تبیان، دستیار زندگی
چندی پیش، تحقیقی در دانشگاه برادفورد انجام شد که پس از آن، محققان توصیه کردند پس از شست‌ وشوی دست‌ ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستمال کاغذی سالم‌ تر از حوله

دستمال کاغذی، خشک کردن دست

چندی پیش، تحقیقی در دانشگاه برادفورد انجام شد که پس از آن، محققان توصیه کردند پس از شست‌ وشوی دست‌ ها تا حد ممکن از حوله استفاده نشود و به جای آن، دستمال کاغذی یا خشک ‌کن برقی مورد استفاده قرار گیرد...

طبق گفته‌های این پژوهشگران، پس از شستن دست ‌ها، باکتری ‌های موجود در پوست به سطح پوست می‌ آیند و با پاک کردن دست‌ ها با حوله به آن منتقل می ‌شوند. این کار احتمال انتقال باکتری ‌ها را به سطوح دیگر و پوست دیگر افراد افزایش می‌ دهد. به همین بهانه، پای صحبت ‌های دکتر هوشنگ ساغری، متخصص بیماری ‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نشستیم تا بدانیم بهترین انتخاب در این زمینه چیست؟

آقای دکتر! با توجه به اقتصادی‌ بودن استفاده از حوله، بیشتر ما به جای استفاده از دستمال کاغذی در دستشویی های مان، حوله آویزان می ‌کنیم و شاید استفاده از دستمال کاغذی در برخی خانه‌ ها مختص میهمانان باشد. این اشکالی دارد؟

اصولا اگر قرار است حوله در دستشویی استفاده شود، باید فردی و شخصی باشد. اما حوله شخصی نیز باید چند روز مصرف شود. یعنی هفته ‌ای 2 بار یا حداکثر هفته ‌ای یک بار باید حوله شسته و تعویض شود؛ زیرا حوله در محلی قرار دارد که رطوبت پیدا می ‌کند و در اثر این رطوبت، برخی عناصر بیماری ‌زا در آن باقی می ‌مانند که از آن جمله می ‌توان به انواع میکروب ‌ها، ویروس ‌ها و قارچ ‌ها اشاره کرد. این ها سبب آلودگی و ایجاد عفونت در فرد می ‌شوند.

برخی انگل‌ ها نیز می‌ توانند در حوله نفوذ کنند و فرد با استفاده طولانی ‌مدت از آن حوله، آلوده شود. به‌ عنوان نمونه، طبیعی است که فرد پس از شستن مقعد خود و دست زدن به حوله و استفاده مجدد از آن حوله، خودش را آلوده می ‌کند. در صورتی که قرار است چند نفر از یک دستشویی استفاده کنند، استفاده از حوله اصلا توصیه نمی ‌شود؛ زیرا می‌ تواند کانون عفونت ‌ها و انتقال ویروس ‌ها، انگل‌ ها و قارچ‌ ها باشد.

این موضوع به‌ ویژه برای کسانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، بسیار خطرناک ‌تر است. استفاده از حوله در محل‌ های عمومی نیز اصلا توصیه نمی‌ شود.

استفاده از دستمال کاغذی، چطور؟ اگر دستمال کاغذی در سرویس بهداشتی نصب شود، آلوده‌ کننده نیست؟

دستمال کاغذی یک بار مصرف به شرط آن که بازیافتی نباشد، بهترین انتخاب است. دستمال کاغذی خوشبختانه امروزه فراوان است و قیمت آن نسبت به دیگر وسایل، گران‌ نیست.

نصب دستمال کاغذی در توالت اگرچه سبب آلوده شدن آن می ‌شود اما آلودگی آن خیلی کمتر از حوله است زیرا هم دستمال کاغذی درون محفظه ‌ای قرار می ‌گیرد که آن را از آلودگی حفظ می ‌کند و هم این که مدت ‌زمان کوتاهی در دستشویی می‌ ماند و سریعا مصرف می ‌شود. به هر حال، بهتر از حوله است. در صورتی که از دستمال کاغذی بازیافتی استفاده می ‌شود نیز تنها باید برای خشک کردن دست از آن بهره گرفت و نباید برای خشک کردن صورت از آن استفاده کرد.

خشک کن برقی

خشک ‌کن‌ های برقی، چطور؟ نسبت به دستمال کاغذی، ارجحیت ندارند؟

به هر حال، خشک‌ کن ‌های برقی، مصرف برق بالایی دارند و ضمنا مشکل ‌شان این است که اغلب افراد، وقت خشک‌ کردن کامل دست ‌های شان با این دستگاه ‌ها را ندارند. بهتر است در فرودگاه‌ ها و مراکز عمومی، این دستگاه ‌ها نصب شود اما بیشتر مردم به‌ قدری عجله دارند که فرصت نمی ‌کنند به‌ طور کامل دست ‌های شان را با این دستگاه‌ ها خشک کنند.

اگر کسی وقت کافی داشته باشد، مسلما خشک ‌کن برقی کاربرد بیشتری دارد. در غیر این صورت، به ‌نظر بنده دستمال کاغذی برای خشک کردن دست و صورت، بهترین انتخاب است.

حرف آخر:

به ‌نظر من، آن چه از همه مهم ‌تر است و زیاد دیده می‌ شود، این است که در رستوران‌ ها، ادارات، بانک‌ ها و مراکز عمومی، نه تنها چیزی برای خشک کردن دست‌ ها وجود ندارد؛ بلکه متاسفانه حتی صابون مایع‌ هم دیده نمی ‌شود. این موضوع از نظر سلامت افراد و انتشار عفونت‌ ها و بیماری ‌های انگلی و‌ قارچی، فوق ‌العاده مهم است و باید به آن توجه شود.

فائقه فریادی

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

ژل ضدعفونی‌کننده جای صابون را نمی‌گیرد

دست‌ها را واقعا باید شست

با شستن دست‏ها به جنگ میکروب‏ها بروید

شستن صورت؛ چقدر و چگونه؟

صابون‌های مفید و مخرب

مبارزه با میکروب های بدن با رعایت بهداشت

دست های پاکیزه

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.