تبیان، دستیار زندگی
سایت بالاترین یکی از سایت های است که نمایانگر طیف های تند ضدانقلاب خارج نشین است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهران مدیری کارمند وزارت اطلاعات!!!

مهران مدیری و هجو کانال‌های فارسی‌زبان ماهواره

مقدمه:

چند روزی است که مخاطبان و کاربران اینترنتی با کلیپی روبرو شده اند که سر و صدای فراوانی در مجازی به راه انداخته است. یک کلیپ ده دقیقه ای اولین موج این اتفاقات بود. در شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب و متعاقبا فیس بوک و بعدا بلوتوث موبایلها یک کلیپ  از مهران مدیری در حال تقلید یكی از برنامه های ماهواره ای منتشر شد كه به سرعت به یكی از پربازدیدترین لینك ها در فضای مجازی و شبكه های اجتماعی تبدیل شد.  کلیپ اول حدود 10 دقیقه بود و مهران مدیری درحال بازی در نقش یکی از مجریان  شبکه های سیاسی ماهواره ای ضد انقلاب بود. اما موج دوم این سورپرایز با یک کلیپ  50 دقیقه ای همراه بود  که دارای چندین بخش بوده و در آن خانواده ای به تصویر کشیده می شد که به تازگی ماهواره خریده و با هم به تماشای آن نشسته اند اما ابتذال و مشکلات فرهنگی این برنامه ها دیدن آنها را در جمع خانواده غیر ممکن می سازد. این واكنش های مختلفی روبرو شد و با سرعت بسیار زیاد در میان مردم دست به دست شد و حتی برخی سایت‌ها با عنوان "هدیه کریسمس مهران مدیری به ایرانیان"، دست به فروش سی‌دی آن زدند؛ موضوعی که نشان از اقبال مردم نسبت به تمسخر این شبکه‌های ماهواره‌ای داشت.

این فیلم از کجا آمد؟

نكته مهم در این میان این بود كه این كلیپ هیچ نشانه ای از فیلم های قبلی مدیری را نداشت و سوال همگان این بود كه این كلیپ مربوط به كدام یك از آثار مهران مدیری است؟خشایار الوند  در گفت و گو با كافه سینما درباره این كلیپ گفته است: البته شخص آقای مدیری قرار هست نسبت به این فیلم واكنش نشان بدهند. این كلیپ مربوط به یك مجموعه آیتم هست كه 4 سال پیش ساخته شد و قرار بود وارد شبكه خانگی بشود این آیتم ها شامل شوخی هایی با تلویزیون، برنامه های ماهواره ای و این طور مسایل هست.

اما بعد از ساخته شدن این آیتم ها آن ها را به آرشیو سپردیم و دیگر پیگیر آنها نشدیم حتی سراغ مجوز گرفتن برای آنها هم نرفتیم كه باعث دلخوری هایی نشود اینكه بعد از این همه مدت چرا و از چه طریقی این ویدیو منتشر شده برای ما هم  نا معلوم است.

واکنش شهرام همایون از مجریان لس آنجلسی:

اصلی ترین بخش این کلیپ به تلویزیونهای سیاسی لس آنجلسی اشاره دارد و شبکه ضد انقلابی شهرام همایون را دستمایه طنز قرار داده است .

شهرام همایون ضد انقلاب، مهران مدیری- کارگردان سریال‌های طنز -را "مامور و تئوریسین رسمی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران" نامیده است که شماره پرسنلی دارد و از این وزارتخانه به صورت ماهانه حقوق دریافت می‌کند.

شبکه های فارسی زبان غربی

در واکنش "شهرام همایون" گرداننده یکی از این شبکه‌های ماهواره‌ای، مهران مدیری را به تمسخر خود متهم کرد و نسبت به آن واکنش نشان داد.

به گزارش شبکه ایران، همایون با پخش کلیپی که در آن از یک کودک معصوم برای اهداف سیاسی سوءاستفاده شده است، اعلام کرد که مهران مدیری عامل رژیم است و برای ساخت این کلیپ میلیون‌ها تومان از نهادهای وابسته به ایران نظیر سپاه پاسداران، پول گرفته است!

