تبیان، دستیار زندگی
ترور ماخوذ از فرانسه و به معنی قتل سیاسی به وسیله اسلحه است و در فارسی متداول شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مساله‌ی ترور در قرآن کریم

ترور در قرآن کریم

چاپ نخست کتاب «نقد و بررسی ترور در قرآن كریم» تالیف روح‌الله فیض‌الهی از سوی نشر دانشگاه امام ‌صادق(ع) منتشر و روانه بازار كتاب شد.

به گزارش ایبنا، اثر حاضر، موضوع ترور را با وجود آنكه معادل لغوی قرآنی ندارد، با روش‌هایی از نظر قرآن كریم نقد و بررسی كرده است.

با وجود گستردگی قلمروی موضوعی قرآن، لازمه بهره‌گیری از این كتاب آسمانی، این نیست كه مفاهیم مختلف به معنای اصطلاحی آنها در قرآن به طور مشخص بیان شده باشد، بلكه برای به‌دست آوردن نظر قرآن كریم در باب چنین موضوعاتی، باید به قرائنی مانند انواع بیان‌های قرآن، گونه‌های مدالیل (مطابقی، تضمنی و التزامی) و لوازم و ملزومات یك مساله و... توجه کرد.

با توجه به این كه موضوع ترور نیز معادل لغوی قرآنی ندارد، برای به‌دست آوردن نظر قرآن كریم از چنین روش‌هایی بهره گرفته شده است.

تروریسم، یكی از مهمترین مسائل و مشكلات كنونی است و صدها سمینار و كنفرانس، برای شناختن و بررسی علل و ریشه‌های آن و روش‌های جلوگیری از آن، در دنیا تشكیل شده و هزاران كتاب برای پژوهش درباره آن، از دیدگاه‌های گوناگون و در زمینه‌های مختلف، مانند جامعه‌شناسی، سیاسی، حقوقی، مذهبی و اخلاقی منتشر شده است.

اثر حاضر، موضوع ترور را با وجود آنكه معادل لغوی قرآنی ندارد، با روش‌هایی از نظر قرآن كریم نقد و بررسی كرده است

چنین معضلاتی همواره به صورت‌های مختلف در جوامع بشری وجود داشته است. در این میان، مساله ما این است كه این معضل در سال‌های اخیر، از طرف رسانه‌ها و سیاستمداران غربی، به اسلام نسبت داده شده است. وسعت این تبلیغات به حدی است كه اگر از بسیاری از مردم این كشورها پرسیده شود كه نخستین چیزی كه در ارتباط با واژه «اسلام» به ذهن شما متبادر می‌شود چیست، پاسخ خواهند داد: «تروریسم»

برخلاف سایر ادیان، اسلام به‌طور مرتب در گزارش‌های خبری و مقالات با خشونت پیوند زده می‌شود. وقتی پیروان سایر ادیان دست به اعمال جنایت‌كارانه می‌زنند، هویت مذهبی آنها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و در گزارشات خبری هرگز گفته نمی‌شود كه قتل عام آلبانی تبارهای كوزوو به دست صرب‌های ارتدوكس شرقی صورت می‌گیرد یا قتل عام برمه‌ای‌ها، تقصیر بودایی‌هاست یا نسل‌كشی در فلسطین، كار یهودیان است، اما زمانی كه خطایی از جانب مسلمانان صورت گیرد كه در این صورت تاكید بر مذهب فرد خاطی است.

مسیحیان بی‌رحم مایه بی‌اعتباری مسیحیت تلقی نمی‌شوند، اما اگر مسلمانی مرتكب اعمال خشونت‌آمیز شود، به عنوان مصداقی از تهدید اسلام، اعلام می‌شود.

تصور برخی این است كه هرآنچه در گفتمان رایج، بد و زشت خوانده می‌شود را باید مستند به گزاره‌های دینی نفی كرد و هرآن چه به عنوان خوب شناسانده می‌شود را باید مستند به آیات و سیره تایید کرد

به عقیده نویسنده كتاب، این چنین برخورد دوگانه موجب تقویت تفكری خصمانه درباره اسلام می‌شود كه چهره آن را زشت و مهیب جلوه داده است. در نتیجه این سوال مهم درباره دین اسلام مطرح می‌شود كه آیا به راستی اسلام دین ترور است و خشونت را به پیروان خود بعنوان روش معرفی می‌كند؟

برای یافتن پاسخ این سوال مهم، لازم است كه به متون اولیه و اصیل اسلام یعنی قرآن و آن چه كه در ارتباط با سنت معصومین(علیهم‌السلام) وجود دارد، مراجعه كرد و با دید كشف حقیقت و صرف‌نظر از هرگونه نظرات دیگران و تبلیغات، پاسخ این سوال را پیدا كرد و برداشت واقعی را بدون ترس و خودباختگی در برابر فرهنگ غرب معرفی کرد.

