تبیان، دستیار زندگی
اگر با مردم یا با فرزندان خود دعوا می کنی ظاهری و غیر واقعی بکن که نه خودت اذیت شوی و نه به آنها صدمه ای برسد. اگر جدی دعوا کنی، برای طرفین صدمه دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصيه هاي ناب از سيد هاشم حداد

توصیه های ناب از سید هاشم حداد

اين بار گوشه اي از وصايا و توصيه‌هاي يکي از عرفاي بنام و بزرگ (حاج سيد هاشم حداد) را برايتان آماده کرده ام. حتما مي‌دانيد که وصاياي بزرگان و اساتيدي که مويشان در آسياب اطاعت و بندگي سفيد شده، مانند طلاست. شايد کوتاه و کم باشد اما ارزشش وصف ناشدني است.

خدا مي‌داند اين بيانات عصاره چندين سال، مجاهدت و بندگي و سير و سلوک است که از چشمه فيوضان و پربرکت قلب آنان به زبانشان جاري مي شود تا کساني که تشنه حقيقت اند سيراب شوند.

فرزندان و اهل بیت را عادت دهید که بین الطلوعین بیدار باشند. دعاها و توسلات خوب است ولی باید انسان اثر را از خدا بداند و از خدا بخواهد

راه معنویت، ایثار و از خود گذشتگی می خواهد.

اما بعضی از رفقای ما سستی می کند و حاضر به انفاق نیستند و لذا متوقف می مانند.

من برای ملاقات و دیدار آنها زیاد به کاظمین می روم و شبها و روزها میمانم اما این کافی نیست. زیرا در مجالس انس پیوسته ذکر جمال می شود و نشاطی حاصل می گردد. اما همین که بخواهم گوشی از کسی بگیرم، همه فرار می کنند و کسی باقی نمی ماند.

بالاخره بدون جلال که کار تمام نمی شود. و لذا من در کار بسیار از آنها متحیرم. آنگاه با چه لطایف الحیلی و چه رمزهایی که نه کاسه بکشند و نه دست بسوزد باید بعضی از اوقات، آنان را وادار به امر خلاف میلشان کنم تا فی الجمله تمکین پیدا نمایند و راهشان استوار گردد.

راه معنویت، ایثار و از خود گذشتگی می خواهد.

اما بعضی از رفقای ما سستی می کند و حاضر به انفاق نیستند و لذا متوقف می مانند.

همچنین می گفتند :

در هر حال با خدا معامله کن. به این معنی که معامله با خلق خدا، معامله با خدا است. باید متوجه بود که عیال و اولاد و همسایه و شریک و مأمومین مسجد همه مظاهر اویند.

اگر با مردم یا با فرزندان خود دعوا می کنی ظاهری و غیر واقعی بکن که نه خودت اذیت شوی و نه به آنها صدمه ای برسد. اگر جدی دعوا کنی، برای طرفین صدمه دارد. عصبانی جدی هم برای تو ضرر دارد و هم برای طرف.

تو که از دست مردم فرار می کنی برای آن است که اذیت آنها به تو نرسد، یا اذیت تو به آنها نرسد. صورت دوم خوب است نه صورت اول و صورتی بهتر نیز هست و آن اینکه خود و دیگران را نبینی.

باز از سخنان اوست که:

فرزندان و اهل بیت را عادت دهید که بین الطلوعین بیدار باشند. دعاها و توسلات خوب است ولی باید انسان اثر را از خدا بداند و از خدا بخواهد.


منبع:

برگرفته از پايگاه صالحين

تهيه و فرآوري: محمد حسين امين