تبیان، دستیار زندگی
فقیه جلیل القدر، مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید محسن حکیم، یکی از مراجع بزرگ تقلید شیعه است که که عمر شریف خود را در راه پیشبرد علم و دانش و احیای مذهب اهل بیت(ع) به کار برد . از ایشان کتابهای بسیاری برجای مانده است ولی در میان آنها کتاب گرانسنگ و ماندگار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخاره عجیب قرآنی

استخاره

فقیه جلیل القدر، مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید محسن حکیم، یکی از مراجع بزرگ تقلید شیعه است که عمر شریف خود را در راه پیشبرد علم و دانش و احیای مذهب اهل بیت (ع) به کار برد. از ایشان کتابهای بسیاری برجای مانده است ولی در میان آنها کتاب گرانسنگ و ماندگار "مستمسک" از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این کتاب در واقع شرح و حاشیه ای بر کتاب "عروة الوثقی" آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است.

نقل شده است که وقتی ایشان، شرح و حاشیه "عروة الوثقی" را به اتمام می رسانند، راجع به اینکه اسم کتاب را چه بگذارند، در تردید بودند از این رو به قرآن مجید تفألی می زنند که این آیه اشکار می شود:

وَ مَنْ یسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى وَ إِلَى اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ(لقمان/22)

کسی که روی خود را تسلیم خدا کند در حالی که نیکوکار باشد، به دستگیره محکمی چنگ زده (و به تکیه‌گاه مطمئنی تکیه کرده است)؛ و عاقبت همه کارها به سوی خداست.

به محض دیدن آین آیه، ایشان ، نام کتاب خود را "مستمسک" می گذارند.

چقدر آیه استخاره جالب و عجیب بوده است به طوری که نام مؤلف (=محسن) و نام کتابی که بر آن شرح نوشته (=عروة الوثقی) و نام کتاب جدید(=مستمسک) در آن بوده است. این آیه قرآنی در آغاز تمامی جلدهای کتاب مستمسک نوشته شده است.

برگرفته از: هزار و یک حکایت قرآنی تالیف محمد حسین محمدی

تنظیم: شکوری: بخش قرآن تبیان


پی نوشت:

ر.ک: کند و کاوی درباره استخاره و تفأل/51-50