تبیان، دستیار زندگی
چهلستون شاید کامل ترین بنایی باشد كه اعلاترین نمونه آینه‌كاری، نقاشی های بزرگ دیواری و ستون های چوبی با سرستونهای مقرنس را یک جا کنار هم جمع می کند تا اوج هنر معماری ایرانی را مقابل چشمانتان بیاورد. بنایی با دیوارهایی آینه ای و شیشه‌های هفت رنگی که روی در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهل ستون، چهل پنجره!

کاخ چهلستون


چهلستون شاید کامل ترین بنایی باشد كه اعلاترین نمونه آینه‌كاری، نقاشی های بزرگ دیواری و ستون های چوبی با سرستونهای مقرنس را یک جا کنار هم جمع می کند تا اوج هنر معماری ایرانی را مقابل چشمانتان بیاورد. بنایی با دیوارهایی آینه ای و شیشه‌های هفت رنگی که روی در و پنجره‌های منبت و خاتم آن نشسته اند و کاخی شبیه قصه ها ساخته اند.


باغ چهلستون مساحتی بیش از 67000 متر مربع دارد که كاخ چهلستون به عنوان یک فضای درباری و محلی برای پذیرایی رسمی از میهمانان خارجی در یك ‌سوم بالایی آن جای گرفته است. کاخی که یکی از کاخ‌های مهم سه‌گانه باقی‌مانده از عصر صفوی است و اگرچه در مقایسه با کاخ‌های پادشاهان پیشین عظمت کمتری دارد، اما به خاطر تزئینات بی‌نظیرش همیشه مورد توجه پادشاهان قرار داشته است.

چهلستون

سال ها پیش، وقتی کتیبه ای در کاخ از زیر گچ بیرون آمد، روی آن به حروف ابجد اشعاری نوشته شده بود که این بنا را با عنوان «مبارک‌ترین بناهای دنیا» خطاب قرار می داد. بنایی که ساخت آن در سال 1057 هجری به پایان رسید تا کاخ چهلستون با تالار سلطنتی، ایوان و چندین اتاق مرتبط با هم از بی نظیرترین آثار صفویان باشد.

چهلستون

ایوان اصلی این کاخ با ستون های متعددش سرشناس ترین ویژگی بناست که نام آن را سر زبان ها می اندازد. هر کدام از این ستون ها از یك تنه درخت چنار ساخته شده که در گذشته آینه کاری و شیشه کاری شده بود و این روزها روی آن را لایه نازكی از تخته رنگ شده پوشانده است. این ایوان، رو به استخری قرار دارد که درگذشته با چهار شیر خشمگین در چهار گوشه آن تزئین شده بود. این استخر، همان استخر معروفی است که ستون های کاخ را در خود منعکس می کند و از 20ستون «چهلستون» می آفریند.

چهلستون

بد نیست بدانید که چهار پایه ستونی كه به شکل مجسمه‌ شیر و انسان در چهار گوشه استخر قرار دارند و البته دو تخته سنگ حجاری شده به شكل چهار شیر كه در دو باغچه ورودی عمارت نصب شده اند، متعلق به این كاخ نیستند و در حقیقت تنها آثار برجای مانده از قصرهای صفوی «سرپوشیده» و «آینه‌خانه» به شمار می روند.

چهلستون

اگر گذارتان به کاخ چهلستون بیفتد، می توانید نقاشی هایی را بر دیوارها و سقف این بنا ببینید که هنر دوران صفویه را برای شما به تصویر می کشند.

چهلستون

دیوارهای تالار پذیرایی این کاخ تابلوهای رنگ روغنی دارد که زندگی مردم در قرن هفدهم بر آنها ترسیم شده است. همچنین یكی از این تابلوها شاه عباس را هنگام پذیرایی از خان ازبك نشان می دهد. علاوه بر این، مناظری از تفریحات ییلاقی و روستایی را می توانید در تابلوهای پایین مهمانخانه ببینید.


بخش گردشگری- رستم زاد