تبیان، دستیار زندگی
یکی از اهداف ازدواج که همان برآورده شدن نیازهای عاطفی است اصولا مورد بی مهری قرار می گیرد. در صورتیکه در بررسی عوامل زمینه ساز جدایی و گسیختن خانواده، به سستی و سردی روابط عاطفی از مدت ها قبل از طلاق برمی خوریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جستجوی عشق ،خارج از خانه

قلب شکسته

یکی از نیازهایی که از بدو تولد در زندگی انسان وجود دارد و نحوه ی ارضای آن می تواند در چگونگی شکل گیری شخصیت ،هویت و آینده ی فرد بسیار مهم باشد ، نیاز عاطفی است. این نیاز در طول زندگی با ما همراه است و تالحظه ی مرگ نمی توان گفت که کسی دیگر نیاز عاطفی ندارد.

در برخی مراحل زندگی مانند اوایل کودکی و بلوغ نیاز به داشتن روابط عاطفی خود را آشکار تر نشان می دهد. وقتی فرد به جوانی و بزرگسالی می رسد ، ازدواج می کند ، پدر یا مادر می شود ،گاهی فراموش می کند که این نیاز هنوز در وجود او قرار دارد و یا طرف مقابل او که در شرایط سنی اوست هم چنین نیازی دارد.

یکی از اهداف ازدواج که همان برآورده شدن نیازهای عاطفی است اصولا مورد بی مهری قرار می گیرد. در صورتیکه در بررسی عوامل زمینه ساز جدایی و گسیختن خانواده، به سستی و سردی روابط عاطفی از مدت ها قبل از طلاق برمی خوریم. در کالبد شکافی، سستی تدریجی عواطف میان زن و شوهر، یکی از عوامل مهم ارضای عاطفی در روابط با دیگران است.

التذاذهای بصری و سمعی در فضای ارتباطی با همکاران که به نوعی روابط صمیمی توأم با احترام است و انتظار و تکلیفی هم در بین نیست، به صورت ناخودآگاه، مقدار قابل توجهی از نیاز عاطفی به همسر را کاهش می دهد.

التذاذهای بصری و سمعی در فضای ارتباطی با همکاران که به نوعی روابط صمیمی توأم با احترام است و انتظار و تکلیفی هم در بین نیست، به صورت ناخودآگاه، مقدار قابل توجهی از نیاز عاطفی به همسر را کاهش می دهد. افزون بر این، خستگی سرِکار و پیامدهای ناشی از آن (مانند عدم رسیدگی کافی به خود در منزل) مزید بر علّت شده و به صورت تدریجی، خانه ای را که محل آرامش و تأمین نیازهای متقابل زن و شوهر است، مبدّل به استراحتگاه  می نماید که ساعت هایی را صرفاً برای آماده شدن برای کار فردا در زیر یک سقف و چه بسا در دو اطاق جداگانه می گذرانند. این مسأله بالاخره جدایی روانی، طلاق و جدایی فیزیکی را به دنبال دارد .

جدایی

همین‌که یک زن و شوهر چگونه در یک خانه به هم محبت کنند و با هم صمیمی باشند، چگونه به حرف‌های یکدیگر گوش بدهند و چگونه مرد به ظاهر منزل توجه کند و چگونه مرد به آراستگی همسرش توجه کند. چگونه زن و شوهر برای هم در منزل آراسته باشند نه اینکه برای دیگران لباس مهمانی بپوشند و خودشان را آرایش کنند؛ اما در خانه لباس‌های پاره و کثیف بر تن کنند. اینها همه در بحث جنسی و ارتباط صمیمی دو جنس مهم  است.

یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در دنیای امروز با نشستن در خانه و ورود به دنیای مجازی می توانی بخشی از نیاز عاطفی ات را از طریق ارتباط مجازی و درد و دل و یافتن یک همصحبت که حتی او را نمی شناسی ، برآورده کنی یا بخاطر گستردگی روابط اجتماعی ، آزادی روابط زن و مرد ، کم شدن حیا در نگاه و گفتار ، توجیه بسیاری از کارهای غلط ، زن و مرد به راحتی می توانند در اجتماع نیازهای عاطفی خودشان را رفع کنند. کسی را بیابند که با او صحبت کنند ،پیامک بزنند،دوست بدارند و دوست داشته بشوند در حالی که در زندگی خانوادگی هیچکدام از این ها ندارند.

ممکن است هیچگاه این ارتباط به یک رابطه ی جدی یا جنسی کشیده نشود اما همین که کس دیگری در زندگی فرد حضور داشته باشد ، خود باعث سرد شدن بیشتر رابطه ی او با همسرش می شود.

علاوه بر اینکه باید در روابط واقعی و مجازی مان مراقب باشیم تا چنین حالتی پیش نیاید. باید فضای خانه را به سمتی سوق دهیم که نیازهای عاطفی خود و همسرمان در خانواده تامین شود. اگر با هم گفتگو کنیم . اگر علایق هم را بشناسیم و به آن احترام بگذاریم. اگر به دنبال لذت های مشترک باشیم . اگر با هم غریبه نباشیم حتی اگر انتقادی داریم بجای مخفی کردن آن به روش صحیح بیان کنیم ، دیگر آنقدر از هم دور نمی شویم که یک همکار یا غریبه ای در دنیای مجازی ، نیازهای روحی مان را برطرف کند.

بخش  خانواده ایرانی تبیان - فرآوری : داودی

منبع: همشهری - سایت حوزه

مقالات مرتبط :

زنگ خطر های بی وفایی

با تیشه بر ریشه زندگی نزنید

به شوهرم شک دارم

چشم چرانی نکن!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.