تبیان، دستیار زندگی
فصل تازه شناسنامه فیلم کارگردان: اصغر فرهادی تهیه کننده، سیدجمال ساداتیان (بشرافیلم). فیلمنامه نویس: 1- فرهادی، مانی حقیقی. مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان تدوینگر: هایده صفی یاری. موسیقی: پیمان یزدانیان. چهره پرداز: مهرداد م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارشبه سوری

فصل تازه


شناسنامه فیلم

کارگردان: اصغر فرهادی تهیه کننده، سیدجمال ساداتیان (بشرافیلم). فیلمنامه نویس: 1- فرهادی، مانی حقیقی. مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان تدوینگر: هایده صفی یاری. موسیقی: پیمان یزدانیان. چهره پرداز: مهرداد میرکیانی. صدابردار: حسن زاهدی. صداگذار: حسین ابوالصدق، میکس: مسعود بهنام بازیگران: هدیه تهران، ترانه علیدوستی، حمید فرخ نژاد، پانته آ بهرام، سحر دولتشاهی، هومن سیدی، مدت:102 دقیقه

خلاصه داستان:

آخرین سه شنبه سال است و شهر در حال و هوای شب عید، شلوغ و پر سر و صدا. "روحی" برای کار به خانه خانواده ای از طبقه متوسط جامعه رفته و در طول روز با زندگی این خانواده از نزدیک آشنا شده و درگیر ماجراهای آنها می شود و بدین ترتیب زندگی یک خانواده ایرانی در روز چهارشنبه سوری، از صبح تا دیر وقت شب، در بی اعتمادی و ناامنی رونی، روایت می شود.

اصغر فرهادی پس از دو فیلم "رقص در غبار" و "شهر زیبا" حالا به فیلمسازی تبدیل شده که خیلی ها انتظار دین سومین فیلمش را دارند. فرهادی پیش از آنکه فیلمساز باشد، فیلمنامه نویس است، پس طبیعی به نظر می رسد که یک موضوع، ذهن او را درگیر کند تا جرقه فیلمنامه فیلم تازه زده شود. فرهادی از یک ماجرای ساده شخصی ایده گرفت تا فیلمنامه "چهارشنبه سوری" را بنویسد، کارگر نظافتچی که برای نظافت عید به خانه فرهادی رفته بود، یکی از لوازم خانه را سرقت می کند و این جرقه اولیه قصه "چهارشنبه سوری" است.

فرهادی فیلمنامه را به همراه مانی حقیقی نوشت. کسی که به قول فرهادی نگاهش کاملاً متفاوت با او بود و گویا همین مسئله به کمک فیلمنامه آمده و باعث تعدیلش شده است. فیلم سه شخصیت اصلی دارد، دو زن و یک مرد، این بار گویا بر خلاف "رقص در غبار" و "شهر زیبا" خانواده نقش پررنگ تری در فیلم فرهادی دارد. زمانی که نام بازیگران "چهارشنبه سوری" منتشر شد خیلی ها تعجب کردند. فرهادی در سومین فیلمش از دو بازیگر کاملاً حرفه ای استفاده کرده بود. هدیه تهرانی در "چهارشنبه سوری" نقشی متفاوت را به عهده گرفت و حمید فرخ نژاد هم در سیمای تازه ای ظاهر شد.

ترانه علیدوستی که قبلاً در "شهر زیبا" با فرهادی همکاری کرده بود با گریمی متفاوت بازیگر نقشی شد که به نظر می رسد اتفاقی دیگر در کارنامه اش باشد.

همان طور که از نام فیلم انتظار می رود، فیلمبرداری در زمستان شروع شد. مهمترین اتفاقی که روند فیلمبرداری را چند روز دچار مشکل کرد، فوت ناگهانی برادر کوچک ترانه علیدوستی بود. پس از آن با پیوستن ترانه به گروه، فیلمبرداری از سر گرفته شد و پس از دو ماه، فیلمبرداری "چهارشنبه سوری" به پایان رسید. فرهادی این بار بر خلاف فیلم های قبلی اش، به سراغ طبق متوسط رفته و داستان روابط یک زن و شوهر را روایت کرده است. فرهادی جزو فیلمسازانی است که به سینمای اجتماعی تعلق خاطر دارد، اما این بار کوشیده از منظری تازه به جامعه و آدم هایش نگاه کند. با توجه به ساخته های قبلی فرهادی و با در نظر گرفتن امتیازهای فیلم تازه او، به نظر می رسد "چهارشنبه سوری" یکی از آثار شاخص جشنواره باشد. فیلمی خوش ساخت و حرفه ای که تصویری از تهران امروز را برایمان ترسیم می کند.

به احتمال قوی "چهارشنبه سوری" در بعضی شاخه های مثل فیلمنامه نویسی، کارگردانی و بازیگری نامزد یا برنده چند سیمرغ بلورین شود. سابقه فرهادی، گروه بازیگران و عوامل فیلم این نوید را می دهد که "چهارشنبه سوری" فصلی تازه در کارنامه سازنده اش باشد.