تبیان، دستیار زندگی
Fireball یك خمپاره ی 121/120 میلی متری است كه عمل تعقیب و ردگیری خود را با استفاده از اشعه لیزر انجام می دهد. این سیستم با كلیه خمپاره های 80 میلی متری سازگاری دارد. هدف از طراحی این خمپاره مورد اصابت قراردادن اهداف در همان بار اول و نابودی كامل آنهاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خمپاره هوشمند Fireball !

Fireball یك خمپاره ی 121/120 میلی متری است كه عمل تعقیب و ردگیری خود را با استفاده از اشعه لیزر انجام می دهد. این سیستم با كلیه خمپاره های 80 میلی متری سازگاری دارد. هدف از طراحی این خمپاره مورد اصابت قراردادن اهداف در همان بار اول و نابودی كامل آنهاست. این خمپاره با استفاده از انواع لوله های خمپاره انداز قابل پرتاب است.

برای پرتاب این خمپاره به استفاده از هیچ وسیله مسافت یاب نیاز نیست زیرا در این اسلحه از روش هدایت منحصر به فردی استفـاده شده كـه در قالب آن بـرای رسانـدن برد خمپـاره به هدف، این وسیـله روی هـوا سُر داده می شود تا به مقصد برسد. چنانچه گفتیم كشف هدف در این خمپاره با استفاده از اشعه لیزر انجام می شود. خمپاره مذكور همچنین مجهز به سیستم ناوبری GPS Global Positioning System ‌ سیستم موقعیت یابی جهانی ـ است كه پس از یافتن هدف به خمپاره امكان می دهد تا به سمت هدف شیرجه برود و آن را نابود كند. سیستم موقعیت یابی GPS قبل از پرتاب به سمت هدف فعال شده و دقت خمپاره در زمان اصابت را از حد استاندارد بالاتر می برد. این سیستم به ویژه در زمانی كه سیستم لیزری موفق به شناسایی هدف نشود موفق است.

fireball

با استفاده از سیستم علامت گذاری لیزری دقت خمپاره بسیار افزایش یافته و میزان خطای آن یك متر یا كمتر خواهد بود. استفاده از لیزر به این خمپاره امكان می دهد تا هم اهداف ثابت و هم اهداف متحرك را نابود كند. خمپاره Fireball را می توان با استفاده از كلاهك های جنگی مختلفی مورد استفاده قرار داد كه مثلا ً در صورت برخورد با اهداف نرم تكه تكه شوند. همچنین می توان آنها را به چاشنی ضربتی برای نابودی تسلیحات زرهی مجهز كرد. كلاهك های نفوذ گر نیز برای نابودی اهداف زیرزمینی و پناهگاهها و اهداف درون ساختمانها به كار می روند. این سلاح در محیط های شهری تنها با یك بار اصابت به هدف آن را نابود می كند. خط سیر شیب دار این خمپاره به گونه ای است كه حداقل خسارات را به اشیای مجاور وارد می كند. این خمپاره به علت طراحی آیرودینامیكی ویژه بردی تقریباً دو برابر برد خمپاره های متعارف دارد.(تا بیش از15 كیلومتر).

این سیستم درحال حاضر در دست بررسی است. تمامی اجزای مهم این سیستم پیش از این مورد آزمایش قرار گرفته اند و به زودی آزمایش های دیگری نیز بر روی آن به عمل خواهد آمد. مدل جدیدی از Fireball نیز در آینده نزدیك در توپخانه ها استفاده خواهند شد كه كالیبر آن 152 و 155 میلی متری است .

گردآوری:مرادی

منابع: میلیتاری،IAI

بخش دانش و زندگی