تصور برخی این است كه هرآنچه در گفتمان رایج، بد و زشت خوانده می‌شود را باید مستند به گزاره‌های دینی نفی كرد و هرآن چه به عنوان خوب شناسانده می‌شود را باید مستند به آیات و سیره تایید کرد. حال آن كه اسلام در این باره پیرو خواست دیگران نیست و دارای دیدگاه مستقل است . لذا باید در پی فهم آن و تنظیم سیاست‌ها براساس آنها بود.

مسیحیان بی‌رحم مایه بی‌اعتباری مسیحیت تلقی نمی‌شوند، اما اگر مسلمانی مرتكب اعمال خشونت‌آمیز شود، به عنوان مصداقی از تهدید اسلام، اعلام می‌شود

در فرهنگ انگلیسی ـ فارسی آمده است كه ترور به معنی «ترس شدید و وحشت» و تروریسم یعنی «عقیده به لزوم آدم كشی و قتل نفس و تهدید و ایجاد وحشت در میان مردم» است. البته این احساس ترس و هراس از هرچیزی ممكن است ناشی شود، اما آن چه در این باره مورد نظر قرار دارد، خشونت‌های سیستماتیك است كه گروهی از افراد را همواره در حالت رعب و وحشت نگه‌داشته است.

در فرهنگ دهخدا آمده است: «ترور ماخوذ از فرانسه و به معنی قتل سیاسی به وسیله اسلحه است و در فارسی متداول شده است. این كلمه در فرانسه به معنی وحشت و خوف آمده است و تروریست به شخصی اطلاق می‌شود كه با اسلحه مرتكب قتل سیاسی بشود. تروریسم در زبان فارسی به اصلی گفته می‌شود كه در آن از قتل‌های سیاسی و ترور دفاع گردد.»

در برخی از فرهنگ‌های فارسی نیز تروریسم، روش كسانی معرفی شده است كه «آدم‌كشی و تهدید مردم و ایجاد خوف و وحشت را به هرطریق كه باشد برای رسیدن به اهداف خود، لازم دانسته‌اند.». درباره رابطه میان دو واژه ترور و تروریسم هم نظراتی مطرح شده، اما ظاهرا تفاوتی میان آنها نیست مگر به جهت این كه تروریسم حالت سازماندهی شده مكتب شده و روش‌مند شده همان ترور است.

ترور ماخوذ از فرانسه و به معنی قتل سیاسی به وسیله اسلحه است و در فارسی متداول شده است. این كلمه در فرانسه به معنی وحشت و خوف آمده است و تروریست به شخصی اطلاق می‌شود كه با اسلحه مرتكب قتل سیاسی بشود

این كتاب در هفت فصل تدوین شده است كه فصل نخست آن به روشن شدن تعریف ترور اختصاص دارد. اساسا در حوزه علوم انسانی، با توجه به گستردگی و تشتت آراء و ارائه نظرات و تعاریف متعدد از هر پدیده، همواره مشكل اول در تحقیق، ارائه تعریف است و از این‌رو لازم شده است كه یك فصل برای تعریف ترور، اختصاص داده شود.

در این بخش سعی شده است تا در حد امكان، تعاریف مختلف از افراد و شخصیت‌ها و تفكرات و همه جهت‌گیری‌های مذهبی و سیاسی آورده شود و با در نظر گرفتن مجموع آنها، ذهنیت ما از ترور شكل بگیرد، چرا كه بعدها این اشكال به وجود خواهد آمد كه این تعریف در نظر گرفته شده، تعریف طیف خاصی است و در این صورت محل مناقشه خواهد بود. برای رفع این نقیصه، سعی شده است كه تعاریف متنوعی جمع‌آوری شود و یک قدر مشترك بین آنها در نظر گرفته شود، اگرچه ممكن است باز هم این تعریف جامع و مانع و خالی از اشكال نباشد.

چاپ نخست کتاب «نقد و بررسی ترور در قرآن كریم» در شمارگان 1000 نسخه، 245 صفحه و بهای 40000 ریال راهی بازار نشر شد.


بخش کتاب تبیان