تبیان، دستیار زندگی
مسئولیت پذیری یعنی شخص به وعده هایی که می دهد عمل کند و به قولی که می دهد پایبند باشد. وقتی نامزدی غیر مسئول دارید در واقع بچه ای را برای خود یافته اید که فقط ظاهری بزرگسالانه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شش شرط اولیه ازدواج

انتخاب همسر


کسی که شما به عنوان همسر انتخاب می کنید، ممکن است از لحاظ سنی و شرایط ظاهری بالغ و بزرگسال و آماده ازدواج به نظر برسد اما ممکن است در باطن بیشتر شبیه یک کودک یا نوجوان نابالغ باشد که هیچ نوع آمادگی روحی برای شروع یک زندگی ندارد. شما برای دانستن این تفاوت چه می کنید؟


1- تعهد به رشد شخصی

این مهمترین ویژگی است که باید حتما در همسر آینده شما باشد، اگر کسی را بیابید که به رشد شخصیتی متعهد و پایبند باشد، از همان ابتدا بسیاری از مشکلاتی را که زوجهای زیادی با آن روبرو هستند نخواهید داشت. تعهد به رشد شخصی به این معناست که:

انتخاب همسر

الف- نامزدتان متعهد می شود که تا حد ممکن برای همسر خوب تری بودن، بیاموزد. وقتی کسی را دوست دارید که برای رشد، شکوفائی و تحول شخصی ارزش و بهای زیادی قائل است. در نتیجه سهولت رابطه تان از همان ابتدا تضمین شده است.

ب- نامزدتان مایل است که به اشکال مختلف از قبیل کتاب، نوار در صورت لزوم مشاوره و روانکاوی، کمک و راهنمایی دریافت کند. بسیاری از روابط هنگامی که یکی از طرفین نیاز به اصلاحات را تشخیص داده ولی دیگری از همکاری سر باز می زند، دچار بحران می شود. این چیزی است که باید در ابتدای رابطه تان به آن توجه کنید و از این موضوع به هیچ عنوان طفره نروید زیرا در آینده مشکلات بسیار زیادی را برای شما به وجود خواهد آورد.

ج- نامزدتان برای رشد شخصی خود اهدافی قرار داده و شما با گذشت زمان شاهد تغییرات مثبتی در او هستید. نامزدتان باید علاوه بر اینکه به رشد شخصی اش توجه دار، در عمل هم این را به اثبات برساند.

2- بروز احساسات

ابراز علاقه

داشتن یک رابطه صمیمی به معنای در یک خانه زندگی کردن نیست، بلکه به معنای سهیم شدن احساسات با یکدیگر است. همسر شما باید احساساتش را به شما نشان دهد، برای شما بازگو کند و روش درست بازگو کردن آنها را بداند.

اگر همسرتان نتواند احساسات خود را با شما در میان بگذارد، آمادگی یک رابطه صمیمی را ندارد. همسر شما باید قادر باشد بگوید چقدر دوستتان دارد و نشان دهد که تا چه میزان قدر و ارزش شما را می داند. شما استحقاق آن را دارید که همسرتان، عشق و قدردانی خود را به شکلی ثابت و همیشگی به شما نشان دهد.

3- صداقت

انتخاب همسر

صداقت، درستی و قابل اعتماد بودن از ضروری ترین اجزاء یک رابطه سالم است. دانستن این موضوع که می توانید روی همسر خود حساب کنید حس امنیت فوق العاده ای به شما خواهد داد. چنانچه در ترس دائمی از فریبکاری همسرتان زندگی کنید، هرگز آرامش را تجربه نخواهید کرد و در تنش و تردید و انزجار خواهید بود.

اگر با یک دروغگو زندگی کنید، در دراز مدت مطمئن باشید خودتان نیز به یک دروغگو تبدیل خواهید شد. پیدا کردن همسری که درست و صادق باشد به معنای جستجوی کسی است که با خود صادق باشد و خود فریبی نکند، کسی که با دیگران صادق باشد و نه به مشتری، نه دوست و نه آشنا از روی عادت و فریبکاری دروغ نگوید، کسی که با شما صادق باشد.

هیچ قسمتی از شخصیت خود را از شما پنهان نکند و اینطور نباشد که به خاطر دفاع از خود، فقط آنچه را که شما دوست دارید بشنوید به شما بگوید. شما باید بتوانید بدون اینکه مجبور باشید با سیاست و یا با زور حقیقت را از نامزدتان بیرون بکشید خودش تمام حقیقت را با شما در میان بگذارد.

مسئولیت پذیری یعنی شخص به وعده هایی که می دهد عمل کند و به قولی که می دهد پایبند باشد. وقتی نامزدی غیر مسئول دارید در واقع بچه ای را برای خود یافته اید که فقط ظاهری بزرگسالانه دارد.

4- پختگی و مسئولیت پذیری

پختگی به معنای این است که: نامزد شما می تواند خوب از خودش مراقبت کند. یعنی: برای تأمین خود پول کافی در بیاورد، مکان زندگی خود را تمیز نگه دارد، خوب تغذیه کند. این نشانه ها ممکن است از نظر بعضی ها بسیار ساده و بی اهمیت جلوه کند اما بسیاری از خانواده ها روی همین مسائل بسیار بی اهمیت از هم پاشیده اند. زیرا کسی که نتواند از عهده خود و فضای اطراف خود بر بیاید مطمئن باشید شریک زندگی خوبی برای شما نخواهد شد.

