیلم سینمایی "زمان می ایستد" گفت: این فیلم علیرضا امینی همانند کارهای گذشته وی ساختار تجربی داشت و بر اساس ساختار حرفه ای ساخته نشده بود.

. بنابراین نمی توان معیارها، الگوهای کلاسیک یا مدرن سینما را در این اثر جستجو کرد. البته این سوال مطرح می شود که این نوع فیلم های تجربی در بخش رسمی و مسابقه جشنواره ها چه کار می کنند؟ و در سابقه سینمای ایران چه جایگاهی دارند؟ چه طور می توان الگوهایی که آقای امینی دراین فیلم خواسته تجربه کند با فیلم هایی مقایسه کرد که بر اساس الگوهای ثابت شده در سینما ساخته شده اند.این منتقد سینمایی همچنین افزود: این فیلم چه تجربه جدیدی به سینمای تجربی افزوده است؟ علیرضا امینی یک کاراکتر را در وسط یک لوکیشن رها کرده و این کاراکتر پشت سر هم دیالوگ های تکراری را بیان می کند.

البته من شک دارم که آیا این فیلم فیلمنامه ای دارد یا نه؟ در واقع این مساله ماهیت فیلم را به چالش می کشاند.دانش ادامه داد: من از فیلم "زمان می ایستد" لذت نبردم. البته از آثار قبلی ایشان هم لذت نبرده بودم. به دلیل این که احساس می کنم که فیلم های امینی منطق درونی ندارد. فیلم تجربی باید به دنبال منطقی درونی باشد که این فیلم فاقد آن بود.

همچنین هانیه توسلی بازیگر توانایی است، اما در این فیلم خوب بازی نکرد، البته جای تعجب ندارد، چرا که وقتی نقش برای بازیگر جا نیفتد، مسلماً نباید انتظار بیشتری داشت.فیلم سینمایی" زمان می ایستد" به کارگردانی علیرضا امینی ساخته شده است. در این فیلم هانیه توسلی به ایفای نقش پرداخته است. داستان این فیلم درباره روایت دختری است که سه ماه باردار می باشد.

او برای رسیدن به معشوق خود تصمیم می گیرد از مرز بگریزد. او احساس گناه دارد و از طرفی این عمل را به علت عشق می داند. در مسیر از خدا می خواهد در صورتی که او را بخشید، خورشید را به او نشان دهد.

"زمان می ایستد" هیچ احترامی برای مخاطبش قائل نیست

مارگریت شاه نظریان گفت: "زمان می ایستد" نه فرم خاص و قابل اشاره ای دارد و نه مضمومنی. فقط شامل یک سری از تصاویر با یک بازیگر در یک محیط طبیعی است.

مارگریت شاه نظریان ، منتقد سینما، ضمن بیان این مطلب، در مورد ساختار فیلم " زمان می ایستد " ساخته علیرضا امینی گفت : عجیب ترین اتفاقی که درجشنواره امسال افتاده، این است که فبلمهایی تجربی، نظیر این فیلم ( زمان می ایستد ) در کنار آثار داستانی برای قضاوت قرار گرفته اند.

این منتقد سینما افزود : فیلمی که هیچ احترامی برای مخاطبان ندارد و امینی با تزفند استفاده از عنصر و ساختار تجربه گرایی در فیلم اش ، اثری بدون هیچ گونه جذابیت تصویری ساخته که بیشتر به نظر می رسد برای مخاطب آن طرف آبها و جشنواره های خارجی مناسب باشد .

شاه نظریان در ادامه ، با اشاره به فیلم هایی که با اهداف خاص و برای جشنواره ها ساخته می شوند ، تاکید کرد : امروز دیگر این مسئله تابث شده است که این نوع آثار، بیشتر برای این ساخته می شوند که در دور دنیا بگردند و جوایزی نیز ازجشنواره هایی که اتفاقا ماهیت و روش های مشابه دارند، بگیرند. این گونه فیلم ها در نهایت به خاطر مضمون شان در جشنواره های خارجی مورد توجه قرار می گیرند. مضامینی که معمولا به نمایش گذاشتن شان در دنیا، به ضرر کشور تمام می شود.

وی افزود : اثری که ما دیدیم نه قصه داشت و نه فرم خاص و باید گفت ایشان ( علیرضا امینی ) فقط فیلمبرداری کرده بودند، بدون نیاز به داشتن فیلم نامه ای و با مقداری تصویر و یک بازیگر، در یک محیط طبیعی، فیلم حاصل شده بود.

"زمان می ایستد" ، ساخته علی رضا امینی ، داستان یک دختر را روایت می کند که در تلاش است به صورت غیر قانونی از مرز بگذرد، و در مسیر کوهستان پوشیده از برف، با جنین 4 ماهه ای که در شکم دارد، از هر دری سخن می گوید و

کارگردانی فیلم سینمایی "زمان می‌ایستد" برایم تجربه‌ای خاص و جدید بود، حتی تک پرسوناژ بودن این فیلم برایم اهمیت داشت

به گزارش خبرنگار سینمایی "مهر"، علیرضا امینی، کارگردان فیلم سینمایی "زمان می‌ایستد"، در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم که امشب در سینما صحرا برگزار شد گفت: "این فیلم تجربه خاصی برایم بود. بنابراین تلاشم این بود که بتوانم تجربه‌ای جدید را با ساخت این فیلم کسب کنم. من در این فیلم به مخاطب عام هم توجه کرده بودم که با کار ارتباط برقرار و تا انتها را دنبال کند. البته از روز اول فیلم‌های پرفروش گیشه را می دیدم. اما گیشه برایم اهمیت نداشت، بلکه کسب تجربه جدید برایم مهمتر بود."

وی درباره قرار دادن آدم برفی در یکی از صحنه‌های فیلم توضیح داد: "این ایده در هنگام فیلمبرداری به ذهنم خطور کرد. البته من معتقدم که فیلم سر صحنه می‌تواند ایده‌های جذابی به کارگردان بدهد." امینی ادامه داد: "ما در هنگام ساخت این فیلم دستمان خیلی خالی بود، حتی پروژه به مرحله تعطیلی هم رفت، اما کار با امکانات ضعیف ادامه پیدا کرد. از سوی دیگر ما با امکانات محدود و ضعیف مجبور بودیم سریع کار کنیم. بنابراین با شرایط سختی رو به رو بودیم."

سعید هاشمی، مدیر تولید این پروژه خاطرنشان کرد: "این دومین همکاری من با علیرضا امینی است و تجربه این کار برایم خیلی لذت بخش بود. البته پروژه‌هایی که با امینی کار کردم در کنار سختی‌های خاص خودش، برایم شیرین و جذاب بود." وی در ادامه از مطبوعاتی‌ها گلایه کرد و گفت: "متاسفانه مطبوعاتی‌ها در مصاحبه‌هایشان کمتر به مدیر تولید توجه می‌کنند، در حالی که مدیران تولید وظایف سختی بر عهده دارند."

رضا رخشان، مدیر فیلمبرداری فیلم "زمان می‌ایستد"، با اشاره به اینکه برای فیلمبرداری این فیلم با شرایط سختی رو به رو بوده، گفت: "ما با شرایط محدود کار را ساختیم، اما در کنار سختی‌ها، کار لذت بخش بود و این دومین تجربه همکاری من با امینی بود."

در اواسط این جلسه ورود برخی از خبرنگاران با سر و صدا همراه شد، به طوری که شنیدن صحبت‌های عوامل این فیلم به سختی امکانپذیر بود و کار خبرنگارانی که این جلسه را پوشش خبری می‌دادند را با مشکل همراه ساخت.