تبیان، دستیار زندگی
هواپیما، یک غول پرنده‌ی ترابری بود و قرار بود مسافرانش را وارد بندرعباس کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروازی به بلندای عرش

پرواز تا عرش

در یکی از روزهای آذر 1384، یک فروند هواپیمای سی130 ارتش جمهوری اسلامی ایران روی باند فرودگاه قرار گرفت؛ بی‌آن‌که هیچ‌یک از مسافران آن بدانند چه حادثه‌ای در انتظارشان است.

هواپیما، یک غول پرنده‌ی ترابری بود و قرار بود مسافرانش را که جمعی از اعضای ارتش و جامعه‌ی خبری ایران بود را برای پوشش خبری رزمایش عاشقان ولایت وارد بندرعباس کند.

این سفر اما خیلی زودتر از آن که بشود تصورش را کرد به پایان رسید و ایران را در بهت و حیرت فرو برد.

آن‌طور که از اخبار منتشر شده و اظهارنظرهای مسولان به‌دست می‌آید، اندکی پس از پرواز و پیش از آن‌که هواپیما آسمان تهران را ترک کند، گزارشی مبنی بر وجود اشکال فنی در موتور هواپیما، بین خلبان و برج مراقبت رد و بدل می‌شود.

دستور صادر شده روشن است. "هواپیما باید به فرودگاه بازگردد." امری که هیچ‌گاه محقق نمی‌شود. چرا که هواپیما به صورت کج و با سرعتی زیاد در حال نزدی‌شدن به زمین بوده است. تلاش‌های خلبان و خدمه‌ی پرواز نتیجه نداده و این غول آهنی با سرعتی دیوانه‌وار به یک آپارتمان مسکونی برخورد می‌کند.

هواپیما، یک غول پرنده‌ی ترابری بود و قرار بود مسافرانش را که جمعی از اعضای ارتش و جامعه‌ی خبری ایران بود را برای پوشش خبری رزمایش عاشقان ولایت وارد بندرعباس کند

برج مراقبت گزارش داده است: "از چهار مایلی باند که خلبان وضعیت را نرمال (عادی) اعلام کرده است تا هنگام سقوط که یک لحظه صدای فریاد "یا حسین" سرنشینان ضبط شده است، به مدت یک دقیقه و ۵۰ ثانیه هیچ‌گونه پیامی ارسال نشده است."

خبر، همچون بمبی در تهران و پس از آن در سراسر کشور منتشر می‌شود. فاجعه بسیار بزرگ‌تر از آن بود که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. جمعی از چهره‌های آشنای رسانه‌ای کشور که هر یک از ما، بارها و بارها تصویر و صدای آ‌ن‌ها را در شبکه‌های خبر دیده و شنیده بودیم در این حادثه به شهادت رسیدند.

از ۱۲۸ نفر تلفات گزارش شده در این حادثه، ۹۴ نفر از سرنشینان هواپیما بوده‌اند که در دم جان سپرده‌اند و دست‌کم ۳۴ تن از کشته‌شدگان از ساکنین ساختمان و افراد حاضر در محل وقوع حادثه بوده‌اند.

با وجود گذشت سال‌ها از وقوع این فاجعه جز برخی مقالات و گزارش‌های مناسبتی، کاری درخور شهدای این حادثه انجام نشده است

این تنها حادثه‌ی سقوط هواپیما در ایران نبوده است. صفحات روزنامه‌ها و بخش‌های مختلف شبکه‌های خبری، بارها و بارها گزارش سقوط هواپیماهای مختلف(اعم از مسافری و ترابری) را منتشر کرده‌اند اما این حادثه به قدری تکان دهنده بود که یاد و خاطره‌ی آن برای همیشه در ذهن مردم ایران باقی خواهد ماند. این حادثه را می‌توان یکی از ناگوارترین حوادث سال 1384 دانست.

اما با وجود گذشت سال‌ها از وقوع این فاجعه جز برخی مقالات و گزارش‌های مناسبتی، کاری درخور شهدای این حادثه انجام نشده است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی که در زمینه‌ی ثبت و انتشار حوادث و وقایع مهم ایران مشغول به فعالیت است به تازگی اقدام به انتشار کتابی در باره‌ی این حادثه نموده و سعی کرده است از این طریق یاد آن عزیزان را زنده بدارد.

در این اثر سرگذشت‌هایی از 24 شهید خبرنگار این حادثه که از طریق مصاحبه با بازماندگان، همکاران و دوستان این شهدای عزیز به دست آمده، منتشر شده است.

کتاب "پرواز تا عرش" توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 47.000 تومان وارد بازار نشر شده است.


گروه کتاب تبیان - امیر مقیمی