تبیان، دستیار زندگی
جشنواره هنرهای تجسمی جوان به همت حوزه هنری به پنجمین دوره رسیده است. در این دوره 760 اثر در رشته های طراحی، نقاشی، پوستر، مجسمه، کاریکاتور، خوشنویسی و تصویرسازی در موسسه فرهنگی هنری صبا برپاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت ویژگی جشنواره هنرهای تجسمی جوان

جشنواره هنرهای تجسمی جوان

هنر تبیان: جشنواره هنرهای تجسمی جوان به همت حوزه هنری به پنجمین دوره رسیده است. در این دوره 760 اثر در رشته های طراحی، نقاشی، پوستر، مجسمه، کاریکاتور، خوشنویسی و تصویرسازی در موسسه فرهنگی هنری صبا برپاست.

این جشنواره در هر دوره برگزاری توانسته گاهی برای گسترش هنرهای تجسمی در کشور و معرفی جوانان هنرمند بردارد. در پنجمین دوره این جشنواره نیز اتفاقات قابل توجهی رخ داده که نوید بخش آینده بهتری برای این جشنواره است.

هماهنگی برای ایجاد بازار کار جوانان

افتتاحیه پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان، با خبر خوشی از سوی رئیس حوزه هنری همراه بود. محسن مومنی شریف به شرکت کنندگان در افتتاحیه این جشنواره خبر داد که تلاش هایی برای هماهنگی نهادهای مرتبط در زمینه ایجاد بازار کار برای جوانان در حوزه هنری و دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی جوان آغاز شده است.

مومنی درباره جزئیات این تلاش و اقدامات صورت گرفته توضیحی نداد و فقط به ذکر این نکته بسنده کرد که امیدوار است  با همکاری نهادهای دیگر برای فروش آثار این هنرمندان شرایط مساعدی فراهم شود و آثار برای فروش در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

دبیرخانه دائمی برای جشنواره

یکی از اتفاقات خوشایندی که همزمان با برگزاری پنجمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوان برگزار شده، دائمی شدن دبیرخانه این جشنواره است. دائمی شدن این دبیرخانه کمک می کند تا در طول سال هم هنرهای تجسمی جوانان مورد توجه باشد و چراغ جشنواره خاموش نشود. یکی از مهمترین دلایلی که برگزار کنندگان این جشنواره را برآن داشت تا دبیرخانه جشنواره را دائمی کنند، حضور فعال و قابل توجه هنرمندان جوان از شهرها و استانهای مختلف کشور در این جشنواره بوده است.  به گفته رئیس حوزه هنری یکی از محاسن دبیرخانه دائمی این است که در طول سال اساتید رشته های مختلف هنری به استانهای مختلف خواهد رفت و جلسات نقد و بررسی آثار هنری را در شهرهای مختلف کشور برگزار خواهند کرد.

جشنواره هنرهای تجسمی جوان

حمایت از آثار رسیده به جشنواره

یکی از ویژگی های جشنواره پنجم هنرهای تجسمی جوان این است که بر اساس وعده های رئیس حوزه هنری از چاپ آثار رسیده به جشنواره حمایت خواهد شد. مومنی در این باره به هنرمندان جوان قول داد از هیچ تلاشی برای انتشار آثارشان فرو نگذارد.

البته حمایت از این همه اثر کار چندان ساده ای نخواهد بود. چون بر اساس آمارهای دبیرخانه این جشنواره، در پنجمین دوره هم کمیت آثار ارسالی رشد داشته و هم کیفیت این آثار در برخی رشته ها.

تعریف متفاوت از هویت

آثار رسیده به این جشنواره آنقدر زیاد و آنقد خوب بوده اند که دبیر جشنواره به خاطر حذف برخی از این آثار از نمایشگاه به خاطر کمبود جا عذرخواهی کرد. همچنین به گفته برگزارکنندگان جشنواره هنرهای تجسمی جوان، یکی از موضوعات این دوره از جشنواره هویت بود اما آثاری که در این زمینه به دبیرخانه جشنواره رسیده با مفاهیمی که مد نظر برگزارکنندگان بوده، تفاوت بسیار دارد. مومنی درباره آثار رسیده در این بخش گفت: یکی از موضوع های جشنواره هویت بود دوستان ما هنوز خیلی جوان هستند و با نگاه ما در مورد این موضوع کمی فاصله دارند. چون بیشتر به تکنیک توجه می کنند و امیدواریم بعد از این مرحله وارد بحث مفاهیم شوند.

جشنواره هنرهای تجسمی جوان

زنان و شهرستانی ها

مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و دبیرجشنواره هنرهای تجسمی جوانان آمار قابل توجهی را درباره شرکت کنندگان این جشنواره ارائه کرده است. بر اساس این آمار حضور هنرمندان شهرستانی در این جشنواره قابل توجه بوده است. همچنین حضور زنان در این دوره بسیار چشمگیر بوده و در بخش‌هایی همچون حجم تعداد آنها دو برابر مردان بوده است. شجاعی طباطبایی علاوه بر کمیت آثار به کیفیت آنها هم اشاره کرد و گفت:  به اعتقاد من اگر نمایشگاه بین المللی شود هنرمندان ما در حوزه های مختلف به‌خصوص کاریکاتور و تصویر سازی می توانند گوی سبقت را از هنرمندان خارجی بربایند.

آینده درخشان جوانان

مصطفی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری آثار رسیده به جشنواره هنرهای تجسمی جوان را گواهی می داند بر رشد و بالندگی جوانان ایرانی در زمینه هنرهای تجسمی. او که از گستردگی، تکنیک و قدرت جوانان در خلق این آثار به وجد آمده، در موضوع هویت هم پیام های امیدوار کننده ای را از آثار جوانان دریافت کرده است. دیباج می گوید: به نظر من هنرمندان جوان ما نشان دادند هنرهای تجسمی کشور در حال شکوفایی است و آنها می توانند آینده درخشانی برای این رشته رقم بزنند.

نقاشان بیشتر درخشیدند

یکی از ویژگی های این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مقایسه با دوره های قبل این است که در این دوره، هنرمندان نقاش، بیش از هنرمندان سایر رشته ها درخشیده اند. به اعتقاد بسیاری از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره و نیز خود برگزارکنندگان، آثار بخش نقاشی از نظر کیفی، تنوع تکنیکی و قدرت هنرمندان در به کارگیری مواد و متریال، انتخاب فرم، رنگ و فضا بهتر از سایر رشته ها  بود.

بعد از رشته نقاشی، آثار رسیده در بحش گرافیک و بعد هم کاریکاتور مورد توجه شرکت کنندگان پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر قرار گرفته است.


بخش هنر تبیان/ سیما مهاجری