وی همچنین این کارگردان سریال‌های طنز را "مامور و تئوریسین رسمی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران" نامیده است که شماره پرسنلی دارد و از این وزارتخانه به صورت ماهانه حقوق دریافت می‌کند.

شهرام همایون همچنین سریال طنز "شب‌های برره" را یک پروژه امنیتی از سوی جمهوری اسلامی ایران نامیده که 700 میلیون تومان برای آن هزینه شده است!

اما این همه ماجرا نبود، همایون در آخرین برنامه خود اعلام کرد تا اطلاع ثانوی برنامه اجرا نمی‌کند؛ چرا که یک عامل رژیم ایران! به او توهین کرده است!!!

کاربران بالاترین و سرگیجه سیاسی:

سایت بالاترین یکی از سایتهایی است که نمایانگر طیفهای تند ضد انقلاب خارج نشین است.

البته برخی از این سایت‌ها مانند "بالاترین" مجددا دست به اقدامات سابق خود زدند و اعلام کردند که در اعتراض به این اقدام مهران مدیری، سی‌دی‌های سریال قهوه تلخ او را کپی خواهند کرد تا او را تحریم کنند! این موضوع درحالی صورت گرفته که همین سایت تا چندی پیش اعلام می‌کر که این سریال، نماد حمایت از مخالفان ایران و مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران است.

در خاطر ما هنوز باقی است که بسیاری از فعالان این گونه سایتها مهران مدیری را به عنوان قهرمان جنبش مردمی ایران!معرفی می کردند و در حمایت از او کمپینهای مجازی ایجاد می کردند.ما بخشی از این کلیپ جنجالی را جهت آشنایی مخاطبان عزیز قرار داده ایم.

اما چند سوال رسانه ای

نکات مبهمی در این میان وجود دارد که به نظر می رسد محل تامل بیشتری درباره آن وجود دارد که می تواند به روشن شدن بیشتر موضوع کمک کند

مهران مدیری و هجو کانال‌های فارسی‌زبان ماهواره

1-مخاطبانی که نسخه کامل این کلیپ را دیده اند بر این امر اذعان دارند که به خاطر برخی کلمات رکیک در برخی برنامه های سیاسی بازسازی شده،صحنه های بازسازی شده برخی مصاحبه های هنری با خوانندگان،موسیقی های انتخاب شده،صحنه های رقص و ...  علی القاعده نمی تواند برای سیما با ضوابط بسیار سخت گیرانه اش ساخته شده باشد. اما این برنامه حتی با ضوابط آسانگیرانه تر وزارت ارشاد و شبکه های خانگی قابل پخش نبوده و نیست. حال سوال اینجاست که گروه مهران مدیری با توجه به هزینه زیاد تولید و با توجه به علم به اینکه امکان پخش این برنامه در مجاری رسمی وجود ندارد چرا به ساخت آن اقدام کرد؟

2-اگر برنامه چهارسال پیش تهیه و تدوین شده است علی القاعده راشهای خام ونسخه تدوین شده آن تا کنون در اختیار تهیه کننده اثر بوده است.سوال اصلی اینجاست که تهیه کننده اثر کیست و  این نسخه چرا و چگونه به صورت غیر رسمی از یوتیوب سر درآورده است؟

نتیجه گیری:

یکی از مخاطبان عام شبکه های ماهواره ای لس آنجلسی جمله جالبی درباره این کلیپ بر زبان آورد :مهران مدیری کار سختی نکرد،فقط عین برنامه های مختلف این شبکه هارا بازسازی کرد و کنار هم نشاند!!!

این سخن نشان دهنده این است که حتی مخاطب عام هم متوجه سطحی بودن و بی مایگی محض شبکه های مختلف ماهواره ای فارسی زبان شده است و علت استقبال از این کلیپ هم در همین نکته نهفته است.این کلیپ مدیری اگرچه به خاطر ویژگی هایش قابلیت پخش از شبکه ها و مجاری رسمی را ندارد اما نشانگر ابتذال و انحطاطی است که شبکه های ماهواره ای فارسی زبان وابسته به بیگانه به آن دچارند.

یوسف قاضی زاده

گروه جامعه و ارتباطات