تبیان، دستیار زندگی
پانزدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا در حالی از روز جمعه آغاز می‌شود كه سه تیم ایران، عربستان و ژاپن رقابت نزدیكی برای كسب عنوان پرافتخارترین تیم قاره كهن دارند ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوحه آوردگاه جام پانزدهم

جام پانزدهم

پانزدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا در حالی از روز جمعه آغاز می‌شود كه سه تیم ایران، عربستان و ژاپن رقابت نزدیكی برای كسب عنوان پرافتخارترین تیم قاره كهن دارند.

مهم‌ترین رویداد فوتبال قاره آسیا از روز جمعه آغاز می‌شود تا چشمان میلیاردها انسان در قاره كهن و شاید جهان به این رویارویی خیره شود. حضور كشورهای پرجمعیتی مانند چین و هند در این دوره از مسابقه‌ها قطعا باعث خواهد شد تا این رویداد در كنار المپیك بیشترین فراگیری را داشته باشد. اگرچه از هم‌اكنون می‌توان از چند كشور به عنوان مدعیان قهرمانی در جام پانزدهم نام برد، اما نتایج دور از انتظاری كه عراق در دوره پیشین این رقابت‌ها كسب كرد، سبب شده كه همه به دنبال تداوم شگفتی‌ها در این بازی‌ها باشند.

دیدار افتتاحیه جام ملت‌های آسیا ساعت 19 و 15 دقیقه به وقت دوحه در ورزشگاه خلیفه و به قضاوت نیشیمورای ژاپنی برگزار خواهد شد. بر خلاف دوره‌های پیشین در روز افتتاحیه تنها یك دیدار انجام خواهد شد و سایر دیدارها از روز شنبه پیگیری می‌شود. این دوره از رقابت‌ها در پنج ورزشگاه خیلفه، قطر، الغرافه، جاسم بن حمد و احمد بن علی برگزار می‌شود.

گروه A: چین، كویت، قطر، ازبكستان

قطر میزبان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در گروه نسبتا آسانی نسبت به دیگر گروه‌ها قرار گرفته است. هم‌گروهی با تیم‌های چین، كویت و ازبكستان شانس زیادی را برای مردان برونو متسو جهت صعود به مرحله یك چهارم ایجاد كرده است. با این حال ازبكستان و چین و حتی كویت در شرایط معمولی تیم‌های ضعیفی نیستند، بویژه چینی‌ها برنامه‌ی گسترده‌ای را برای موفقیت در این رقابت‌ها آغاز كرده‌اند كه پیروزی برابر عراق در آخرین دیدار دوستانه نشان دهنده وضعیت خوب این تیم است. حضور هائو جون مین بازیكن شالكه در تركیب چین امیدها را در خط حمله این تیم بسیار كرده است. با این حال ازبكستان هم می‌تواند در این گروه یك مدعی باشد. تیمی كه در سال‌های اخیر با قدرت گرفتن تیم‌های باشگاهی‌اش نشان داده می‌تواند حریفی خطرناك برای تمام تیم‌های آسیایی باشد.

گروه B: ژاپن، اردن، عربستان، سوریه

ژاپن و عربستان را می‌توان مدعیان اصلی صعود از گروه دوم دانست. دو تیمی كه در كنار ایران با سه عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های قاره كهن هستند و قطعا رقابت تنگاتنگی را در مرحله گروهی پشت سر خواهند گذاشت. اگرچه ژاپن با آلبرتو زاكرونی، روزهای خوبی را پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا پشت سر گذاشته، عربستان وضعیت چندان خوبی نداشته است. شكست پسران صحرا (لقب عربستان) برابر تیم ملی عراق در دیداری دوستانه انتقادهای بسیاری را متوجه نایب قهرمان دوره گذشته كرد. اما حتی در این وضع هم عربستان یك مدعی جدی برای فتح جام پانزدهم خواهد بود. در این گروه اردن و سوریه دو كشور عربی دیگر حضور دارند. دو تیمی كه در سال‌های اخیر نوسان زیادی داشته‌اند و نمی‌توان شانس بالایی را برای آنها قائل شد. البته نمایش خیره كننده عراق در دوره گذشته با وجود تمام مشكلات داخلی، هر احتمالی را ممكن می‌سازد.

گروه C: استرالیا، بحرین، هند، كره جنوبی

اگرچه كره جنوبی در میان تمام تیم‌های آسیایی بهترین عملكرد را در جام‌های جهانی دارد اما وضعیت این تیم در جام ملت‌های آسیا روبه‌راه نبوده است. آخرین باری كه كره جنوبی توانست جام قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌ها را بالای سر ببرد، به سال 1960 بازمی‌گردد و دوری 51 ساله از جام حداقل به لحاظ ذهنی بر روی مردان رائه كوآنگ تائه تاثیرگذار خواهد بود. قرار گرفتن در كنار تیم پرقدرتی همچون استرالیا و حتی در چند پله پایین‌تر، بحرین نشان دهنده شرایط سخت كره جنوبی برای گذر از مرحله گروهی است. در این گروه استرالیا پس از تجربه ناموفق در جام ملت‌های گذشته خودش را یك مدعی می‌داند. این تیم به واسطه حضور بازیكنان باتجربه‌اش كه سال‌ها در لیگ‌های اروپایی و بویژه لیگ انگلیس بازی كرده‌اند، یك مدعی است اما عملكرد این تیم هم پس از جام جهانی 2010 نوسانات زیادی داشته است. بحرین هم در این گروه خود را بدون شانس نمی‌داند. نگاهی به عملكرد این تیم در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2010 و شكست دادن تیم مدعی عربستان نشان می‌دهد كه كسی نباید بحرین را دست كم بگیرد.

ایران - امارات

گروه D: كره شمالی، ایران، عراق، امارات

بدون تردید گروه چهارم رقابت‌های جام ملت‌های آسیا دشوارترین گروه این مسابقات است. حضور قهرمان دوره قبل، یكی از پرافتخارترین تیم‌های آسیا و همچنین تیم سرسخت كره شمالی و حتی اماراتی كه در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته‌، نشان می‌دهد كه صعود هیچ یك از این چهار تیم به مرحله بعد از هم‌اكنون قابل پیش‌بینی نیست.

ایران كه سابقه درخشانی در فوتبال آسیا دارد با تیمی جوان و با میانگین سنی 25 سال پا به پانزدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا می‌گذارد.

عراق با حضور ستارگانی همچون یونس محمود، هوار ملامحمد، نشات اكرم، عماد رضا و جاسم كرار تیم پرقدرتی را روانه رقابت‌های جام ملت‌ها كرده و حضور ولفگانگ سیدكا بر روی نیمكت این تیم نشان می‌دهد كه عراق را باید حریفی جدی برای تیم‌های حاضر در گروه چهارم دانست. در كنار ایران و عراق، از كره شمالی هم باید به عنوان حریفی جدی نام برد. كره شمالی كه در جام جهانی 2010 در دیدار برابر برزیل عملكردی خیره كننده داشت با حفظ تركیبش تیم خطرناكی را روانه جام ملت‌ها كرده است. امارات را هم در این گروه نباید دست كم گرفت. تیمی كه همواره مقابل ایران حریفی قابل احترام بوده و در چند سال اخیر مشكلات زیادی را برای فوتبال ایران به وجود آورده است.

گروه جامعه و ارتباطات