تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز اگر در مسیر انجام پروژه های خود نیاز به کسب اطلاعات کاملی در زمینه عکاسی پیدا کردید، اگر به عکاسی،‌ ابزار و تاریخ عکاسی علاقمندید، موزه عکسخانه شهر منتظر حضور شماست.موزه عکسخانه شهر اولین موزه تخصصی - کاربردی ایران و خاور میانه، با هدف ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه عکسخانه شهر

گنجینه ای مناسب برای بازدید دانش پژوهان

موزه عکسخانه شهر

دانش پژوهان عزیز اگر در مسیر انجام پروژه های خود نیاز به کسب اطلاعات کاملی در زمینه عکاسی پیدا کردید، اگر به عکاسی،‌ ابزار و تاریخ عکاسی علاقمندید، موزه عکسخانه شهر منتظر حضور شماست.

موزه عکسخانه شهر اولین موزه تخصصی - کاربردی ایران و خاور میانه، با هدف گردآوری، حفاظت، آموزش و پژوهش تخصصی عکاسی و تاریخ عکاسی در اردیبهشت ماه سال  1374 همزمان با روز جهانی موزه در فضائی با مساحت 250 مترمربع افتتاح گردید. موزه عکسخانه شهر وابسته به سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران می باشد.

موزه عکسخانه شهر

قدمت تشکیل موزه در ایران و قدمت عکاسی در ایران هر دو به زمان قاجار بازمی گردد. همانطور که اولین موزه در کاخ گلستان شکل گرفته، اولین عکاسخانه نیز در کاخ گلستان با نام عکاسخانه مبارکه همایونی بوده است. عکسخانه عنوانی است قدیمی برای عکاسی های قدیم، به همین دلیل نام موزه عکاسی ایران با توجه به پیشینه آن " موزه عکسخانه شهر " انتخاب شده است. این موزه بخشی از همایشگاه جهانی تاریخ عکاسی است و متعلق به تمام ایرانیانی است که میراث فرهنگی خود را پاس می دارند و به عکاسی و تاریخ پرسرگذشت عکاسی در ایران علاقمند هستند.

موزه عکسخانه شهر

سر در عكاسخانه آنتوان خان متعلق به حدود 120 سال پیش

موزه عکسخانه شهر شامل نمایشگاه شماره 1، نمایشگاه شماره 2، کتابخانه تخصصی عکاسی و لابراتوار می باشد.

نمایشگاه شماره 1 :

در این گالری دوربین های قطع بزرگ از بدو اختراع تا سال 1900 میلادی و ابزار و ادوات مختلف عکاسی جهت ظهور و ثبوت عکس قرار دارد. این فضای نمایشگاهی محل برپایی نمایشگاه های موقت یا دوره ای موزه از جمله نمایشگاه های عکس از عکاسان معاصر و مجموعه داران خصوصی و همینطور نمایش عکس های قدیمی از آرشیو موزه می باشد.

موزه عکسخانه شهر
موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه شماره 2 :

در این بخش از موزه دوربین های قطع متوسط و کوچک مربوط به سال های 1900 الی 1970 به نمایش گذارده شده است. علاوه بر این پروژکتورهای پخش اسلاید و چند دوربین فیلمبرداری هم به چشم می‌خورد. همچنین یک نمونه استودیو قدیمی نیز به زیبائی این گالری افزوده است.

موزه عکسخانه شهر
موزه عکسخانه شهر

کتابخانه تخصصی عکاسی:

یکی از اهداف موزه عکسخانه شهر گردآوری، عرضه کتب، مجلات و نشریات تخصصی منتشر شده اعم از فارسی و انگلیسی در زمینه عکاسی در کتابخانه تخصصی موزه می باشد.

موزه عکسخانه شهر

لابراتوار:

كمتر از ده سال از ظهور عكاسی در اروپا نگذشته بود كه این هنر به ایران راه یافت. لابراتوار ظهور فیلم و چاپ عکس موزه از ساعت 9 الی 15 در اختیار دانشجویان و علاقه مندان به این فن می باشد.

موزه عکسخانه شهر
موزه عکسخانه شهر

برای کسب اطلاع بیشتر به سایت موزه عکاسخانه شهر مراجعه نمایید.

موزه عکسخانه شهر روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت  9 تا 13 - 14 تا 17 و جمعه ها از ساعت 10تا 16 پذیرای شما علاقمندان است.

آدرس موزه: تهران، میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار، عکسخانه شهر و تلفن تماس: 88848993 می باشد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: الهام گارسچی

تنظیم:نسرین صادقی