انتخاب همسر

مسئولیت پذیری یعنی شخص به وعده هایی که می دهد عمل کند و به قولی که می دهد پایبند باشد. وقتی نامزدی غیر مسئول دارید در واقع بچه ای را برای خود یافته اید که فقط ظاهری بزرگسالانه دارد، چنین نامزدی ممکن است دوست داشتنی باشد حتی ممکن است شنونده و غمخوار خوبی هم باشد اما یقینا آمادگی رابطه بزرگسالانه و تمام عیار را ندارد.

یکی دیگر از نشانه های پختگی انسانها حس احترام آنها نسبت به جهان پیرامون خود و مردم است که این از همان کود- کی در وجود فرد باید رشد کند، مثلا کودک باید بیاموزد که بعد از خوردن کلوچه و شیر برای عصرانه به جای رها کردنشان روی میز، به وقت مادرش احترام بگذارد و آنها را به یخچال برگرداند. برای اینکه بفهمید که نامزدتان مسئولیت پذ یر است یا نه دقت کنید که چقدر برای احساسات شما، حریم شما، وقت شما، دارایی شما، دارایی خودش، محیط زندگی و احساسات دیگران احترام قائل است.

5- اعتماد به نفس بالا

تفکر

همسرتان تنها به آن میزان که خودش را دوست دارد می تواند شما را دوست داشته باشد... یکی از بزرگترین اشتباهاتی که هنگام انتخاب همسر می کنیم، توجه به این موضوع است که چقدر ما را دوست دارد و چه رفتاری با ما دارد، به جای آنکه دقت کنیم که با خودش چه رفتاری دارد. هرچه اعتماد به نفس همسرتان بهتر باشد، رابطه تان قوی تر خواهد بود. بنابراین مهم است که به دنبال نشانه هایی باشیم که حاکی از اعتماد به نفس بالای یک شخص باشد:

آیا همسرتان به آنچه که هست، افتخار می کند؟ چنانچه مدام برای اتفاقات زندگی خود عذر و بهانه می آورد و از آنچه که هست احساس خوبی ندارد یا اینکه مدام خود را تحقیر می کند، بنابراین فاقد عزت نفس است. شما باید به دنبال شخصی باشید که از آنچه که هست و از آنچه که خواهد شد، راضی باشد. در اینجا منظور تکبر، خودپسندی و تظاهر به شجاعت قلابی نیست. عزت نفس حقیقی به انسان حس استواری و قدرت درونی می بخشد. در این صورت همسرتان به خودش آسیب نمی رساند، بلکه در عوض به خوبی از خود مراقبت می کند.

سؤالاتی که می توانید در رابطه با اعتماد به نفس از خواستگارتان بپرسید:

1- به چه چیزی بیش از هر چیز دیگر در زندگی خود افتخار می کنید؟ (توجه داشته باشید که براحتی چیزی برای گفتن پیدا می کند یا خیر).

2- در گذشته از لحاظ احساسی رفتاری های بدی را از جانب دیگران با خود، تحمل کرده اید؟ چرا چنین رفتارهائی را تحمل کرده اید، آیا باز هم آنها را تحمل خواهید کرد؟

3- چه کارهایی انجام می دهید که نشانگر عشق و توجه شما نسبت به خودتان است؟

4- بدترین عادتهایتان در رابطه با سلامتی و زندگی کدامند؟

5- چه میزان مسامحه کاری می کنید؟ اکثر اوقات، همیشه یا بندرت؟

6- چه ریسک هائی تا به حال در زندگی خود کرده اید؟ آخرین ریسکی که کردید چه بوده است؟ آیا مواردی بوده اند که از ریسک کردن امتناع کرده باشید؟

6- نگرش مثبت

نگرش مثبت

ضرب المثلی قدیمی است که می گوید: «دو نوع آدم در این دنیا وجود دارد: آدمهای مثبت و آدمهای منفی.» اگر مجبور بودید که باقی عمرتان را با یکی از این دو گروه زندگی کنید، کدامیک را انتخاب می کردید؟

متأسفانه اغلب بدون اینکه بفهمیم دید و نگرش همسر آینده مان نسبت به دنیا مثبت است و یا منفی، عاشق می شویم.

آدمهای منفی: همیشه به مشکلات تمرکز می کنند و در مقابل راه حل مقاومت می ورزند. همیشه چیزی برای شکایت کردن از کسی یا چیزی پیدا می کنند. اجازه می دهند که ترس و نگرانی آنها را اداره کند. به آینده بدبین هستند. به سادگی به کسی اعتماد نمی کنند.

آدمهای مثبت: همیشه به پیدا کردن راه حل، تمرکز می کنند. موانع را به «فرصتها» و سختیها را به «درسهائی سازنده» بدل می کنند. به توانائیهای خود در بهبود اوضاع و شرایط اعتماد دارند. خوشبین هستند و باور دارند که اوضاع را همیشه می توان بهتر کرد و بواسطه ی آگاهی و بینش، در شخصیت خود تغییراتی مثبت، بوجود آورد.

آدمهای منفی، روابطی منفی و آدمهای مثبت، روابطی مثبت می آفرینند. وقتی با شخص مثبت در ارتباط هستید، رابطه تان بسیار ساده تر خواهد بود. مشکلاتتان را سریعتر حل می کنید، سرزنش کمتر و تشریک مساعی بیشتری در بین خواهد بود، و از همه مهمتر: عشق بیشتری نیز وجود خواهد داشت.

بخش کلوب ازدواج

مقالات مرتبط:

فهرستی برای انتخاب همسر

قبل ازعاشق شدن فکرکنید

اصولی انتخاب کن

اصول عاقلانه،انتخاب عاشقانه

یک همسرمناسب چه خصوصیاتی دارد؟


برگرفته از کتاب «آیا تو آن گمشده ام هستی»

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.